Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Våra hästar har vart på rymmen och ätit B la helt korn!!!  (läst 5802 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Våra hästar som vart på rymmen har ätit av vår hönsblanding som innehåller följande:

Havre
Helt korn
Gula ärtor
Värpkoncentrat
Vetekli
Hackad lusernstrå

Helt korn har jag fått lära mig att det inte är lämpligt för hästar :-\
Gula ärtor och värpkoncentrat vet jag inte hur farligt det är heller :'(

Vad gör jag?

FM

• Skåne
Mina frågor; är hur många är dom, av vilken ras, och hur mycket har de delat på att äta, tror du alla har fått äta?  Ha koll på dom, kolla efter kolikproblem! Behöver inte bli problem... inte heller hela korn, dock om man fodrar med helkorn så brukar man förvälla... MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
Motionera dem gärna i skritt o lätt trav :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Midsommaren

• Bohuslän
Dom är 3 stycken. Halvblod, ardennervalack på 1 år  samt ett korsningsto nordis/isis

Jag tror det är halvblodet och ardennervalacken som ätit då dom har diarré båda två. De smäller å brakar i magen.

Du vet en sådan där förvaringstunna för foder? En sådan i normalstorlek var mindre än halvfull  och det har dom delat på.  Dock åt dom inte upp allt utan den var fortfarande bottenfylld när ja kom ut. Men dom har förmodligen fått i sig relativt stor mängd.

Ingen feber eller koliksymton ännu.  Veterinär tyckte jag skulle avvakta och inte låta dom äta något på ett tag, samt ge dom parafinolja blandat med betfor..

Jennyt

• Västergötland
Smäller och brakar i magen är ju bra i detta läget. De akut riskerna är kolik och förstoppning. Risken i nästa läge är ju fång, då de fått i sig väldigt energirik mat.

Ut på lååååååångpromenad med alla tre. Ta med flugspray ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

FM

• Skåne
Okey! Vetrinärs ordinering är bra! Håller med Jennyt att hör du massa ljud så är det bra, och prommenad är bra. Det är när tarmljuden försvinner man ska bli rädd + andra symptom. Att det rinner ur baken är nog inte så konstigt kan iof bli stopp oxå. Parafinolja gör att det rinner. Sedan kan de bli stopp efter rinnande... Håll koll på tecken att det gör ont :) Du verkar ha koll på situationen! MVH//F.M

Midsommaren

• Bohuslän
Tack för stödet. Man känner sig så maktlös. Jag ger mig ut på promenad med dom nu!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Jag tror inte det är nån fara, det hade varit klart mer nervöst om det varit shettisar  ;)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

take

• Östergötland
    • De Klomp
Värpkoncentrat, jag undrar vad det ger för effekter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jennyt

• Västergötland
ASG!!!! ;D ;D ;D..... fick just en massa inre bilder av gigantiska ägg :P

För övrigt så beror det lite vilken typ det är. Om det är pelleterat, så sväller det iallafall inte, annars är det värre.... det brukar vara rätt stor del vete osså en massa annat jox.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

FM

• Skåne
Sväller inte pellets? När jag fodrar med lucern pellets (och för all del annan pellets) blötlägger jag. Lucern sväller och hittar även ibland möss som dött av lucernpellets, kanske pga svällning? Hade ett sto som hade problem med foderstrupsförstoppningar och där kunde man bara ge blöt,soppa,gröt. Därefter så har det blivit en vana att ge hästarna gröt och att äta ur skålar från marken. Ojoj utanför ämnet men var bara lite nyfiken på andras upplevelser av pellets ;) Vissa foderpellets sväller nog dock inte som lucern :) MVH/F.M

Midsommaren

• Bohuslän
JennyT koncentratet är smuligt mer som granualt.

Jennyt

• Västergötland
Jaha.....nu har jag uttryckt mig sådär halvtydligt igen ::)

Faran om tex. hästarna ätit torr betfor är ju att det suger så himla mycket vatten att hästarna blir förstoppade. Havregryn likaså. Om jag lägger mitt pelleterade hönsfoder i vatten suger de inte upp hälften av vattnet mot tidigare nämnda grejer. Det blir mer en blöt sörja. Samma med lucernpelletsen..... den blir uppblött, men ökar inte så mycket i volym och blir liksom en blöt sörja. Inte alls på samma sätt som havregryn eller betfor. Har jag varit mer tydlig nu :-\

FM

• Skåne
Hehe det är nog jag som är otydlig och dessutom lite virrig (idag), Jennyt ;) Ja du har rätt att torr betfor sväller ;) och är ju likaså väldigt farlig torr, för hästar. Det jag mer funderade över va liksom så här; när man blötlägger lucern (som är hårt packade pellets) så drar det upp vätskan, ökar då i volym tills det faller sönder till sörja. Jag blötlägger dem för att denna volymökning inte skulle börja i hästens mun, matstrupe mage och tarmar. Är supernojig för foderstrups förstoppningar och kolik. Hur det är med hönsmat är jag inget bra på... Dessutom är det velll mindre pellets och jag tror inte hästarna tar skada av det, som ska vell inte sätta i sig en halv tunna dock ;)
Förstod dig någorlunda. Bara mina tankar hoppas du inte kände dig påhoppad, inte alls min mening i såfall :) MVH/FM

Jennyt

• Västergötland
Närå, det krävs mer för att jag ska få en törn ;) ;D..... om jag förstått det hela rätt ska Lucernpellts vara OK tt äta torrt för hästen, då det inte sväller och suger upp vätska så som Betfor..... men jag blötlägger oxå eftersom jag fått för mig att det är smakligare som sörja :P.... åsså e jag oxå nojig för strupstocken :-[ men har de väl fått det i sig skulle jag inte vara så orolig för just förstoppning..... av lucernpellets alltså ::) ..... nämen, nu blev det sådär rörigt igen...pust.... ger upp ::)

FM

• Skåne
Hahahahah ;) Nä inte ska det va farligt för dem att äta det pelleterat. Mer så att min häst (lever inte längre) som fick foderstrupförstoppning så fort hon tittade på torr mat ;) Hade en kännsla av att pellettar var svårare för henne... Sen ja min fundering är hur de där pelleterna växer i magen (bild i huvudet) och så tänker jag hur bra är det igentligen för den lilla magsäcken och de långa tarmarna? Hehe nu får jag nog googla, forska och ringa SLU ....:D

Förlåt kära trådskapare att det blev lite utanför ämnet här.

Jennyt, jag bara försiktig,vill inte trampa folk på tårna, djurforum enligt min erfarenhet kan bli ganska aggro stämmning... Sedan så 'låter' ju skriftspråk anoorlunda i motagarens huvud ;)

MVH//FM

Jennyt

• Västergötland

Midsommaren

• Bohuslän
Hästarna mår bra än så länge :) Undrar just när jag kan sluta oroa mig?

FM

• Skåne
  :-*

Midsommaren, vad skönt att de mår bra! Jag tror nog du inte behöver känna dig så orolig idag, det har nog gått ur systemet nu :) Lite extra koll är ju bra! MVH/FM

Midsommaren

• Bohuslän
Tack för allt stöd :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser