Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 68938 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #140 skrivet: 12 jan-12 kl 21:07 »
En tvättäkta BC med andra ord ...  ::)  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #141 skrivet: 29 jan-12 kl 10:27 »
Om några dagar ska Jill till vetrinären för kontroll. Jag tycker att hennes ben ser bra ut.
Postar en bild på Jill i buren, där hon får sitta när hon behöver begränsas lite och hållas lugn. T ex när jag går ut och matar fåren ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #142 skrivet: 31 jan-12 kl 20:15 »
Jills knä är helt stabilt och hon går helt rent!!  Skönt ;D
Hon har tappat lite muskulatur på baksidan av låret, hon behöver vattentraska lite och gå på ojämn mark. Kanske i fårhagen? :o ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #143 skrivet: 31 jan-12 kl 20:20 »
Hördu, INBILLA dig inte att hon GÅR i fårhagen.  Ska vara när fåren står på stall, förstås ...  :D  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #144 skrivet: 01 feb-12 kl 09:59 »
 :-[ :-[ :-[

vallhunden

• Västergötland
« Svar #145 skrivet: 06 feb-12 kl 17:14 »
Jill har varit på sitt livs första rehab-behandling i dag, vattentrask (löpband i ett "badkar").
Jag inser att det finns en del luckor i Jills sociala träning, som vi nu tar tag i med raketfart :-[ :-[
Vattentrasket var ingen kul upplevelse alls, hon reagerade väldigt på ljudet som blev. Jag har märkt att Jill lyssnar mycket efter ljud och reagerar på dom, tidigare.
Att stå på en bänk och bli duschad är inget som en äkta vallhund utsätter sig för, heller, anser hon. Om hon hade kunnat gå uppför väggen, hade hon gjort det, Nu tog tyngdlagen överhanden ;D
5 gånger ska vi göra detta :o

Trollmor

• -
« Svar #146 skrivet: 07 feb-12 kl 14:09 »
Oj, jag hoppas att det befintliga förtroendekapitalet räcker ...  För det går ju inte att bygga upp under pågående påfrestning.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #147 skrivet: 07 feb-12 kl 18:45 »
Jag är rätt övertygad om att det håller ute i fårhagen. I duschen är jag mera tveksam ;D ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #148 skrivet: 08 feb-12 kl 20:05 »
Ja, det var rehab jag tänkte på.  Värsta scenariot är ju att hon blir skrämd för livet för ALLT som har med detta att göra.  Det finns hundar som är rädda för veterinärer, för plastkläder, för att åka bil ...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #149 skrivet: 09 feb-12 kl 21:26 »
Vi har nu varit en gång till och det gick bättre den här gången :)
Hon gick in frivilligt och nyfiket efter att "löpbandsbadet" var tömt. för att nosa runt och kika lite... Vi passade på att ge henne lite godis där inne!
När jag duschade henne, lyfte jag inte upp henne på bänken, utan hon fick stå på golvet och vi hjälptes åt, då gick det också bättre ;D
Jag tror att hon kommer att fatta/fixa detta med!!!

Mina hundar ÄLSKAR min veterinär... Dumma, eller? Kanske det beror på att hon är vallhundsmänniska hon med - och vi brukar träna tillsammans? :o

Trollmor

• -
« Svar #150 skrivet: 09 feb-12 kl 21:44 »
Ja, min erfarenhet är att det brukar gå bra om man "pjoltar" lagom mycket.  Godis, beröm, visa att det är OK.  Och inte tvinga, utan prata.  Detta är intelligenta, samarbetande hundar!  :D

Träna tillsammans ?  Hm, jag kände en gång en BC som bara ÄLSKADE mig.  Men normalt sett var han tvär mot människor.  Orsak?  Tja ...  "Du är den som äger de där fåren, eller hur?  Som går att valla?  Och dom där två tikarna, som väl löper så småningom?  Bäst att hålla sig väl med dig ...!"  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #151 skrivet: 09 feb-12 kl 21:58 »
Jag tycker att BC är som tonåringar - man måste tala om vad som är OK och inte OK. Sen kan man börja prata och lyssna på varandra ;)
Bara gränserna för uppförandet är satt från början! Jag använder inte mycket godis i min träning... bara när jag måste överbrygga en specifik "svårighet" som är onormalt stor.
T ex en hund som inte vill åka bil - inget godis. Jag tror att hundarna genomskådar mig om jag tar fram godiset i det läget : "Detta måste var hemskt eftersom hon försöker muta mig!". Jag tar hunden helt resolut i kopplet och "slänger in" den i bilen. Det brukar släppa efter ett tag, bara jag gör det på ett självklart sätt...
Jag har en kompis som bor på Irland, hennes vän (gammal fåraherde och vallhundsförare) springer ifatt hundar som inte vill åka bil - de ger sig med en gång och säger: "Släpp in mig i bilen!" Efter det - inga problem. Själv tror jag inte att jag har tillräckligt med flås för det, så jag kör kopplet ;D ;D ;D

Appropå att älska personer - Jag hade en hund som fullkomligt älskade min granne till kobonde, som fullkomligen stank koskit !!;D När han kom in och satte sig i köket, så satte hon sig beundrande bredvid honom ;D ;D Beundran, var inte delad från min sida  :-[ Dom fattar var jobbet finns, i närheten...

Charlotte

• -
« Svar #152 skrivet: 10 feb-12 kl 11:47 »
Jag får väl starta min egen tråd så småningom, för här har vi inte kommit längre än till rumsrenhetsträning, inkallning,gå hyfsat i koppel, vänta fint vid matskål och ytterdörr...
Fåren är lite halvläskiga när dom låter men riktigt spännande när dom rör sig, bäst av allt är att försöka valla golvmoppen när det torkas pölar ;D
Mvh
Charlotte och Valpen
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #153 skrivet: 10 feb-12 kl 11:51 »
Jaa! Starta en tråd!!
Jag har en unghund till som ska startas på får i vår. Jag funderar på att starta en tråd för henne med. Hon ser inte ut att vara lika "enkel" som Jill är... Kanske att det blir med givande?!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #154 skrivet: 19 feb-12 kl 15:35 »
Jill har tappat matlusten... Har hon gått in i en depression, månne? Tror att hennes arbetsdagar är över? ;D ;D
Därför lät jag henne putta runt fåren lite idag, får se om hon äter bättre ikväll. Fast det drabbar ingen fattig - hon har blivit lite tjockare, nu under konvalescensen.
Jill kommer inte ihåg vänter och höger, längre (sa hon, i allafall ;D)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #155 skrivet: 19 feb-12 kl 17:36 »
Ikväll åt hon, fast det kanske berodde på beanaisesåsen... ??? :o ;D

Trollmor

• -
« Svar #156 skrivet: 19 feb-12 kl 19:38 »
Låg beanaisesåsen till höger eller till vänster, då?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #157 skrivet: 19 feb-12 kl 19:56 »
Hahaha, dina kommentarer är skojiga du Trollmor! ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #158 skrivet: 19 feb-12 kl 19:59 »
I balans, förståss ;D ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #159 skrivet: 19 feb-12 kl 21:28 »
Hahaha, dina kommentarer är skojiga du Trollmor! ;D
Tack ...   :-[  Håll med om att vallning är SKOJIGT!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1266 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser