Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spinna texelull??  (läst 4001 gånger)

Plingsan

• Skåne
Spinna texelull??
« skrivet: 11 jul-11 kl 20:25 »
Finns det någon som har erfarenhet av att spinna garn från texelull?? Hur blir det?
Jag har inga får själv och har en bekant som har texelfår där hon bara kastar ullen så jag kunde ta den om jag ville.
Men det är ju inte lönt om det inte blir något bra resultat.

Ljungåsen

• Västergötland
SV: Spinna texelull??
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 20:40 »
Har inte provat själv, men vet i alla fall att man kan köpa texel för att spinna, så det borde ju fungera.

Såhär står det om texel på World of Wool: The Texel sheep produces a good dense fleece of medium quality, which is suitable for fine carpet yarns, hosiery and knitwear, at the coarser count end. The wool is predominantly white, with fineness approx. 32-40microns and length, 80-150mm.

Plingsan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 jul-11 kl 10:35 »
Har du handlat något från World of Wool och hur funkade det i så fall?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 13 jul-11 kl 11:10 »
Jag har provat att spinna texel och jodå, det går. Men den känns lite annorlunda än andra ullsorter jag provat. Jag har inte stickat något i enbart texel, så jag kan inte riktigt säga hur det funkar. Den ska ju inte filta ihop sig som de flesta andra ullsorter, så användningen är ju lite begränsad. Å andra sidan sägs den fungera bra som fyllning just därför - har dock inte provat.

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-11 kl 15:43 »
Har du handlat något från World of Wool och hur funkade det i så fall?

Ja, det har jag och det fungerade alldeles utmärkt. Det tar sin lilla tid förstås, innan paketet kommer.

Plingsan

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 jul-11 kl 15:57 »
Även jag har beställt lite där ifrån idag så nu kommer jag att vänta med spänning till paketet anländer..  :)

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 jul-11 kl 16:33 »
Även jag har beställt lite där ifrån idag så nu kommer jag att vänta med spänning till paketet anländer..  :)

Blev det texel? Eller nåt annat?

Plingsan

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 jul-11 kl 17:07 »
Det blev ingen texel, den kan jag ju få tag på ändå.. 
Det blev lite leicester, lite islandsull och lite färgad merinoull och lite färgad merino/silke blandning.
Är så spänd på att få prova de sista sorterna och leicester bara älskar jag att spinna!!  :)
Vad har du beställt därifrån? Och hur var det?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 14 jul-11 kl 17:13 »
Oj en engelsk firma! Då går det ju att beställa därifrån utan dyra avgifter, Dom hade en del intressanta silkefibrer också.

Blev litet fundersam över deras information om nylonfibrerna, de skriver att de är lätta att färga. Stämmer det? När jag läser på färgförpackningar som går att köpa för hemmafärgning så står det alltid att de inte tar på syntet.

Citat:
"Nylon is easy to dye and is very strong. It accepts the same dyes as wool and other animal fibres and is therefore perfect for use in blends where added strength, resilience and wearability are required."
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jul-11 kl 17:31 »
Det blev ingen texel, den kan jag ju få tag på ändå.. 
Det blev lite leicester, lite islandsull och lite färgad merinoull och lite färgad merino/silke blandning.
Är så spänd på att få prova de sista sorterna och leicester bara älskar jag att spinna!!  :)
Vad har du beställt därifrån? Och hur var det?

Håller med om att BFL är en trevlig ull att spinna. Jag har beställt kamel (hal att spinna, men jättemjuk) och angora (inte spunnit den än). I vanliga fall spinner jag mest ull som jag preparerar själv, så det är kul med något annat emellanåt.

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 jul-11 kl 17:36 »
Blev litet fundersam över deras information om nylonfibrerna, de skriver att de är lätta att färga. Stämmer det? När jag läser på färgförpackningar som går att köpa för hemmafärgning så står det alltid att de inte tar på syntet.

Har inte pysslat med nylon alls, men ett snabbt googlande visade att Nitors Allfärg i alla fall fungerar på nylon. Hur bra det blir är ju en annan fråga, förstås. Jag har ingen aning.

Plingsan

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 14 jul-11 kl 17:44 »
Håller med om att BFL är en trevlig ull att spinna. Jag har beställt kamel (hal att spinna, men jättemjuk) och angora (inte spunnit den än). I vanliga fall spinner jag mest ull som jag preparerar själv, så det är kul med något annat emellanåt.

Då måste kamelullen påminna om alpackan, den är också hal att spinna men ack så mjuk och skön. För mig tog det ett tag innan jag fick den bra. Antingen tvinnade jag den för hårt eller för löst så den inte höll. Men så bra det blev när jag kom på vad som var lagom.
Du måste berätta hur det går att spinna med angoran!! Jag är så nyfiken på den.

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 jul-11 kl 17:55 »
Jo, kamelen påminner en hel del om alpacka, men den är aningens mindre svår att få till. Jag hade också en hel del trassel med att få ordning på tvinnandet när jag spann alpacka, men man lär sej... Så jag vet inte riktigt om det gick lättare med kamelen för att den är lättare att spinna, eller om det beror på att jag har blivit bättre.

Angoran ligger i min att-göra-lista, jag ska bara slutföra en massa Värmlands- och Guteull först.

Melica

« Svar #13 skrivet: 18 jul-11 kl 00:26 »
Man kan färga nylon med samma syrafärger som man använder till ull. Finns flera olika märken, till exempel Färgkraft och Zenith.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 18 jul-11 kl 01:41 »
Man kan färga nylon med samma syrafärger som man använder till ull. Finns flera olika märken, till exempel Färgkraft och Zenith.
Tack för tipsen, kände inte till dom. Startar en tråd om detta, är ju litet OT här bland ullspinnarna.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 2 användare
LimJans, eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser