Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammslakt  (läst 3336 gånger)

akb36

• Västergötland
Lammslakt
« skrivet: 13 jul-11 kl 18:38 »
Hej!
Fick sex lamm(finull + finull/köttfår) i april. Tanken är att de skall slaktas i höst + två tackor men hur går man till väga? Bor i Ale kommun. Närmaste slakteri? Kommer de och hämtar? Vad får (ha ha) man för betalning för ett lamm mm
Tacksam för alla råd jag kan få.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Lammslakt
« Svar #1 skrivet: 13 jul-11 kl 18:39 »
http://www.varekilsslakteri.se/ och du kör men vänta dig väntetid
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

akb36

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-11 kl 18:41 »
Ska man beställa tid nu kanske? Hur mycket bör lammen väga?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 13 jul-11 kl 19:35 »
Jag har ännu inte fått några lamm, men vad jag hört så när dom föds ca 6-8 månader innan önskat datum
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

samaka

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 13 jul-11 kl 20:29 »
Mitt slakteri var fullbokat hela hösten när jag kollade i mitten av maj, jag vet inte hur mkt bokat ni har där nere.

Jag skickade till slakt för ett par veckor sedan. Ex. 1 rya-gotland/leicester bagglamm 5 mån vägde 44 kg levande blev 18,6 slaktad. Hade i genomsnitt 44% slaktutbyte på de jag skickade. Över 40 kg bör de väga iaf, om du frågar mig. Gärna 45.

Betalning beror på klassning. Ca 37-39 kr/kg gav mina nu. I höst är betalningen mycket sämre. Säkert halva priset. Det viktiga är dock att man får dem välväxta och i rätt viktklass annars kan det gå så illa att man få skänka iväg dem.

Väg dem nu och gör en prognos. Dra ifrån uppskattad födelsevikt 3-5 kg och kolla hur mycket de växt hittills (om du vet när de är födda dvs). Då får du en liten fingervisning.

För att köra får längre än 5 mil i kommersiellt syfte behöver man gå en utbildning på ca 5000 kr.

akb36

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 jul-11 kl 22:27 »
Tack för de goda råden ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare
von tratt, pragmatic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser