Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med bocken?  (läst 6322 gånger)

Methoni

• Närke
Vad göra med bocken?
« skrivet: 05 jul-11 kl 15:21 »
Min Emil har blivit som förbytt den senaste månaden...för inte tala om de senaste veckorna..jag vet inte vad jag skall göra med honom ???
Från att ha varit världens gulligaste och snällaste ger han sig nu på mig så fort han bara kan....är blå och gul överallt snart.
Det är min första egna bock och han kom till mig när han var 10v....han är nu 2år.
Är det för att det finns små bockar i flocken (12v o 16v) som han blivit "knäpp" eller vad kan det bero på? Hur skall jag hantera honom så att jag tar komandot igen? Har lagt ner honom någon gång och jag har använt sprayflaskan ettag vid hotfulla tillfällen...funkade tidigare men inte nu längre.

Har någon några råd för i det här är jag verkligen gröngöling :)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Vad göra med bocken?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-11 kl 15:40 »
...prova att skämma bort honom lite.. knäckebröd  eller vad han nu gillar.. lite tid på tumanhand :-)... sen ha en *ruska* med favorit slyet i bakfickan.... så du kan skingra tankarna på honom....här är det rönnbärs sly som är favoriten....
Kanske är så att han är sotis på killingarna?
Vi har bara en bock/get.. och han känner sig absolut undan skuffad om vi bryr oss mer om dom andra djuren nån dag :-)
Så i mina öron låter det som om han saknar dig :-)
Jag hoppas det funkar...  gör det itne det eller om du inte får något bättre tips så får du hota med grytan så blir han nog snäll :-)
(det kan ju vara så oxå att han vill para sig igen,kanske dags att kastrera honom?)
Lycka till
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jul-11 kl 17:00 »
Usch, det där är inte bra när bocken vill ta kommandot över människan. Jag skulle prova med att helt oprovocerat och utan att vänta på att han attackerar mig, gå rakt på honom i hagen och lägga ner honom flera gånger. Har "botat" en stor och dum bock på det viset, men det tog litet tid innan budskapet gick hem. Skaffa en vattenpistol med bra sprutkraft och ha alltid med den. 

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 19:46 »
Min bock började sådär lite lekfullt... tillslut blev de värre å värre... å då märkte jag att när han buffla å jag inte brydde mig så slutade hn oftast... men slutade han inte utan gjorde de hårt då har jag tage tag i skägget på honom å stirra honom in i ögonen...å då har han snällt lunka iväg... men de får jag ju fortfarande göra ibland... jag tro iaf att de viktigaste är att inte visa rädsla för då han nog bocken sett de som att han har vunnit...å då ser han sig som en självklar ledare å då är de nog svårt att få till honom... (men så ser jag på de hela, andra har nog andra åsikter)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Methoni

• Närke
« Svar #4 skrivet: 06 jul-11 kl 07:53 »
Tack för tipsen!
Jag skall pröva allt....problemet jag har är att jag och bock väger lika mycket och han är så himla stark i nacken så jag far som en liten vante när han tar i  ;D

Znibban

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 jul-11 kl 08:04 »
Jag vet inte hur ljudkänsliga de är men varför inte prova en lite metallburk med några slantar eller småstenar i. Skramla med den, det är skiteffektivt på många djur och är mycket avskräckande! Då behöver du inte gå i fysisk närkamp, det hade jag inte rekommenderat, det kan ju förstärka upp lika gärna som det "övertygar". Känner han att du är lite tveksam så vinner han bara poäng - det känner han av dina dofter - hormoner luktar...även om inte vi människor kan känna det alltid.
Kan du korrigera honom lugn och saklig med ett varnande ljud, så så avancerar du positivt på rangskalan.
Lycka till och var försiktig :o

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 06 jul-11 kl 08:47 »
Tror Znibbans sätt kan  varar bra.. ska kanske prova det själv när vår bock blir för busig,speciellt när det kommer nya människor till gården är han väldigt på och vill kolla vem det är som bestämmer.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 jul-11 kl 12:51 »
Det är så olika med bockarna, den ene är inte lik den andre. Ibland kan det räcka med att kupa handen litet mjukt över nosen på bocken för att han ska lugna ner sig. Att ge godis ur handen till en stångslig bock, det skulle jag däremot inte göra.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 12 jul-11 kl 20:16 »
Jag har många gånger gjort så, att jag tar tag med bägge händer i bockens hakskägg, tittar honom i ögonen och ger honom en riktigt blöt kyss på munnen. Skulle han var envis, så att jag tvingas upprepa det blir, det mååånga blöööta pussar!  Det gör inte ont, är ofarligt men mycket effektivt! Jag har aldrg misslyckats med denna metod. Sedan kan man bara pussa ljudligt i luften och titta honom i ögonen, så vet han vad som gäller!
(Det senare har en god lugnande effekt även på stökande tonåringar!)   ;D
  /Tt
« Senast ändrad: 12 jul-11 kl 20:26 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 13 jul-11 kl 08:28 »
Förut världens goaste, sa Du?  Jag skulle först undersöka om han ha ont nånstans.  Under huvudrubriken "förändrat beteende".

Killingars närvaro brukar få varje bock med självaktning att bli beskyddande - men sällan mot en känd och älskad människa.  Men om det ÄR så, så förvärrar Du bara hans försvarsbeteende genom att vara hård.

Den tredje möjligheten är ju att han helt enkelt försöker ta översta rangplatsen.  Men i så fall finns många mjuka metoder, till exempel att göra det bocken bör i en fungerande getflock.  T ex leda flocken på betespromenad, böja ner höga grenar och sly så alla kan äta, leda iväg till nästa ställe med godis, - och - inte minst - gå först mot en fara!  :P

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 jul-11 kl 08:58 »
Vad som kan uppfattas som "hårt" enl mänskligt synsätt, kan vara helt naturligt umgängesskick i bockens värld. Därför har jag  bestämt visat en "uppstickarbock" vem som bestämmer.
« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 11:03 av Sussilo »

Methoni

• Närke
« Svar #11 skrivet: 13 jul-11 kl 10:25 »
Förut världens goaste, sa Du?  Jag skulle först undersöka om han ha ont nånstans.  Under huvudrubriken "förändrat beteende".

Killingars närvaro brukar få varje bock med självaktning att bli beskyddande - men sällan mot en känd och älskad människa.  Men om det ÄR så, så förvärrar Du bara hans försvarsbeteende genom att vara hård.

Den tredje möjligheten är ju att han helt enkelt försöker ta översta rangplatsen.  Men i så fall finns många mjuka metoder, till exempel att göra det bocken bör i en fungerande getflock.  T ex leda flocken på betespromenad, böja ner höga grenar och sly så alla kan äta, leda iväg till nästa ställe med godis, - och - inte minst - gå först mot en fara!  :P

Jag tror att han försöker ta över rangplatsen....det kan ju faktiskt ha att göra med att jag flaskat en killing,eller ??? kanske ser han då mig som en hona som skall rätta in sig i ledet...och inte gå sina "egna vägar" eller leda flocken....ont verkar han inte ha för jag har studerat honom och har de ont så brukar man då kunna se andra förändringar hos dem....men det finns inte.
Jag får se nu om han lugnar ner sig när flasktiden är över......så gör jag som vanligt går först ut på bete m m.

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 jul-11 kl 11:12 »
Jag tror att han försöker ta över rangplatsen....det kan ju faktiskt ha att göra med att jag flaskat en killing,eller ??? kanske ser han då mig som en hona som skall rätta in sig i ledet...och inte gå sina "egna vägar" eller leda flocken....

Jag tror också att din bock utmanar dig om rangplatsen. Har däremot svårt att tänka mig att han kan göra kopplingen att se dig som honget för att du flaskar en killing  :).  Du utsöndrar inte en gets doft och hormoner.

Methoni

• Närke
« Svar #13 skrivet: 13 jul-11 kl 11:43 »
Du utsöndrar inte en gets doft och hormoner.

Tur är väl det  ;D ;D ;D

Sussilo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 jul-11 kl 13:52 »
 ;D ;D ;D Kanske därför som bocken är förbannad på dig ;D!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 14 jul-11 kl 10:18 »
Vad som kan uppfattas som "hårt" enl mänskligt synsätt, kan vara helt naturligt umgängesskick i bockens värld. Därför har jag  bestämt visat en "uppstickarbock" vem som bestämmer.
Ja, det beror ju på vad som är orsaken.  Detta är tydligen en kraftig bit, som Matte inte klarar att lägga omkull.  Då får man ta till list!

Och list #1 är att ta reda på om han har ont eller något.  Så tycks det ju inte vara.
List #2 att kolla om det rör sig om försvar av killingar (som brukar vara starkast när killingarna är nyfödda).  Detta kan det kanske vara?  Men korkad bock i så fall som ser Matte som en fara ...   ::)
List #3 att sätta bocken på plats utan att behöva vara fysiskt starkare, till exempel hålla fast i skägget och pussa blött, äckligt (ur getens synpunkt) på fin torr näsa.  ;)  Vi har ju händer och hjärna.  Bocken har fysisk styrka, förvånansvärd snabbhet - och också en hjärna!  :P  Som han använder, var så säker!  ;D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 jul-11 kl 15:52 »
Att man har koll på djuren och ser att de inte är sjuka eller har ont är självklart. Inte heller jag har varit fysiskt starkare än de få bråkbockar jag har haft. Det är inte stora kroppskrafter som behövs för att sätta bocken på plats utan att varken skada eller tillfoga honom smärta, däremot beslutsamhet.   

Jadå, bocken använder både sin hjärna och sin nos - men han gör det på bockars sätt ;).

accumen72

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 jul-11 kl 18:08 »
canvas prints

Per Gynt

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 22 jul-11 kl 10:28 »
Lär dig citera i stället för att ta andra skribenters inlägg!  (:) Din länk har inte med bockar att göra.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 26 jul-11 kl 22:50 »
Här är det oxå maktkamp ibland.
Men jag har kommit på att det är kamp om maten å då kommer matte i kläm och att han helt enkelt är uttråkad eller vill bli kelad.

När han börjar stånga, fösa en framför sig eller göra utfall så går jag min väg till närmaste goda bete och distraherar honom med att böja ner en oemotståndligt smarrig gren eller litet träd å då glömmer han allt annat.
Eller så får jag stå och kela med honom ordentligt tills han är nöjd.

Att lägga ner honom klarar jag nog inte längre. Han är stoor. Å ju mer man kivar med honom ju värre blir det.

Så distraktion är bäst. Som att avstyra oönskat beteende hos hundar ungefär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser