Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slanggurka  (läst 13778 gånger)

freeky

• Gäst
Slanggurka
« skrivet: 15 jul-11 kl 21:34 »
Får enjäkla massa slanggurka och vill ta hand om så mycke det bara går och till vintern. Vad kan man gör av den?

rosita51

• Skåne
SV: Slanggurka
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 22:13 »
Du kan göra pressgurka som även går att frysa. Annars är det väl bara att äta så mycket det går och sedan skänka bort resten!
MVH Rosita zon 1

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 16 jul-11 kl 09:17 »
Går det inte att göra smörgåsgurka eller mjölksyra?

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 09:30 »
Kör en gurka i mixern tillsammans med lite vitlök och örtsalt, ev ingefärsbit. Drick!
Gurka, fil och vitlök är en annan variant, mixa och drick!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #4 skrivet: 26 jul-11 kl 17:17 »
de  gurkor vi inte äter gör jag bland annat bostongurka på. Även en inläggning med dill. Den står sig inte jättelänge men en ca 2-3 månader i alla fall. God att ha på tex smörgåsar
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

SurOve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 jul-11 kl 21:53 »
Prova att mjölksyra!! Jag syrar 10-20-30kg gurka varje år, mest inläggningsgurka. Men det borde funka med slanggurka oxå. Blir friskt och gott om du gillar syrat.

Skär i lagom bitar, i med kryddor som du vill, tex vitlök och dillkronor, salt, täck med vatten och lite syrningsspad/startkultur från en annan syrning. Läs mer i tex Schöneck för exakta recept och metoder.

Ät inom tre till sex månader då gurka kan bli lite "grötig" med tiden.

Lycka till!
Syrar ofta. Surar ibland.

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 jul-11 kl 22:07 »
Prova att mjölksyra!! Jag syrar 10-20-30kg gurka varje år, mest inläggningsgurka. Men det borde funka med slanggurka oxå. Blir friskt och gott om du gillar syrat.

Skär i lagom bitar, i med kryddor som du vill, tex vitlök och dillkronor, salt, täck med vatten och lite syrningsspad/startkultur från en annan syrning. Läs mer i tex Schöneck för exakta recept och metoder.

Ät inom tre till sex månader då gurka kan bli lite "grötig" med tiden.

Lycka till!

Tar du med kärnhuset eller skrapar du bort det, som man gör när man ska tillaga tzatziki?

SurOve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 20 aug-11 kl 20:22 »
Kanske lite sent att svara nu men jag tar med kärnhuset om kärnorna inte blivit för grova. Eftersom jag skördar lite sällan kan det behövas ibland. Smaka på kärnorna. Om du tycker att de är ok så ta med dem.

Ibland är det bra att skala gurkan om den är för sent skördad, och ta bort kärnhuset. Då kan även förväxta gurkor användas.
Syrar ofta. Surar ibland.

TFia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 aug-11 kl 17:34 »
Om du vill göra typ smörgårsgurka/inlagd gurka tycker jag att receptet på Mor Olssons gurka (googla, det är ett vanligt recept som brukade stå på ättiksflaskorna) är gott. lite söt, så jag brukar ta lite salt och lite extra ättika, men den håller hela vintern och funkar lika bra med slanggurka som västeråsgurka. Sedan brukar jag göra som så att jag lägger allt i en enda balja (istället för i burkar) och sedan burkar upp det när det har saftat sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 2 användare
MickeMård, fyren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser