Hej alla lärda!
Två "problem" har uppstått på senare tid. Har efter de stora coccidiosslaget repat "mig" och nu mår kaninerna bra. Aveln är i full gång och honorna har lagt på hullet.
Köpte för ett tag sen i ett 20 tal vuxna avelsdjur. De flesta var parade när de kom, så för en vecka sen kom ungarna. Problemet är att de inte bygger några bon, utan ungarna ligger i en liten hög i spånet. Vilket då givetvis resultrerar i att de kravlar iväg och fryser ihjäl. Mycket märkligt, mina gamla honor noppar päls o grejar med hö o halm. Det är heller inga unghonor utan har fått kullar tidigare. De är ca hälften kvar i varje kull, de matar och de som lyckas vara kvar med sina syskon ser ut att klara sig. Jag har försökt bullla upp lite runt ungarna men vissa stretar ju iväg ändå.
Mitt andra problem är varför en del honor lägger ungarna i deras kisshörna. Har en vädurhona nu i en 1,30 bur med ungar som är ca 2 veckor. Jag städade helt nytt och idag skulle jag kolla på ungarna, då var det blöta och låg i kisshörnan. Varför då?
Trött blir jag då det finns en hel bur att kissa i.
Vad har ni för erfarenheter?