Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad göra med giftiga växter i hagen om man saknar traktor och betesputs?  (läst 8778 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Har fullt med örnbräken och ängssyra i vår beteshage till hästarna.  >:( De växer i stora mängder.

Hur gör man för att bli av med dom?

Kira

• Småland
Jag har naturbeten med olika giftiga växter (tyvärr), det skulle vara omöjligt för mig att få undan allt. Hästarna får beta där och jag ser till att det alltid finns bete samt stödfodrar med lite hö om jag är osäker. Jag försöker minska mängden ormbunkar (av alla slag) genom att röjsåga dem både före och efter betet. Ormbunkar blir stressade av djurtramp och växer sämre om man har djur bland dem (mina hästar använder dem som toalett ;D). Lie är också ett bra redskap. Efter att hästarna betat kan man slå ner det de ratat så kanske beståndet minskar lite.

Midsommaren

• Bohuslän
okej så att slå ner dom så fort de tittar upp? Går det bra med en röjsåg? (gräsröjare)  För när växterna börjar blil bruna så försvinner väll även giftet?

Kira

• Småland
Tyvärr är en del giftiga även som torkade se nedan:

http://stud.epsilon.slu.se/2785/1/kangas_n_110609.pdf

Men som jag tidigare skrev så betar mina hästar på naturbeten som har inslag av många av de nämnda växterna men äter inte dem. Jag försöker döda dem så gott det går alltså de giftiga växterna ;D

Midsommaren

• Bohuslän
okej, men vad händer om man bränner , svidar av eller vad de heter? Lämpligast på höst eller vår?  Alltså bränner ner allt och låter de växa upp på nytt?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
När du bränner på höst eller vår så händer inget alls med växtligheten förutom att det inte finns ngt gammalt material som ligger kvar och kväver. Däremot får alla växter en fin start och lite extra näring. Så nej, det hade inte jag rekommenderat. Har du ingen röjsåg så skaffa en lie. Sen kan man antingen låta allt ligga (t.ex. ormbunkar torkar bort rätt fort, mina hästar äter inte av dem) eller räfsa ihop dem.

Annars är många växter trampkänsliga. Lägg en mineralslick, en saltsten, vattenkar eller likn där du har mycket ogräs. Då styrs djuren dit och trampar ner och på sikt kommer växterna att försvinna där. Giftiga växter bör du givetvis slå i första hand, men min erfarenhet är att ormbunkar och ängssyra är sånt som djuren inte äter av utan bara lämnar. Däremot tål de varken tramp eller slåtter särskilt bra. Likadant med skräppa, nässlor och liknande. Men det är nog som det gamla talesättet: Bara lata bönder har skräppor! För är man ihärdig och slår och slår så försvinner de. Men det kommer ju ligga kvar frön i jorden ett bra tag, och rötterna på ormbunkarna är livskraftiga så det måste ju upprepas ett par år. Mycket jobb!
Sen bör så mycket grenar och skräp som möjligt som ligger på marken tas bort. För där kommer inte djuren åt att beta lika bra och där kommer gärna ohävdsarter upp snabbt.

Midsommaren

• Bohuslän
min unghäst smakar på allt han kommer över. Jag tror inte heller vanligtvis att hästar ätar det som är giftigt, men detta är enorma mängder som finns och de tar ju bort hela gräsbetet mer eller mindre.

Men varför skulle du inte rekomendera att bränna av?  Då har man ju möjilghet att bekämpa ovälkomna ogräs så fort dom tittar upp..  Nu är de helt hopplöst eftersom det är sådana enorma mängder.

pyromanen

• Gäst
Örnbräken använder sig av kemisk krigsföring mot andra växter, så som du skriver blir det inte mycket för djuren att äta när ormbunkarna bredar ut sig.  De hänger ihop i roten, såhar man ett bestånd är det ofta en o samma individ alltihopa och de lagrar en massa näring i roten och kan därför skjuta igen och igen om man slår av dom. 
Det bästa man kan göra är att skada växterna (alla!) så de står och "blöder o kämpar" då går det åt näring från roten till växtens försök att repa sig.  Slår man av dom med röjsnöre skjuter de snabbt ett nytt friskt skott som snabbt blir nettoproducent av ny näring till roten. Det funkar också, men man måst över med röjsåg igen och igen, direkt när nya skotten är runt decimetern om det ska funka.
Hästars tramp är bra. (är det ett begränsad område med mycket kan man placera saltsten eller vatten mitt i så att hästarna går där mycket o trampar).  Är det mer utspridd kan man låta hästen dra en rejäl stock (liggande på tväran) över växterna så de skadas.  Om det inte är för mycket kan man även så runt o svänga/slå på växterna med en käpp manuellt.
Elda tror jag inte mycket på.

Jennyt

• Västergötland
Nu har jag nog missat något..... ängssyra-giftig ???..... och om örnbäken står det på den virtuella floran att man i kina brukat äta de ung skotten, men nu funnit att den är canserframkallande..... men inget din unghäst fller ner död utav alltså..... om jag fattat rätt vill säga ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Sano

• Bohuslän
Däremot tål de varken tramp eller slåtter särskilt bra. Likadant med skräppa, nässlor och liknande.
Vill bara påpeka att skräppor gynnas av tramp. Skräppor får man bäst bort genom välgjord plöjning två år i rad, täta grödor eller handplockning (5cm av roten ska med). Fröna lever över tio år i jorden och klarar ensilering och magtransport. Välgjord kompostering tar död på fröna.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Midsommaren

• Bohuslän
JennyT: Örnbräken är giftigt, och kan av större konsumtion orsaka dödsfall.  Vissa hästar tycker till och med att dom är goda :-\

Midsommaren

• Bohuslän
varför inte elda av?

Jennyt

• Västergötland
Citera
JennyT: Örnbräken är giftigt, och kan av större konsumtion orsaka dödsfall.  Vissa hästar tycker till och med att dom är goda

Då vet jag det. :) Änssyra är iallafall inte giftigt, det äter jag gladeligen i salladen ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
3 år tog det av ihärgigt "ryckande" när örnbräkan vecklat(sen-vår, sommar) ut sig på vår tomt på 0,8 ha som nästan var helt täckt när vi flyttade in. Heltidsjobb för Gubben...... ;D
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

pyromanen

• Gäst
varför inte elda av?
Hur skulle det hjälpa menar du?
Gå med gasbrännare varje gång småplantorna tittar upp kanske skulle hjälpa men det är ju mycket jobb!  Att elda dom torra på hösten eller våren gör ingen skillnad, då finns ju näringen nere i roten änddå.

Midsommaren

• Bohuslän
Jennyt: Ängssyra innehåller oxalsyra vilket i sig är ofarligt att äta i små mängder. Däremot i större intag så är den dödlig.

Midsommaren

• Bohuslän
Pyromanen:  Jag tänker att rötterna bränns sönder om man eldar av. Men jag kan mycket väl ha fel.  Men det är många bönder som väljer att bränna av så vitt jag vet.  Min tanke just att gå med gasolbrännare så fort ovälkomna gäster tittar upp så var min tanke. Är förmodigen även det jobbigt.  Men att ge mig in i det ogräshav som är nu. Har tyvärr inte tillgång till körhäst som kan hjälpa till att "skada" växtligheten.

Znibban

• Skåne
Har fullt med örnbräken och ängssyra i vår beteshage till hästarna.  >:( De växer i stora mängder.

Hur gör man för att bli av med dom?
Du kan ju alltid hyra in den tjänsten, ring och boka en maskinstation så kan du få kört det med betesputs eller vad som nu är bäst.

Broberg

• Gäst
Hur stora ytor rör det sig om?

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
När man bränner så är det ju en rätt ytlig bränna man gör, man eldar ju inte ner i marken som det kan bli vid en skogsbrand eller så. Därför gör en eldning på höst eller vår inte ngn direkt skillnad, mer än att det ser snyggt ut på våren när allt börjar grönska sen. Eftersom allt gammalt gräs är borta då. Nej, så tyvärr är det klippning, lie och att styra djuren dit som är enda sättet att få bort det på. Om du inte tar till gifter, ogräsättika t.ex.

Sen att skräppor gynnas av tramp... Tja det är ju en sanning med modifikationer. Skräppor kommer gärna upp där det är söndertrampat, för det är en pionjärväxt. Men du ser aldrig en skräppa växa på en stig. Eller i gräsmattan. Eller jo, jag har en skräppa i gräsmattan  ;D, men den blir aldrig mer än några små blad. Den hämmas så av klippningen. (Som väl i ärlighetens namn inte särskilt flitig här  :-[ )

Att gå med gasolbrännare kan nog funka, men är det inte mindre jobb med en lie eller en grästrimmer? En gasolbrännare är väl rätt tungt att gå och dra på?

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser