Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till jordfräs  (läst 91055 gånger)

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Redskap till jordfräs
« Svar #120 skrivet: 15 sep-15 kl 10:28 »
:D...Har läst på lite om plöjning och plogar...Är det tuff mark ska man köra första fåran grunt, sedan en gång till på tänkt djup...finns ju olika plogar med olika bestyckningar...För tuff svål rekommenderas ett vasst hjul eller kniv framför plogskäret...Finns även något som kallas skimmer, verkar vara en miniplog framför plogen som hjälper till att vända tuvorna...Japanplogen jag har går ungefär som en hajfena i jorden  :D ...

http://runeberg.org/lantblex/0762.html

Tännlappen

• -
« Svar #121 skrivet: 15 sep-15 kl 15:44 »
 :D...Kollade din länk...börjar förstå varför det finns mästerskap i plöjning  :D...Själv har man väl gjort alla fel..."övning ger färdighet" i bästa fall... Själv övat lite ser att man kört plogen som en ubåt  :o ...onödigt djupt..mätt nu på plogen vet att höjden från jord upp till hajfenespetsen är ca 15cm, bra riktlinje. På vanliga plogar verkar riktlinjen vara att djupet ska vara hälften av plogbredden, t.ex 6 tums plog då plöja 3 tum djupt ungefär...Här plöjs inte heller så djupt...

https://www.youtube.com/watch?v=ZyhWrJYRGfc

andtol

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 15 sep-15 kl 16:03 »

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 15 sep-15 kl 18:12 »
:D...Kollade din länk...börjar förstå varför det finns mästerskap i plöjning  :D...Själv har man väl gjort alla fel..."övning ger färdighet" i bästa fall... Själv övat lite ser att man kört plogen som en ubåt  :o ...onödigt djupt..mätt nu på plogen vet att höjden från jord upp till hajfenespetsen är ca 15cm, bra riktlinje. På vanliga plogar verkar riktlinjen vara att djupet ska vara hälften av plogbredden, t.ex 6 tums plog då plöja 3 tum djupt ungefär...Här plöjs inte heller så djupt...

https://www.youtube.com/watch?v=ZyhWrJYRGfc

Men där ser det åtminstone ut som om det ska gå att få till en bra vettig såbädd. Det gjorde det inte på filmen med den gröna. Såg ut som om det bara var svålen som lades upp-och-ner där.

Tännlappen

• -
« Svar #124 skrivet: 15 sep-15 kl 21:33 »
Men där ser det åtminstone ut som om det ska gå att få till en bra vettig såbädd. Det gjorde det inte på filmen med den gröna. Såg ut som om det bara var svålen som lades upp-och-ner där.

Skulle vara om dom låter det ligga och multna och sedan vidarearbeta jorden...borde bli lite näring från svålen...

Tännlappen

• -
« Svar #125 skrivet: 15 sep-15 kl 21:36 »
Fina hjul där.
Javisst fina hjul...Bcs plöjer med dylika hjul men du har nog sett det misstänker jag  :D..

https://www.youtube.com/watch?v=N_xwTQt0vME

Tännlappen

• -
« Svar #126 skrivet: 15 sep-15 kl 21:43 »
 :D...Glömde peta in att jag varit ute och plöjt...Då plöjt grundare, liksom lite skillnad, maskinen går betydligt lättare lika med bränslebesparing...Även justerat plogen lite ,böjt bladet ovanför skärbladet lite mer så fårorna fylls bättre. Inte fel ha rörtänger med sig ut  :D

Tännlappen

• -
« Svar #127 skrivet: 16 sep-15 kl 15:58 »
Såg på ett forum där man har en modell av järnhjul som knäpps på det befintliga däcket...Verkar som det kläggar ihop sig helt...Skrolla ner lite på sidan...

http://fans-de-motostandard.forumgratuit.org/t1227-charrue-japonaise-sur-terra

Tännlappen

• -
« Svar #128 skrivet: 18 sep-15 kl 15:08 »
 :D...Hur går det Toll , varit ute och plöjt ? ... Här lite BCS och en som byggt rejäla järnhjul...även tips om att använda kedjor på däcken...
http://www.tractorbynet.com/forums/2-wheeled-tractors/132908-anyone-pull-moldboard-plow-behind-4.html

Här ett troligtvis Italienskt forum där man monterat larvfötter  :D ...

http://lamotosega.forumattivo.com/t3979p420-motocoltivatori

Övrigt själv mätt upp den japanska plogen jag byggt, motsvarar 8 tums plog såg jag...

andtol

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 18 sep-15 kl 16:08 »
Nej, inte ännu. :)

andtol

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 21 sep-15 kl 13:25 »
Nu har jag plöjt. Det gick inte jättebra. Hård gammal vall, dålig teknik och inte så bra redskap. :)

Jag satte plogen på fästet jag byggt tidigare.

Tyvärr med bultar, dvs den är svårjusterad.

Först satte jag den för långt ner så nosen på maskinen rörde marken hela tiden, det var inte bra. Sen höjde jag den så mycket det gick och då gick det lite bättre. Det syns lite grann på sista bilden. Alla andra bilder har den första inställningen.

När jag satte på diffbromsen, dvs båda hjulen snurrar hela tiden så gick det lite bättre men fästet är lite klent, jag får skjuta på en del.

Det finns en del att arbeta med! :)

Tännlappen

• -
« Svar #131 skrivet: 21 sep-15 kl 18:59 »
 :D... Tycker du gjort ett bra jobb med dina förutsättningar och dessutom fina bilder  :D ...Jäpp någon enkel justering på plogen så du lätt kan ändra vinkeln och ditt fäste på Bcs-en får kanske vinklas snett uppåt eller på annat vis göra det högre...Jag fattar det som så att först vinklar man spetsen på plogen neråt så man får ner plogen på önskat djup sedan justerar man den mer plant...Som sagt kniv eller skärhjul framför är inte helt fel gissar jag...

Läste om en snubbe på maskinistforumet...fick ge upp med sin mf 35a på gammal vall och ringa grannen som kom med vändplogen, säkerligen rätt typ av plog...
« Senast ändrad: 21 sep-15 kl 19:13 av Tännlappen »

Tännlappen

• -
« Svar #132 skrivet: 24 sep-15 kl 01:12 »
 :) Ska gradera upp plogen så den blir äkta japansk med fler inställningsmöjligheter...Lite bilder...

Tännlappen

• -
« Svar #133 skrivet: 24 sep-15 kl 20:10 »
 :D ...Så då kan man plöja lite som man vill  :D ...Även målat inställningsratten i guldfärg...Rätt läskande att vrida på den liksom  :D ....

Tännlappen

• -
« Svar #134 skrivet: 26 sep-15 kl 01:34 »
 :D...Så då har man testat den uppgraderade plogen  :D ...Går som en dröm ...glider som en haj genom jorden med sin hajfena  :D ...Smart plog , gör så att man kan ställa rätt avstånd till plogfåran...behöver inte gå så djupt för att fylla plogfåran med ren jord...Blir det tufft kan man ställa den ytterligare för att ta smalare strängar...

:-X

Tännlappen

• -
« Svar #135 skrivet: 29 sep-15 kl 23:36 »
 :D Liten video där man kan se hur det ska gå till när man plöjer  :D Fick balansera maskinen med tegelstenar...That´s for sure  :D

https://www.youtube.com/watch?v=b_Qkvg3A5yI
« Senast ändrad: 29 sep-15 kl 23:55 av Tännlappen »

kurt

« Svar #136 skrivet: 30 sep-15 kl 08:08 »
Nu gäller det bara att lära hönsen att själva starta jordfräsen, så kan de skaffa mat helt själva!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #137 skrivet: 30 sep-15 kl 19:16 »
@Toll: Jag tycker det ser för tungt ut för din maskin att plöja vallen. Du får nog fräsa den om du har fräs till maskinen. Det går nog att plöja när rotfilten är bruten.
@Tännlappen: om traktorplöjning från maskinistforum: vändplog är smidigare att jobba med, men jag tror inte den ger mer kraft eller plöjförmåga. Det kanske var en bättre plog på annat vis eller bättre traktor som gjorde susen.

Tännlappen

• -
« Svar #138 skrivet: 01 okt-15 kl 16:35 »
 :D...Det är många saker som spelar in när det gäller plöjning. Bara en sådan grej som rätt lufttryck i däcken vid plöjning...högt tryck =mindre markkontakt kanske mer slirning. Inställningsmöjligheter på plogen är ett måste, även kunna ställa plogen i sidled så man kan ta mindre Cuts. Skivrist eller coulterwheel torde vara det bästa att ha...bara kolla på en pizzaskärare sådan med hjul...huh så lätt det går att skära med en sådan pryl. Kanske går att bygga en skivrist av ett rund sågklinga. Man kan ju också kolla vad tillverkaren rekommenderar för plöjning...då hjulvikter....Den japanska plogen är byggd för låg friktion i jorden  :D ....Hmmm...min video gör sig bra i fullt skärmläge  :D...bara luta sig bakåt och titta i lugn och ro  :D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #139 skrivet: 02 okt-15 kl 11:44 »
@Tännlappen: Även om jag inte hajar allt detta, så verkar du ha gjort en bra grej med den japanska plogen till din Honda.
@Toll: forts: plöja med BCSen är en skonsammare variant än att fräsa, så det är bra grundtanke tror jag. Men för att bryta vallen behövs kanske något kraftfullare? Ytterligare förslag: plöj upp åsar/lister, genom att vända upp jorden från båda hållen mot en ås. Täck dessa och täckodla, om det ska bli grönsaksland. Ska det bli spannmål eller vall så kanske det är bäst att leja hjälp med plöjning eller skaffa jordbrukstraktor. Men om det inte är för stor bit så går det kanske att fortsätta som du börjat också. Frågan är bara hur du får isär kokorna sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser