Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koltrast  (läst 7193 gånger)

Jan lindgren

Koltrast
« skrivet: 03 jul-11 kl 12:05 »
Hej!
Har ni några bra tips på hur man reducerar koltrastbeståndet. Vi har en demoodling av frukter och bär. En av målsättningarna är att besökare ska kunna få smaka på de olika bären för att veta vad de ska sätta i sin trädgård. Nu har koltrastsäsongen börjat. Inte ett enda bär får mogna. Koltrastarna äter allt. Nät och burar fungerar inte då det handlar om många hundra bärbuskar av olika storlek. Skrämma koltrastar tycks vara omöjligt, de flyttar sig endast till nästa buske. Skjuta är lite olämpligt under större delen av dygnet eftersom det är många besökare. Är gevär enda möjligheten så får jag prata med jakträttsinnehavaren och be honom komma några tidiga mornar om det är lagligt.
MVH
Jan

Fiat

• -
SV: Koltrast
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 12:17 »
Sätt upp fiskenät. Min morfar fångade mängder med koltrastar med fiskenät. Om det är lagligt eller inte det vet jag inte. Han är död sedan länge men förde krig mot koltrastar och andra bärtjuvar i många år med hjälp av fiskenät och hagelgevär.
MVH FIAT....

regnpipan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 15:09 »
Om du inte hittar någon annan lösning så kan du tillämpa Jaktförordningnen bilaga 4:

Citera
19)
Koltrast och stare får
jagas inom trädgård
eller annan anläggning
för yrkesmässig bär-
eller fruktodling samt
inom ett avstånd av
200 meter från sådana
anläggningar, om det
behövs för att förhindra
skada inom anläggningarna

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 00:04 »
koltrasten är sveriges nationalfågel samt fridlyst :-X.. men du får skyddsjaga den som regnpipan sa...
i mina kråkbås fångar jag ständigt koltrastar som släpps ut..det är ju kråkfåglarna jag vill åt..  de är lätta att få i fällan betad med bröd..

bärnät funkar bra hos mig på buskarna..men äpplena hackar nötskrikorna sönder innan de mognar!!
Fjäderfän och kaniner

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 11:25 »
Hej!
Tack för svaren! Jakträttsinnehavaren har ställt upp och skjutit några trastar och han har även satt ut en fälla. Det verkar som om trastarna redan blivit lite skyggare.
MVH
Jan

regnpipan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jul-11 kl 12:51 »
Trasten är väl en kramsfågel, så jag misstänker att bröstbitarna (förvisso små) kan vara rätt smaskiga. Kanske på grillspett....

Men vad bra att insatsen gav önskad effekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser