Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nafsande kanin  (läst 9041 gånger)

smulan00

• Gäst
nafsande kanin
« skrivet: 28 aug-06 kl 18:06 »
Hejsan. Är nybliven ägare till en hon kanin. Hon har börjat att nafsa i våra kläder och ger även tjuv nyp i skinnet. Detta är inte speciellt trevligt , så vad kan man göra åt det.    ???
Vissa stunder kan hon sitta länge i knät och bara njuta. Så helt " vild " är hon inte. Tacksam för svar.

Lena A

Re:nafsande kanin
« Svar #1 skrivet: 28 aug-06 kl 19:02 »
Kan det vara att hon får för mycket uppmärksamhet när hon sitter i knät och säger till att "nu räcker det"?  Kan det vara så att hon får för litet uppmärksamhet och vill ha uppmärksamhet?
« Senast ändrad: 28 aug-06 kl 19:04 av Lena A »

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #2 skrivet: 28 aug-06 kl 19:14 »
Hej,

Jag har en kanin som ibland gnagaer på kläder, detta beteendet visar hon bara när hon är onöjd på något sett ex att man bär henne, håller fast henne, tar henne till okända miljöer, sätter ihop henne med andra kaniner osv.
Hon kan inte visa att hon är obekväm på något annat sätt.

Om det är samma sak med din är svårt att avgöra, men det kan i alla fall vara en förklaring.

//F

AKS

« Svar #3 skrivet: 30 aug-06 kl 18:07 »
De (få) kaniner som jag har haft som har bitis eller nafsat tycks ha gjort det av två anledningar:
1. De är rädda. Då måste man vänja dem lite mer vid mänsklig kontakt och kanske inte lyfta dem så mycket i början utan närma sig dem försiktigt. De här kaninerna biter oftast när man försöker lyfta dem eller hålla fast dem.
2. De vill dominera. Just nu har jag en dvärgvädurshona som blir väldigt bitsk när hon är brunstig, men även annars kan hon nafsa när hon vill visa vem det är som bestämmer. Hon är hur snäll som helst oftast. Men t.ex. när man ska bära in henne från hägnet (vill inte att hon ska bli rovdjursmat) och hon inte har lust att gå in så kan hon försöka bita mot en. Då måste man vara bestämd och visa med ord och gester att det inte är ok. Man måste lyfta upp henne trots att hon inte vill, för annars fortsätter trotsandet. OM de biter för att visa att de vill bestämma så brukar jag säga nåt med mörk och arg röst och kanske göra någon häftig rörelse, så att de reagerar lite, eller stampa i marken. Inget våld.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser