Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nygödslat vall, lämpligt som bete?  (läst 1355 gånger)

Lasse46

• Jämtland
Nygödslat vall, lämpligt som bete?
« skrivet: 15 jul-11 kl 09:55 »
Är precis på gång att köpa ett torp som inte brukats av ägarna, utan en granne har odlat vall till sina kor där, att han skulle skörda och ta reda på höet var vi införstådda med. Vi såg det enbart som positivt att marken hållits öppen och såtts om med jämna mellanrum, men var där igår och gjorde en sista besikning av byggnaderna då var skörden genomförd men därefter hade han gödslat med slamgödsel från nötkreatur och eftersom det varit torrt och varmt de senaste dagarna låg gödseln ovanpå som långa torra pappersark. Nu till frågan när kan man tidigast nyttja det till bete för hästar med tanke på eventuella parasiter mm???
Lasse

LeaG

• Södermanland
    • Presselmassage och koppning
SV: Nygödslat vall, lämpligt som bete?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 19:46 »
Jag har någonstans hört att brukade marker ska ligga i träda 3 år innan hästar bör beta där, dom kan tydligen få fång o dyl av gödslade marker. Jag är som sagt inte säker på detta, men kolla med någon pålitlig hästkunnig person så du inte får riktiga problem med pållarna.
Lea

Lasse46

• Jämtland
SV: Nygödslat vall, lämpligt som bete?
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 22:16 »
Tack för svar, var nästan så jag misstänkte det.
Lasse

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser