Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt Lill-Vicke  (läst 41028 gånger)

Radar

• Jämtland
SV: Projekt Lill-Vicke
« Svar #40 skrivet: 10 okt-12 kl 20:46 »
Det blev lite pyssel efter jobbet i dag. Plywoodskivan till höger sida är klar.

Eftersom jag inte bestämt mig för hur sidoväggarna ska kläs lekte jag med ett bildbehandlingsprogram.
Ungefär hur det kan se ut med samma matta som i botten.
Och hur det skulle kunna bli med en bit med fane`r och en list runt om.
Man får försöka tänka sig en lucka också där.

Eller om hela väggen ska kläs med fane`r?
Det tåls att tänkas på. Kanske någon har ytterligare förslag. Det blir gott om tid att fundera. I de här trakterna börjar det bli riktig kyligt nu. Så hädanefter blir det nog bara mycket sporadiskt man vistas i garaget.

Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

• Jämtland
« Svar #41 skrivet: 11 okt-12 kl 19:06 »
Det blev pysselväder i dag också.
Vindstilla, strålande solsken och sex plusgrader. Det är väder man får vara nöjd med.

Väggen på vänster sida var det bara att rita av den som redan var klar och såga ut. Lite sliparbete på bandslipen så passade den.
Väggen mot ryggstödet fick jag pyssla en hel del med mallen innan den gick få dit. Skära, provmontera, skära, provmontera. Så när den äntligen passade skar jag den mitt itu. Detta eftersom en hel skiva inte skulle gå att trassla in på rätt ställe.
Sen blev det ändå en hel del slipjobb. Helt perfekt blev det inte. Det glipar lite på en del ställen, men det tror jag ska gå att dölja när allt ska kläs.
Nu börjar man kunna ana hur slutresultatet kommer att bli.
Antagligen blir det ett lönnfack även bakom ryggstödet. Det borde man kunna nå när man fäller ner armstödet i baksätet.

Radar

• Jämtland
« Svar #42 skrivet: 16 jul-13 kl 19:41 »
Så är vi i gång lite smått igen.
En del bortkapat och ditsvetsat nytt under golvet. Insidan sparklådan på höger sida.
Själv har jag inte kunnat göra mycket, eftersom jag har glömt köpa mera matta. Däremot har jag köpt en egen gastub, så man har när som helst när man behöver lägga en punkt. Och ett plåtbockningsverktyg, så lite slantar har gått åt.

På tal om slantar. Det börjar bli dags att sätta ihop en inköpslista på delar.
Det jag på rak arm kommer på är:
 Hjulbromscylindrar till alla fyra hjul. (Jag gav upp hoppet om att fixa till den jag bråkat med förut, så då får det bli alla fyra nya)
 Spindelled vänster fram. (Kanske lika bra att byta höger samtidigt)
 Grenrörspackning.

Kommer säkert på något mer när man sätter sig och tittar på webshopen. Men själva beställningen får allt vänta minst en månad. Budgeten tillåter inte några utsvävningar för tillfället

Radar

• Jämtland
« Svar #43 skrivet: 17 jul-13 kl 21:00 »
Det första som hände i dag när vi kom ut i garaget var att jag klev på "garagehoran". Den stack iväg under bilen bort till arbetsbänken, och jag lade mig raklång på golvet. Utan att krascha halogenstrålkastaren jag bar på, eller slå i något. Ingen skada skedd.
Min kompis, svetsaren, påstod att de inte var till att användas som skateboard. Och det är jag benägen att hålla med om. Antagligen därför den stack iväg på det sättet. ;D

Idag fixade jag till en genomföring för avgasröret. Jag tog en slang från den förolyckade saaben och skar upp längs med hela slangen och trädde fast runt hålet. Diametern på hålet är ca 58 mm, så ett 2-tums rör får man plats med. Grövre blir det absolut inte.

Kompisen har skurit lite plåt framför bakhjulet. Det visade sig att det var lappat där förut, men tydligen använt sig av någon ekonomiplåt som inte var formad på rätt sätt. Det var ett tjockt lager spackel där någon fyllt ut för att det skulle se ut på rätt sätt.

Efter någon timme ser det mycket bättre ut. Skarpa veck görs med bockningsverktyget och rundare former med hjälp av ett grovt stålrör.

Själv har jag ägnat mig åt bakre stötfångaren. Det finns en del angrepp på insidan. Utsidan är inte heller bra, men det blir ingen ny krom på några år Jag har monterat isär delarna och borstat av med en roterande mässingborste. De har fått ett lager grundfärg på sig.

Det sista som hände idag var att jag lade på ett första lager med spackel där framför bakhjulet. Jag hade nog tänkt dit och slipa efter middagen, men det får vänta tills i morrn.
Jag tittade tillbaka på bilderna hur bilen såg ut när vi började. Det är onekligen kul att se hur det har förbättrats. Det tar tid, men bättre det än att försöka hålla en deadline och fuska sönder jobbet.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #44 skrivet: 17 jul-13 kl 21:21 »
det går frammåt och ser riktigt stiligt ut.  :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

• Jämtland
« Svar #45 skrivet: 17 jul-13 kl 22:02 »
Man tackar.
Det uppskattas verkligen med lite uppmuntran. :D

andtol

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 17 jul-13 kl 23:33 »
Jag följer också med stort intresse!

Radar

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 18 jul-13 kl 20:12 »
I dag har verkligen gått på lågfart. Det händer ibland att man vill ha med sig några pilsner till garaget. Detta var en sådan dag.
Något synbarligt resultat kan jag ändå visa.

Jag gissar att många är nyfiken på de färger jag är inne på. Överst på bilden, vid bakfönstret, ligger en mittendel till kofångaren. Insidan på den är lackad med halvblank svart. Sidan man ser är lackad med den violetta färg jag har köpt. De böjda delarna är kofångarens fästen till karossen lackade i svart. I mitten ligger en plåt från en gammal tvättmaskin.
I bland är det till fördel att saker inte går så fort. Man hinner komma på saker som måste kollas. I det här fallet var det hur färgerna reagerar med den färg men målar på. Alltså hur nyanserna påverkas. Plåten var alltså brun från början, fältet i mitten. Så målade jag på var sin sida svart och grått. Därefter de färger som nog kommer att användas som topplack.
Det syns väl kanske inte på bilden hur bottenfärgerna påverkar resultatet. men det finns nyansskillnader. personligen tycker jag att färgerna är väl valda. Med tiden blir det provlackning på en dörr eller framskärm.

Det blev inte mer än spacklat och slipat och spacklat och slipat framför bakhjulet. Man måste ljuga lite och dricka öl ibland.

Kompisen har väl mest planerat sitt fortsatta arbete idag,
Nu har vi grillat och ätit tagit en whisky och gumman har eldat i badtunnan hela eftermiddagen, så nu ska vi mjuka upp några stela muskler. Så i morrn blir det sovmorgon och vi lär väl kanske inte vara så pigg på något hårdjobb då heller.

Skål alla!

Tompas11

• Västmanland
« Svar #48 skrivet: 19 jul-13 kl 00:10 »
Lite "laid back" på den här renoveringen men följer givetvis den med intresse och visst sitter det bra med några pilsner så här i sommarvärmen. Och som ett litet guldkorn om aftonen är ju en riktigt god (rökig) maltwhisky aldrig fel. :)
If it doesn't work, chrome it!

Radar

• Jämtland
« Svar #49 skrivet: 20 jul-13 kl 20:02 »
Någon sommarvärme kan vi inte skryta med här. De senaste dagarna har det inte varit varmare än på sin höjd 15 grader. Vindar på minst 5 m/s. Visserligen brukar jag påstå att 3 m/s är att betrakta som vindstilla i de här trakterna, men man lessnar när det aldrig ger sig.
Kul med visat intresse. Jag uppfattar det som många faktiskt är intresserade. Det brukar bli något hundratal visningar när det kommer nya inlägg

Nu kunde jag inte hålla mig längre. Jag var tvungen att få se färgerna på lite större yta.
Jag slipade av dörren lite lätt och målade över skavanker och rostfläckar och alltihop. Backspegeln skruvade jag loss iaf. Det gjorde de inte förra gången bilen lackades upptäckte jag. Dörrhandtaget tejpade jag däremot. Och runt dörren och de olika fälten.
När färgen torkat sprutade jag på klarlack över hela.
Om det är kameran eller skärmen som inte återger lystern riktigt vet jag inte. Kanske det kan bli bättre när bilen väl kommer ut i solljuset igen.

andtol

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 21 jul-13 kl 16:19 »
Läckert!

Tummen upp!

hånung

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 21 jul-13 kl 16:28 »
Roligt  och spännande  projekt likt detta .
Ford Taunus 17m P2 de Luxe 1960

Radar

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 26 jul-13 kl 11:40 »
Läckert!

Tummen upp!

Man tackar.
Det lär väl finnas även de som inte gillar färgvalet. De kanske inte vill skriva något om det, men jag tål kritik.
Bilen kommer att se ut så där ett tag framåt. Det är för att jag i lugn och ro ska bestämma mig för vad jag tycker. Det är inte alls otroligt att det kan bli lite andra nyanser. Innan bilen hellackas kommer jag att lägga en slipgrund och en grundfärg. Det kommer att påverka vilken nyans färgerna ger.

Den ford som "håning" lyckats vaska fram verkar ha haft ungefär samma grundförutsättningar. Kanske en aning bättre. De har tydligen haft ett högre tempo än oss. De kanske har kunnat jobba även på vintern. Fin blev den iaf.

Nu har jag tittat lite på nydelspriser. Att det var dyrt visste jag, men inte att det var så hutlöst.
Prisexempel:
wheel brake cylinder rear (Ø 22,2mm)
new    P2 57-60   85.00 EUR    101.15 EUR

Det blir till att titta på begagnatmarknaden först. Sådana priser har jag inte råd med än.

Jag monterade ihop kofångaren lite provisoriskt och hängde dit. Nu har jag köpt nya bultar så jag kan byta ut de gamla sönderrostade.

Framför bakhjulet är det färdigspacklat, slipat och målat med samma svartfärg jag använt tidigare. Resultatet blev väl ganska likadant som på de andra ställena, så jag tyckte inte det fanns anledning att visa någon bild på det.

(I måndags var mina två semesterveckor slut. Då behagade minsann sommaren återvända. Ingen blåst och runt 25 C.)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #53 skrivet: 26 jul-13 kl 14:14 »
hmmm...   Jag misstänkte att du tittade på fel ställe så jag kollade och hittade renoveringssats för 20€, det fanns mycket mer så du får själv läsa..
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313.TR0.TRC0.Xtaunus+17m+bremse&_nkw=taunus+17m+bremse&_sacat=0&_from=R40

Undrar du nått så PM:a länken och vad du undrar, så skall vi nog kunna rita till nått.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 26 jul-13 kl 14:56 »
Man tackar.
Det lär väl finnas även de som inte gillar färgvalet. De kanske inte vill skriva något om det, men jag tål kritik.

Jag hade ej valt samma färger som du.

Men det är din bil och jag hejar gärna på dig. Jag gillar bilar med profil och attityd! Gillar ett sån't här projekt och drömmer mig bort till en verkstad och renoveringar av bilar/fordon.

Radar

• Jämtland
« Svar #55 skrivet: 26 jul-13 kl 15:36 »
Jag hade ej valt samma färger som du.

Men det är din bil och jag hejar gärna på dig. Jag gillar bilar med profil och attityd! Gillar ett sån't här projekt och drömmer mig bort till en verkstad och renoveringar av bilar/fordon.

Man vet aldrig vad som händer i framtiden. Jag kanske hinner ändra mig. Vi har inte köpt något till klädseln ännu.

> Skogsvilden:
Tyvärr verkar det för tillfället bara finnas till modellen nyare än min.
Priserna ser ut att kunna vara lite bättre ändå. Jag ska hålla sidan under uppsikt, kan hända det dyker upp något.

Radar

• Jämtland
« Svar #56 skrivet: 13 aug-13 kl 19:29 »
I bagaget ska det ju bli luckor i sidoväggarna. Dessa ska då kunna öppnas och stängas på något sätt.
Nu har jag kommit på att jag ska försöka göra knoppar i form av en fjäril att manövrera detta med.
Första försöket föll inte speciellt väl ut.
Först letade jag rätt på en bild av en fjäril på nätet, kopierade in den till ett dokument och justerade storleken på den. Skrev ut den och klippte ut den. På en hyfsat slät liten brädlapp lade jag först ett karbonpapper och tejpade sen fast fjäril och karbonpapper på brädan.
Med en kulspetspenna ritade jag längs konturerna och mönstret på fjärilen och kopierade på så sätt över fjärilen till brädan.
Med  figursågen sågade jag lite grovt ut fjärilen, sedan följde jag ytterkonturen med handöverfräsen, monterad underifrån. Därefter försökte jag gravera in mönstret med en sån där dremelkopia, målade med en akrylfärg och lackade ett par gånger med båtlack. Färgen och lacken var sånt som fanns hemma. Detta skulle inte vara annat än ett test.

Jag ska göra något försök till med något annat gravyrstift och se om det kan bli bättre. Och se hur det blir att bara lacka, utan färg.
Brädan den här gången var 20mm. Det är på tok för tjockt. Ca 12mm skulle nog vara mer lämpligt. Sedan blir det nog bättre om man fasar av på undersidan, så den ser lite tunnare ut.

Om jag inte tycker att jag får till mönstret får det nog bli en slät fjäril. Om inte jag kommer på något annat.

blizzard

« Svar #57 skrivet: 28 aug-13 kl 20:34 »
Såg tråden för första gången idag och det är väldigt roligt att följa ditt projekt.Jag tycker det ser bra ut,lacken ser på någotvis ut att passa bilen så jag tror att det kommer att bli coolt.
Ställer mig mer tveksam till dina fjärilar,men avvaktar med att såga dem helt ännu ;)

Att det har tagit långtid håller jag med om,men det är så här det funkar på riktigt :)Du ska vara riktigt nöjd med dig själv och jag tycker du förtjänar en eloge att du orkar fortsätta trots vissa motgångar och den något spartanska lokalen ;)
Dessutom är det som du sa bättre att det tar tid än att börja fuska och sedan måste göra om.
Gillade din arbetsbänk,enkla smarta lösningar är alltid kul att se :)

Kommer följa tråden fortsättningsvis

Radar

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 29 aug-13 kl 11:11 »
Tack för de fina orden, blizzard. Det är sånt som kan pusha på en lite.
Fjärilarna har jag övergett. Det finns ett stort byggföretag som använder en liknande fjäril i sin logga, och jag vill inte att folk ska associera till det. Jag hade nämligen tänkt lacka samma motiv på bakluckan.
Du var lite vitsig när du sa att du inte sågat dem helt. Därför att såga ut dem hade jag fått göra själv. ;D

Nu har jag en annan ide på knopparnas utseende. Men också en annan ide på hur de ska utformas. Man borde kunna skulptera fram ett original av t.ex cernitlera och sedan göra gjutformar av detta, och sedan gjuta i epoxiplast eller nåt. Jag får läsa på hur det ska kunna gå till.

Förr i tiden, när jag bodde inne i stan var vi några som hyrde garage tillsammans. Då var det för det mesta någon som hade de verktyg man själv saknade. Ibland hade jag nåt speciellt och ibland lånade man av någon garagekompis. Det var en fin gemenskap och man behövde sällan vara ensam i garaget. Det är något jag saknar, just gemenskapen. Nu är man för det mesta ensam.

Under den här resans gång har jag fått köpa eller tillverka en del grejer. Och mer lär det bli. I mitt jobb som som taxichaufför händer det ibland att man får dricks. Dessa extra kronor sparar jag och köper sedan något som behövs, antingen något till köket som kan göra min sambo glad, eller något till garaget.
En annan  osäkrare, källa till extrapengar är nätpoker. Resten av den här månaden jobbar jag kvällar, så då kan jag göra bokslut nu. Augusti gav ett plus på 197:-
Min kompis som svetsar nämnde senast han var här ett verktyg som skulle behövas.
http://www.jula.se/kapmaskin-75-mm-1-4-071028

Så då kan det vara lämpligt att köpa den nu.
Totalt sett ligger jag naturligtvis back på pokern. Men det senaste året har kurvan gått uppåt mer än den gått neråt.
I går kväll lyckades jag med en framskjuten placering. En tredje plats i ett ganska stort sällskap.

blizzard

« Svar #59 skrivet: 03 sep-13 kl 22:08 »
 :)
Ok du släppte fjärilarna fria ;D
Att gjuta knoppar är nog fullt möjligt,har du sökt original knoppar någonstans?

Det med gemenskapen håller jag med om,däremot undviker jag i det längsta att låna saker,är inte längre så pigg på att låna ut saker heller :-\
Har haft otur och blivit av med en del saker plus att saker som kommer tillbaka är omotiverat slitna eller helt trasiga,jag är själv rädd om prylarna så det känns ju lite trist.

Att lägga pengar på verktyg och maskiner är för det mesta en mycket vettig investering,har en ampro rondell likadan som den du visar där som jag är mycket nöjd med.
En tryckluftdriven bågfil är också bra till bla rostjobb.Swedol brukar ha extrapris på dessa maskiner och jag har tuktat dem en hel del men de funkar bra.

Ang nätpoker kan jag inte uttala mig,jag spelar inte själv.Du verkar ju dock ha full koll på det :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser