Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MV-programmet och annat  (läst 1891 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
MV-programmet och annat
« skrivet: 10 jul-11 kl 19:02 »
Vi har nyligen köpt 4 st Åsenfår, två tackor med varsitt tacklamm. Nu funderar jag såklart lite över det här med MV och märkning och genbank osv. Har läst att man måste ha minst fem djur för MV-programmet, har jag fattat rätt då?

Det är bara de vuxna tackorna som är märkta, behöver jag be säljaren att märka även lammen eller kan vi beställa märken själva (har SE-nummer)? Vi vill ju gärna att allt ska gå rätt till då vi helst vill söka bidrag osv för dem så småningom.

Sen för det här med genbank så måste man ha härstamningsbevis?! Kan man bara söka genbank om man har köpt genbanksdjur eller kan börja från scratch liksom?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

irma56

• Småland
SV: MV-programmet och annat
« Svar #1 skrivet: 10 jul-11 kl 19:36 »
Vad det gäller märkningen så måste säljaren märka både tackor och lamm med två öronbrickor var innan de lämnar hans gård.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 10 jul-11 kl 20:03 »
Du måste ha genbanksdjur och altså papper på dina djur för att bli genbank.

Ang MV så är det dispans på antalet djur om man har de utrotningshotade raserna. Jag fik min MV status på bara tre djur som på dåvarande tidspunkt inte alla var över året. Du kan ringa till Göran Karlsson  som är ledare för MV-programmet. 070-539 40 10 så ser han til att papper blir skickat till dig. Om dina får har någon MV-status där dom kommer ifrån kan du få den status också.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 11 jul-11 kl 11:27 »
Ok, då lägger jag ner tankarna på genbank eftersom säljaren inte är ansluten. Då återstår frågan om märkningen... tackorna är märkta med metallmärken, men bara i ena örat och lammen är som sagt inte märkta alls. Rent konkret, vilka problem uppstår då?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 11 jul-11 kl 11:54 »
Utan att veta sååå mycket om det så:  kan du inte sälja någon vidare. Du kan inte heller skicka lammen till slakt. Antagligen får både du o säljaren problem vid en eventuell kontroll.
Jag tycker du skall be säljaren om att märka djuren som dom ska vara märkta. Det är hans skyldighet. Jag antar att du har fått produktionsplatsnummer som du skall ha. alla djuren skall vara registrerade påditt PP så om dom inte är märkta blir det ju svårt.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 11 jul-11 kl 13:53 »
Både lammen och de vuxna djuren SKA ha märke i båda öronen. Om ni och säljaren bor långt från varandra så kan du kanske märka själv, men det måste vara uppfödarens SE-nummer på brickorna.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

irma56

• Småland
« Svar #7 skrivet: 12 jul-11 kl 07:18 »
Ring upp säljaren och be att han/hon skickar alla märken med posten. Hoppas att du har den tång som behövs för att sätta dit dem själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare
ärt, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser