Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför blir det vacuum i ett kylskåp??  (läst 6873 gånger)

miafialia

• Södermanland
Varför blir det vacuum i ett kylskåp??
« skrivet: 15 jul-11 kl 20:35 »
Hejsan vi har plötsligt fått vacuum i vårat kylskåp det har även blivit isigt fast det bara står på 3 an, någon som vet vad det kan bero på eller hur man blir av med att??

tacksamm för svar
mvh maria

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Varför blir det vacuum i ett kylskåp??
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 20:55 »
Termostatfel?
Blir kallt som f-n och då du öppnat fylls det med varm luft, som sen kyls ner och krymper.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Varför blir det vacuum i ett kylskåp??
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 22:33 »
Så här på sommaren när luftfuktigheten är hög och det dessutom är ovanligt varmt utanför kylskåpet, så händer det ibland att s k självavfrostande kylskåp inte klarar att avfrosta sig själva utan det byggs på is där kylelementet sitter. Blir det riktigt illa får man avfrosta manuellt.

Se till att öppna dörren till kylskåpet så sällan och så korta tider som möjligt. Ställ inte in blöta förpackningar i kylskåpet utan att torka av dem först. Håll rent bakom kylskåpet vid kompressor, kondensor mm, och se till att ingenting hindrar luftväxlingen där. Förmodligen finns det en ränna för kondensvatten under kylelementet inne i kylskåpet och en slang därifrån ner till en skål ovanpå kompressorn, där det är meningen att vattnet ska avdunsta. Se till att det är rent i rännan och skålen, och att det inte har blivit stopp i slangen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser