Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera jordkällare eller tänka HELT nytt?? Brainstorming inbjudes!!!  (läst 5883 gånger)

Ms_Agda

• Småland
Vad hade NI gjort åt detta?? ???

Vi har precis tagit bort ett gammalt dåligt golv som låg ovan jordkällaren. Golvet tillhörde en bod (se bilder). Vår ambition var från början att fixa till det som det varit innan med fungerade stensatt jordkällare m. jordgolv och tak/golv till boden, men nu är vi inte riktigt säkra längre...
Vi funderar lite ved-bastu, vi funderar lite ved-uppvärmt bad, vi funderar lite gästhus (1, 5 meter loft), vi funderar växthus mm mm. Trappa?

Som sagt, vad hade NI gjort? Idéer?

Fråga 1: Ni som lever (eller till viss del) självförsörjande - Vad har ni jordkällaren till? Jag själv är vegetarian och undrar vad mer än potatis och andra rotfrukter jag skulle kunna ha nytta av att ha där? Har redan frys/förråd etc.

Fråga två: Som sagt - Goa idéer om ladan/jordkällaren???

Hej från Sanna!

Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
Jag hade garanterat varit rädd om jordkällaren eftersom det är ett bra utrymme att lagra just rotfrukter.

Nu vet jag ju inte hur ni har det om ni odlar mycket potatis till exempel. Då är det ju perfekt med en fungerande jordkällare. Potatis tar ju en del plats annars och det har man ju ofta inte någon annanstans som är anpassat för den typen av lagring.

Har ni däremot inte tänkt att använda den så skulle jag inte lägga ner så mycket tid på den.

Har ni behov av gästhus låter det som en trevlig idé. Ved går ju alltid lagra på enklare sätt.

kurt

Jag antar att boden inte är uppvärmd? Det borde har varit isolering i golvet så att det inte blir kallt i jordkällaren?

Ms_Agda

• Småland
Tack för idéer! Jo, det får kanske bli jordkällare igen då, för vi vill gärna kunna lagra mer potatis och andra rotsaker. Min erfarenhet är dock att det inte fungerat så bra innan, men det beror väl på dåliga/felbyggda jordkällare.

Om vi nu ska ordna en BRA jordkällare (där saker inte möglar eller fryser), så ska taket (golvet i boden) alltså isoleras? Stämmer att boden bara består av plank.

Expert-tips på isolering från erfarna jordkällar- användare?
Ull eller frigolit? Spelar det roll?
En byggplast också eller ej?

Vilken temperatur bör den hålla egentligen? Kanske ingången också ska fixas till bättre, i dagsläget är där dubbla trädörrar med lite vindhål här och där. Jordgolv i dagsläget, något att tänka på där  ???

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
just nu odlar vi inte grönsaker än då andra projekt går före, men vår jordkällare är full varje vinter ändå. jag ställe rin alla blommor som är lite känsliga för frost där. jag har en hel del rosor som eg inte ska klara sig här. och så har vi en granne vars jord källare rasade för något år sedan så just nu så har hon också blommor i vår jordkällare.

så man kan ha jordkällare till mycket =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Naturliv

• Södermanland
Jag följer gärna den här tråden eftersom jag har en gammal jordkällare jag vill få liv i. Jag snyltar lite på tips och idéer. Jordkällaren i mitt förra boende höll inte riktigt rätt temperatur, men jag kunde ändå förvara konserver där. Äppelmos, konserverade tomater, insyltade grönsaker och allt möjligt. Inga äpplen och inga potatisar, för dem verkar temperatur och luftfuktighet vara viktigt. Till skillnad från den gamla jordkällaren är den här gjord i sten och nedgrävd i backen så det finns hopp.

Du gör rätt i att bevara jordkällaren, varför ska vi göra oss beroende av el för förvaring när det finns smartare sätt?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

melongurka

• Västergötland
Jag försöker tänka ut ett bra sätt att mustäta jordkällaren då väggarna är isolerade med cellplast, kanske bäst att ta bort skiten.Behåll jordkällaren då den både är intressant som förvaring och hur man får den att fungera som bäst.

Ms_Agda

• Småland
Möss ja... hade jag inte riktigt tänkt på. Med andra ord vill man ha sin källare HELT tät, och löser ventilation med en "modern" ventil. Eller hur?

Vi har ett gammalt potatis-inkast till vår källare, så då sätter vi nog ventilationen där. Vi kan likväl gå in genom dörren för att lämna våra potäter, tänker jag.

Dags att ordna taket nu, nya reglar och nytt dörrfoder är på plats. Husse bygger och jag är nån slags "projekt-inspiratör". Bekvämt. Vi har ingen lust att ägna hur mycket tid som helst till detta, men det ska ju bli bra... Vad hade ni valt som innertak? Husse föreslår en fukt-tålig gipsskiva, sen kan vi skruva på panel i efterhand om vi har lust i framtiden. Tankar om det? Sen blir det isolering och plankgolv i själva boden ovanpå. Eller kanske smartast att fixa trä-innertak med en gång i o f s?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Innertak: spåntat virke, gärna grovt, för att få det så mustätt som möjligt.
Isolering i golvet: Kutterspån
Verksamhet i boden ovanför: Inget som är varm, dvs ingen bastu.

Orsaken till att jag rekommenderar trä både i golv och isolering är att det är en fuktig miljö. Trä kan ju både ta upp och avge fukt utan att mögla och ruttna i första taget. Men det är nog viktigt att ni försöker få till ventilationen.

Jag disponerar en likande jordkällare, som jag ännu inte renoverat. Dörrarna är gistna och otäta, isoleringen i taket är kolstybb och ventilationen är okänd. Trots detta var potatisen i fantastiskt skick långt fram på våren! Musproblem hade vi dock, men löste det genom mussäker förvaring istället för mussäker källare. Har skrivit om det på min blogg.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Ms_Agda

• Småland
Tack för bra svar! Det blev, som Ylven skrev, kutterspån. Ovanpå blev ett tjockt plankgolv. Ventilation fixar vi i f d. potatisinkast. Toppen! Tack för alla tips!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare
sökaren men hur, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser