Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasråd :-) lugna, ej flygvilliga pullor som värper bra?  (läst 13699 gånger)

Fia743

• Blekinge
Vill börja med att skriva att jag var inne på bukefalos en sväng och kollade hönstrådarna där. Jag vill tro att Alternativ är ett mycket trevligare forum och och betackar mig för sådant tjafs som råder där som svar på min fråga.  >:D

Min sambo och jag har bestämt oss för att starta upp en liten hönsflock. Ungefär fem hönor och en tupp är tanken. Vi bor på landet så tanken är ett hönshus med en ganska rejäl hönsgård till men att de ska få gå lösa här så mycket som möjligt.
Vi vill vara självförsörjande på ägg och även kunna slakta emellanåt för konsumtion.
Jag är helt novis på höns och har läst trådar här i flera dygn så jag är alldeles vimmelkantig  ;D

Vi är inte intresserade av dvärgraser i alla fall.
Vilka raser rekommenderar Ni för oss nybörjare? Vill helst ha lugna, ej flygvilliga pullor som värper bra men även kan ruva någon gång ibland  ;D

Jag vet att det finns massa erfarenhet och kunskap här och alla råd kommer att slukas och övervägas

Tack på förhand!
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Rasråd :-) lugna, ej flygvilliga pullor som värper bra?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-11 kl 15:02 »
Jag rekommenderar Faverolle. Lugna och trevliga, värper bra, passar till köttkonsumtion. Ruvvilligheten varierar men är väl inte så stark. Kanske kan ni skaffa en ruvhöna av annan ras ?
Gotlandskaniner, genbank.

Fia743

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 16 jul-11 kl 15:07 »
Ja tanken har slagit mig om en ruvhöna efter att ha läst så mycket här  :)
Vad jag har förstått så ska dvärgkochin vara en väldigt bra adoptivmamma?

En fråga till. (kanske korkad sådan) Finns det något register på hönsuppfödare?
Bor nere i Blekinge och har dålig koll på just hönsandet än så länge.
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 15:20 »
Ni ska ha en tung ras som i regel är väldigt lugna och trevliga. Faverolle är redan nämnd sedan finns ju Orpington, Cochin, Brahma, Dorking, Wyandotte m.m. Den sistnämda är en bra värp, ruv och matras tycker jag. Finns i flera olika färger. När det gäller rasregister finns det ofta ett i varje förening men då ska man ju vara medlem i en sådan också.  ;) Lycka till med införskaffandet av era nya husdjur!

www.vastrabos.se

Fia743

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 16 jul-11 kl 15:24 »
Har kollat genom uppfödarlistan här på forumet. De flesta säljer ju ägg förstås men jag har inga planer på att skaffa nån kläckningsmaskin än  :( Har heller ingen lust att köra hur många mil som helst för att hämta fåglar. Nö skåne, södra småland och hela blekinge funkar förstås.
Min önskan skulle ju vara att få tag i en hel grupp på 5 hönor och en tupp av lämplig ras från samma uppfödare men det kanske blir svårt.  :-\

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #5 skrivet: 16 jul-11 kl 15:44 »
Lägg ut en annons under höns sökes, skriv vd du vill ha och hur långt du max vill åka.

Lycka till med hönsen!
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-11 kl 15:54 »
Jag rekommenderar Dorking, de är stora, snälla, lugna och värper bra. De ger även ett bra kött och är utmärkta ruverskor och kycklingmödrar. Vet att det finns nån här på alternativ som har rasen och bor söderöver. Jag har silverfärgad dorking.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 jul-11 kl 15:56 »
Finns ju massor av raser som skulle kunna passa, men min spontana tanke är Brahma. De flyger inte så bra, fast de kan om det kniper. De är inte så ekonomiska för de äter en del och växer inte superfort. I gengäld är de jättetrevliga och blir väldigt tama och otroligt vackra, tuppen är urtypen av riktig "påsktupp". Mina ruvade mer än gärna och de värpte jättefina ägg.

yezzika

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 16 jul-11 kl 15:57 »
Nu vet jag inte riktigt hur geografin ser ut hos dig men på blocket kan man även hitta vuxna djur ibland.

I simrishamn finns det en annons från 8 juli där någon säljer Barnevelder, väldigt trevlig ras, lugna, snälla och vackra.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 16 jul-11 kl 16:34 »
Hittar man nån som har den ras man vill ha så kan det säkert gå att få köpa daggamla kycklingar också om man har tur. Går ju alltid att fråga  :D

Fia743

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 16 jul-11 kl 17:04 »
Tack för alla svar  :)
Jag har en kompis som känner någon som har brahma. Kanske skulle be att få åka med henne och titta på dem.
Ekonomin är ingen stor del i vår kommande hönshållning. Mer att vi vet att de har/har haft det bra och vad de har stoppat i sig. Jag hyrde ett hus på en gård några år där jag kunde gå ut på morgonen och hämta mina frukostägg. Den känslan är svårslagen :)

Lyckliga välmående höns vill vi förstås ha =)
« Senast ändrad: 16 jul-11 kl 17:07 av Fia743 »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 16 jul-11 kl 17:18 »
Här har vi olika raser för att se vad vi trivs med och chansen att få ägg hela året.
1 Australorp (värper bra)
1 Orphington (bra ruvhöna, värper bättre än de ska)
1 Rhode Irland Red (läcker färg och trevlig)
1 Worverk (värper skapligt)
2 Barnewelder (små pigga roliga, värper mörkbruna ägg)
2 Isbarkycklingar (värper många gröna-blå ägg) om några månader
1 tupp av okänt ursprung men vi hoppas det är en Isbar

Vi har haft några vita hönserihöns, men den eran är nog slut nu. De värper bra men blir gamla snabbt. Dör vanligen i äggledarinflammation, värper alltså ihjäl sig.

mita67 här på forumet brukar ha för många höns och kycklingar av flera sorter. De brukar vara handtama också! Hon bor i västra Blekinge.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Fia743

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 16 jul-11 kl 17:54 »
Tack för tipset!
Nej hönserihöns är inte speciellt intressant. Vi är inte ute efter värpmaskiner utan mysiga "husdjur" som ska få bidra till vårt hushåll med sina ägg och lite kött då och då.
Urflocken lär namnges, fås tama och skämmas bort efter bästa förmåga  ::)

Vi är båda katt och hundallergiker och hästarna har vi inte precis hemmavid så det här blir ett perfekt alternativ till oss  ;D

Sambon tror att jag blir fjolligast, jag tror att han blir det  ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 16 jul-11 kl 21:50 »
Jag är väldigt förtjust i stora tunga raser och har provat en del. Det här är vad jag tycker om dessa:

Brahma - härliga, vackra men ruvar för ofta och växer för sakta (med tanke på kött och att det tar tid innan hönorna börjar värpa)
Sussex - äter massor, ruvar för ofta
RIR - en favorit som äggspruta (6-7 ägg/v), trevliga, vacker färg, ruvar sällan eller aldrig
Faverolle - lite "frånvarande" men cool, ruvar sällan
Wyandotte -vackrast kroppsform, växer fort, värper bra, trevlig
Barnevelder -  trevlig, värper bra, mycket "matig" (skulle välja den och wyandotte själv om jag skulle ha för köttets skull)
Maran - måste man ha för mörkbruna äggfärgens skull
Isbar - måste man ha för gröna äggfärgen skull, dock relativt flaxig/hispig

Funderar på att bygga ett till hönshus för att hålla fler värphönor men då ska jag försöka hitta en lätt ras (för att de är mer ekonomiska) som är relativt lugn för jag tycker det är så tråkigt med flaxiga räddhågsna hönor.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Fia743

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 16 jul-11 kl 22:38 »
Tack alla för fina råd i trevlig ton  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 17 jul-11 kl 10:58 »
Citera
Funderar på att bygga ett till hönshus för att hålla fler värphönor men då ska jag försöka hitta en lätt ras (för att de är mer ekonomiska) som är relativt lugn för jag tycker det är så tråkigt med flaxiga räddhågsna hönor.

Jo jag funderar också i de banorna, fler och fler frågar efter "redia ägg". ::)

Jag vet en som haft brun lohman inom 1-metersnät i många år. Träd, buskar, båtar och allt möjligt lösöre i hela inhägnaden. Aldrig har någon rymt vad jag vet men de kultiverar som vildsvin. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 17 jul-11 kl 11:27 »
De raser jag funderar på är Legbar och Vorwerk. Skulle vilja ha Brakel men de är tydligen väldigt hispiga. Men kanske mycket beror på om man har andra lugna höns i flocken som de kan lära sig av? Att det inte är farligt alltså.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 17 jul-11 kl 11:49 »
De raser jag funderar på är Legbar och Vorwerk. Skulle vilja ha Brakel men de är tydligen väldigt hispiga. Men kanske mycket beror på om man har andra lugna höns i flocken som de kan lära sig av? Att det inte är farligt alltså.

Legbar är nog en bra ras men vorwerk värper små och tråkiga ägg...............tycker jag.
Australorp sägs värpa många ägg men små i förhållande till sin storlek.
R.I.R  växer o. utvecklas sakta, tunga till sitt utseende (kompakta), värper skapligt med hygglig storlek på äggen.

Här värper inte hönsen som de förväntas. T.ex. Austrlop värper inte så mycke, det gör där emot orphington hönan som inte ska göra det, 70-gram. Jag tror det beror mycket på vilken stam hönsen kommer ifrån.

Tyvärr blev det inga kycklingar av korsningen legbar/welsumer. Vorwerkhönan hackade ihjäl dom! >:( DOM tror jag hade blivit bra!

Björkbacka gård

• hönor och saker och en dröm om självhushållning
    • Blekinge
    • Björkbacka
« Svar #18 skrivet: 17 jul-11 kl 12:02 »
Legbar är nog en bra ras men vorwerk värper små och tråkiga ägg...............tycker jag.
Australorp sägs värpa många ägg men små i förhållande till sin storlek.
R.I.R  växer o. utvecklas sakta, tunga till sitt utseende (kompakta), värper skapligt med hygglig storlek på äggen.

Här värper inte hönsen som de förväntas. T.ex. Austrlop värper inte så mycke, det gör där emot orphington hönan som inte ska göra det, 70-gram. Jag tror det beror mycket på vilken stam hönsen kommer ifrån.

Tyvärr blev det inga kycklingar av korsningen legbar/welsumer. Vorwerkhönan hackade ihjäl dom! >:( DOM tror jag hade blivit bra!

Våra orphington värper också jätte bra och stora bruna ägg , bara de får rätt mat så de inte blir för feta ....
det du inte gör idag kan du göra i morgon

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #19 skrivet: 17 jul-11 kl 12:25 »
Mina RIR ruvar bra och jag tror att alla mina nuvarnade hönor har ruvanlaget.

En annan ras som är trevlig och bra som både värpare och köttras är Ancona. De växer fort och tupparna blir ganska stora. Höniorna värper bra och en del av dem ruvar också. Det är dock en lätt ras och de är lite flaxigare än de tunga raserna men mina som går fritt på gården är tama och lugna tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser