Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häst som äter bark  (läst 22289 gånger)

calle336

• Västmanland
SV: Häst som äter bark
« Svar #20 skrivet: 06 jul-11 kl 07:44 »
Hej hej
tack för alla svaren och det verkar ju finnas en massa olika teorier iom vad det klan bero på.
Skule också tro attd et beror på att de inte har nått att göra när de står under granarna för att skydda sig mot broms osv. För bete finns då de bara gått i hagen 1v ca.
Men man kanske skulle ge dem lite hö under granarna så de har nått att mumsa på när de står där under
Tänderna kan det ju bero på också iof. Så det får ju kollas upp.
Mvh Calle

Luff

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 09 jul-11 kl 15:24 »
Kan du inte ta ner några aspar eller rönnar och lägga till dem , det behöver inte vara så grovt bara de får något att plocka i skuggan. Trätjära på trädstammarna räddar livet på träden och smakar blärk >:D

Njä det är försent för björken - och trätjära på dom träden betyder trätjära på pållarna - dom skubbar sig på dom - mycket sköna träd på många vis.
//Luff

Sture

• Småland
« Svar #22 skrivet: 11 jul-11 kl 15:39 »
Hejsan!
Lästips: NATURLIGT LANTBRUK av Pat Coleby.
Mycket att ta del av, bla. trädbarkning.
/Sture
Sture J

ankan69

• Småland
« Svar #23 skrivet: 25 jul-11 kl 23:56 »
Jag har själv ett gäng "bäverkorsningar" ute i hagen  >:(. Pratade med en tjej som är väldigt kunnig på ekologiskt jordbruk och mineraler m.m. Enligt henne beror barkgnagning på kopparbrist, som man tydligen lätt kan se på en fux om den har kopparbrist då den blir matt i färgen.
Nu är det så att jag äger en fux med matt och tråkig fuxfärg, vi bor på en rullstensås där det tydligen lätt blir mineralfattigt och han gnager bark så fort han kommer åt.
Jag tänkte att det kunde vara värt att prova, så jag köpte en mineralbalja. Gämförde med en "vanlig" mineralsten som jag vill minnas innehöll 400 mg koppar per kilo. Mineralbaljan innehöll 1000 mg koppar per kilo.
Jag köpte den och satte ut den i hagen.
Om man ska tro på att djur själva vet vad dom behöver, så måste dom ha haft akut brist, för baljan tog slut blixtfort. Jag har precis ställt in balja nr.2 och den är dom inte lika hysteriska efter.
Enda gången jag sett dom gnaga efter köp av balja nr.1 var de två dagarna det tog mellan att balja 1 tog slut och balja 2 kom in i hagen.
Om det beror på att de verkligen hade kopparbrist eller om de helt enkelt såg något nytt och spännande med baljan så de glömde bort att gnaga vet jag inte. Det är nog lite för tidigt att utvärdera än, men det kanske vore värt ett försök för dig oxå.
Jag tror att det är Svenska Foder som gör dom.

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 26 jul-11 kl 01:51 »
Ett av de nordsvenska ston vi hade förr käkade och barkade av alla träd och buskar som kom i hennes väg - hon gnagde upp en liten bit i barken, tog tag med tänderna, backade  och drog långa vertikala remsor ur båda aspar och balsampoppel, rundbarkade och åt upp alla fruktträd, alla sorters andra träd och betade ner alla vinbärsbuskar i hagen, de småbuskage som inte hunnits betas av gick hon över och trampade ner för att få bort ohyra under buken - tror hon hade det som arbete att sköta avverkningen, hon hade fri tillgång till bete, salt, mineraler och ensilage och var välgödd faktiskt på gränsen till tjock  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Birgit

« Svar #25 skrivet: 26 jul-11 kl 10:31 »
Citera
Det där är väl en skröna?!
Nej, det är ingen skröna, för bark innehåller ämnen som kan förebygga parasitangrepp, först och främst, men även hålla dem i schack. Främst genom att bygga upp immunförsvaret hos värddjuret, så det kan hantera parasiterna bättre. Men att göra förädlade pellets av dem kanske förstör verkan? Antar att bästa effekten kommer av färsk vara.
Sedan innehåller bark mängder av vitaminer och mineraler. Både folk o fä har haft vetskap om detta sedan urminnes tider, men genom att man idag regelmässigt ger djuren mineraltillskott, så upphör deras naturliga sök efter ämnen kroppen saknar/behöver.
Hästgubbarna förr sa ofta "Släpp hästen på skogen så kurerar han sig själv".
Kanske dags att människan börjar återgå till att respektera naturens ordning och inte förlita sig på sluga försäljare av "nödvändiga" produkter?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 26 jul-11 kl 11:14 »
Nej, det är ingen skröna, för bark innehåller ämnen som kan förebygga parasitangrepp, först och främst, men även hålla dem i schack. Främst genom att bygga upp immunförsvaret hos värddjuret, så det kan hantera parasiterna bättre. Men att göra förädlade pellets av dem kanske förstör verkan? Antar att bästa effekten kommer av färsk vara.
Sedan innehåller bark mängder av vitaminer och mineraler. Både folk o fä har haft vetskap om detta sedan urminnes tider, men genom att man idag regelmässigt ger djuren mineraltillskott, så upphör deras naturliga sök efter ämnen kroppen saknar/behöver.
Kanske dags att människan börjar återgå till att respektera naturens ordning och inte förlita sig på sluga försäljare av "nödvändiga" produkter?

*trycker gillaknappen*

Alla djur kurerar sig själva till stor del i skogen och på "dåliga" beten. Mask, infektion, YNI. & så billigare också, *smålänning ju* inte veterinär med stora sprutan hela tiden, mineralpellets, kraftfoder, spårämnes- och mineral-tjofräs i långa banor. Ja så blir de ju inte tjocksmockiga och får fång.

Men nu ska vi ju ha varg i skogen istället :o............ ;D ;D

*kundente låta bli* ;)
« Senast ändrad: 26 jul-11 kl 11:18 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Birgit

« Svar #27 skrivet: 26 jul-11 kl 11:34 »
Citera
Men nu ska vi ju ha varg i skogen istället :o............ ;D ;D
Men då får de ju öva på andra urgamla instinkter också ;)
Håller med dig om överfeta och fånghästar. Det är igen vårt hållandesätt som skapar detta.

Tännlappen

• -
« Svar #28 skrivet: 26 jul-11 kl 12:14 »
Har man Hästar utan täcke så går det ju bra att lägga alla grenar som man klipper när man röjer i en rishög i hagen. Skyddsvärda trän får man skydda med typ kraftigt nät virat runt stammen eller litet elstaket runt om.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #29 skrivet: 26 jul-11 kl 15:48 »
"Men nu ska vi ju ha varg i skogen istället ............ " Inklippt citat av ToA. Då får Hästarna nyttig motion  :D ,kanske du också ToA om du är nojjig för Hundens stamfader  ;D . Kom och tänka på en sak med avgnagd bark,minns en hage med gamla fina Äppelträd där det betade får,gick bra tills det blev torksommar,då åt Fåren barken och träden dog tyvärr  :-X .

Birgit

« Svar #30 skrivet: 26 jul-11 kl 16:21 »
Citera
Kom och tänka på en sak med avgnagd bark,minns en hage med gamla fina Äppelträd där det betade får,gick bra tills det blev torksommar,då åt Fåren barken och träden dog tyvärr  :-X .
Ja, du ser, bra får reder sig själva ;) Men är man rädd om träden flyttar man nog fåren ett sånt år, när man ser att de börjar ge sig på dem. Djur har överlevnadsinstinkter och svälter inte i första taget, om de har tillräckligt stor mark + varierad vegetation.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 mar-13 kl 05:45 »
Här får du vänligen mitt gillande .

Nina W

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 25 mar-13 kl 14:40 »
Skjöldur blir arton till sommaren och han har alltid varit förtjust i att käka gran och även lövsly av olka slag.  Hans äldre bror lämnade jag till unghästuppfödning en gång i tiden och han hade samma smak - gårdsägaren fick leta efter honom ibland för att han gått ifrån flocken för att få sin dagliga dos av bark och grenar. Förr fick han ett dyrt men sunt specialtillskott som hette Birocca ursonne. Det var gjort på örter, bark och sådant. Men han var lika förtjust i att käka gran ändå. Han tycker väl att att det är gott...
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 14:43 av Nina W »

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare (1 dolda)
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser