Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Lill-Vicke  (läst 41093 gånger)

andtol

• Gäst
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #100 skrivet: 11 maj-15 kl 21:27 »
Håll tummarna nu allihop!

Jag håller alla tummar och tår!

Radar

• Jämtland
« Svar #101 skrivet: 14 maj-15 kl 16:29 »
Det har blivit några timmar i garaget i dag.

Även passagerarsidan är kittad. Innan jag gjorde det borstade jag hela golvet med mässingborsten jag tidigare använt. Och dammsög alltihop.

Grundmålade golvet.

Sen lade jag på en svart lack som råkade stå i skåpet. Golvet har ingen betydelse vilken kulör det blir, men svart blev ju inte fel ändå.

Även skarvarna och plåtbitarna undertill borstades så gott jag kom åt. Och sedan grundfärg.

Jag ska försöka jobba någon timme till i kväll. Bör få dit underredsmassan i kväll. Jag beklagade mig tidigare över att jag mådde dåligt när jag låg under bilen. I dag kan jag inte skylla på värmen. Kanske kan blodtrycket ställa till det? I vinter har det konstaterats att jag har högt blodtryck och har medicinerat sedan dess. Det börjar bli dags att kolla igen, för att se om medicinen ligger på rätt nivå.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #102 skrivet: 15 maj-15 kl 23:09 »
Blir ju bra det där. :)
Minns inte om din bil har minusjordat elsystem, men om så är fallet så har jag faktiskt en sådan där omvandlare som höjer spänningen från 6V till 12V för att driva en 12V bilradio eller något annat som drar max 2A. Om intresse finns så kan du ju få den av mig.

If it doesn't work, chrome it!

Radar

• Jämtland
« Svar #103 skrivet: 16 maj-15 kl 10:12 »
Jag ska fundera på saken. Första tanken är att den kanske är lite vek, men som sagt, funderar.

Det går verkligen framåt i garaget i helgen. Vi ligger i så jag anser mig inte hinna skriva något speciellt. Om jag orkar på söndag blir det uppdateringar då.

Radar

• Jämtland
« Svar #104 skrivet: 16 maj-15 kl 12:56 »
Lunchrast.

OK Tompas. Jag tar gärna emot din omvandlare. Skickar PM.

När det väl blir lite lugn och ro kommer det massvis med bilder.

Radar

• Jämtland
« Svar #105 skrivet: 17 maj-15 kl 21:01 »
Det tog tid att förminska och spara alla bilder, men nu kommer de allt eftersom.

Under dagen kletade jag underredsmassa. Ett par ställen blev ändå obehandlade.

Monterade nya hjulcylindern.

Från insidan. Det visade sig att adaptern jag beställde inte behövdes.

Bromsslangen monterad

Radar

• Jämtland
« Svar #106 skrivet: 17 maj-15 kl 21:11 »
Längsgående bromsröret dragit ända fram. Bockningarna jag gjorde tidigare hade inte hamnat riktigt på rätt ställe så det fick jag göra om. Nu har jag slut på bromsrör. Den rest som kunde blivit är den långa böjen före kopplingspunkten.

När Min mattläggare kom satte han igång med bitumenmattorna. Värmer och klistrar.

Därefter liggunderlagen. Skär och klistrar med Hagmans spraylim. En produkt han blev mäkta imponerad av. Sånt fanns inte under hans yrkestid som mattläggare.

Och jag småpysslar. Målat några rör.

Radar

• Jämtland
« Svar #107 skrivet: 17 maj-15 kl 21:20 »
Färdigt med liggunderlagen.

Lördag får vi sällskap av min sambo. Hon river av all från soffan. Allt utom ramen är räddningslöst förlorat. Inte ens som mall för en ny klädsel gick det använda som. I bakgrunden syns hur lumpstoppningen i baksoffan har krypit ut.

Och jag försöker laga gaspedalen som gått av. Tänkte försöka skarva ihop bitarna med en läderrem.

Tyvärr gick den nedre biten sönder ändå mer när jag skulle ta ur de gamla skruvarn.

Radar

• Jämtland
« Svar #108 skrivet: 17 maj-15 kl 21:37 »
Arbete med tygmattan. Skär och funderar runt kardantunneln.

Bara ramen kvar.

Avgassystemet inmåttat och skurit av en bit.

En liten provmontering

Radar

• Jämtland
« Svar #109 skrivet: 17 maj-15 kl 21:42 »
Flinka fingrar jobbar.

Snart klart.

Några garageöl måste vi ju ha.

Ett ställe jag tydligen glömt. Tyvärr har jag lånat ut mina slipmaskiner, så jag spacklade bara och lite grundfärg. Det där får jag fixa till senare.

Radar

• Jämtland
« Svar #110 skrivet: 17 maj-15 kl 21:55 »
Eftersom hatthyllan av papp var i bedrövligt skick gör jag en ny. En gammal reklamskylt av masonit går använda.

Mattarbetet nästan klart.

Spände fast pappen som bånglade åt alla håll. Skylten räcker inte till hela längden så jag gör hyllan i två delar. Ritar av och sågar ut med sticksågen. Och några finjusteringar innan den passar bra.

Det finns ingen insugs/grenrörspackning så det ska monteras. Bulten mitt under förgasaren är sönderdragen förut. Jag har någon gång hört att det kan räcka med ett lager monteringspasta för avgassystemet på båda sidor packningen. Det är inget jag är övertygad om att det ska fungera, men gör ett försök. Det var ett rent helsike att hålla packningen på plats och skruva dit gren/insugsrör. Drog efter resterande bultar med ca 7,5 kg.

Radar

• Jämtland
« Svar #111 skrivet: 17 maj-15 kl 22:02 »
Framdelen klar

Bakdelen klar

Saaben som jag körde av vägen med har i alla fall fått släppa till stoppning och sånt från baksätet.

Eftersom bara fjädrarna återstår gör vi ett försök att styva upp sitsen med billiga spännband som blivit liggande. De var för veka för att användas som spännband. Men kanske de går använda här.

Radar

• Jämtland
« Svar #112 skrivet: 17 maj-15 kl 22:10 »
Remmarna sys fast runt ramen och flätas.

Hatthyllan tvättas av och stryks med kontaktlim

Ur ett parti plastlaminat som vi råkade ha liggande valdes ekliknande mönster. Montering påbörjad.

Baksidan upp, och laminatet värms med värmepistolen som kan skymtas bakom armen.

Radar

• Jämtland
« Svar #113 skrivet: 17 maj-15 kl 22:15 »
Laminatet värms och skärs några dm åt gången.

En kortsida och en långsida färdigsydd. Flätat, uppsträckt och fastnålat i de andra sidorna.

Söndagsmorgonen bjuder på en liten överraskning.

Hatthyllan på plats.

Radar

• Jämtland
« Svar #114 skrivet: 17 maj-15 kl 22:24 »
Gjorde ett försök att skruva fast läderremmen i golvet. Det där känns inte alls som det kan fungera i längden.

Instegslisterna på båda sidor fastskruvade.

Mina rör räckte inte hela vägen så jag fick ta en bit från det gamla systemet och skarva med. Röret var rostigt från början och har sedan legat utomhus några år, så det var inte så lätt för en som inte svetsat med pinne sedan ca 1980. Saken blev inte lättare av av att det dessutom var en aning smalare så jag fick sätta dit en stegmuff som jag förutseende nog köpt.

Avgassystemet provisoriskt dit hängt.

Radar

• Jämtland
« Svar #115 skrivet: 17 maj-15 kl 22:46 »
Främre delen har klarat sig skapligt ändå som det verkar. Så det får sitta kvar.

Där uppe ska jag försöka borra ett hål för att fästa en upphängare. Det har suttit en där förut, men jag kommer inte åt att skära bort det gamla fästet som limningen inuti gummidistansen släppt på. Med några borrar i olika storlekar gick det ändå ganska bra.

Avgassystemet upphängt. Det blev onödigt långa bultar. Det var de enda M8 jag hade och orkade inte kapa dem.

Färdigmonterat och klamrat i de andra skarvarna. Som det är nu måste det stabiliseras i sidled, men det måste jag spara med.

Som tur var upptäckte jag i helgen att även måndag är en ledig dag, så det blev ganska tidig kväll i dag. Det jag just nu vet att jag ska göra i morgon är.
Byta motorolja. Filtret måste få vara kvar den här gången.
Montera baksätet.
Sätta på hjulen, ta ner bilen på marken.
Försöka få igång motorn så jag kan parkera om bilen till den andra garagegluggen.
Lufta bromssystemet, som jag inte kommer åt att göra färdigt där den står nu. Vi gjorde ett försök tidigare. Vänster bak var inga bekymmer. Där sitter ju den nya cylindern. Höger bak blir det bekymmer med. Luftningsnippeln verkar ha fastnat ordentligt de senaste åren. Fram har vi inte provat ännu.
Fösöka kolla upp lite olika saker som ska fungera. Så får vi hoppas att framsoffan blir klar att montera så fort som möjligt.

Radar

• Jämtland
« Svar #116 skrivet: 18 maj-15 kl 22:37 »
Dagens aktiviteter:

Ett gammalt lakan läggs närmast fjädrarna och sys fast i kanterna med steksnöre. Eftersom det fanns hemma.

Färdigsytt.

Stoppningen läggs på och friseras lite.

Klädseln provmonteras.

Radar

• Jämtland
« Svar #117 skrivet: 18 maj-15 kl 22:46 »
Klädseln sträcks och töjs lite för att hamna rätt.

Klädseln justeras i framkant.

Stålringarna som höll originalklädseln sparades och kommer till användning.

Monteringen påbörjad.

Radar

• Jämtland
« Svar #118 skrivet: 18 maj-15 kl 22:56 »
När inte jag behövs som assistent smiter jag ut i garaget en sväng och tömmer på gammal motorolja. Välbehövligt tydligen. Kolsvart.

Framkanten klar.

Sträckning av klädseln. Den räcker inte till riktigt i bakkant. Steksnöret och klämmorna används till tillfällig fästning.

Och jag smiter ut igen och skruvar på hjulen. Tar ner bilen på marken och fyller på ny olja.

Radar

• Jämtland
« Svar #119 skrivet: 18 maj-15 kl 23:05 »
Bakkanten och sidorna sys med ståltråd.

En närmare bild på hur det är gjort.

Efter lite putsande på brytarspetsar och tändstift och ett par puffar med startgas får jag igång motorn. Lill-Vicke lever igen!!!! En liten vända hundra meter bort sittande på en trälåda kunde jag inte låta bli. Nu är det dags att spola av bilen.

Och sätet är färdigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 4 användare (1 dolda)
skogskälla, Nataks, Travislom

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser