Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 122493 gånger)

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Idéer för minihus
« Svar #240 skrivet: 26 jan-10 kl 18:47 »
Något sådant skulle jag behöva till mina 60-80 (beroende på hur man räknar och vad som får vara framme) hyllmeter böcker. Men det verkar opraktiskt att inte ha dörrar för böckerna, trappor brukar bli väldigt skitiga...
Så länge trappan är inne i huset så lär det väl mest bli damm, och damvippa och dammsugare ska väl inte förstöra några böcker?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Skytten

• Skåne
« Svar #241 skrivet: 26 jan-10 kl 19:06 »
As I use to think, that  may the french maid take care of, at the time she not take care of me 8)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Johannes

• Gäst
« Svar #242 skrivet: 26 jan-10 kl 19:47 »

Läckert,då behöver men inte minimera sig till 6,8 hyllmeter utan får plats med 68 istället!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #243 skrivet: 26 jan-10 kl 23:18 »
  Läckert,då behöver men inte minimera sig till 6,8 hyllmeter utan får plats med 68 istället!
Var det ironiskt eller  ;).

Menade naturligtvis inte att alla hyllmetrarna skulle få plats där. Tyvärr är trappan redan för smal, så i verkligheten tror jag inte att det fungerar hos mig, men tanken är spännande.

Jag har två hundar, och även i en innertrappa blir det ibland gyttjestänk och dessutom hundhår i en sådan mängd att hundarna borde varit nakna vid det här laget. Dessutom är det inte kul att damma, så hos mig ska helst allt vara bakom någon form av dörrar/luckor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

• Småland
« Svar #244 skrivet: 27 jan-10 kl 06:21 »
Var det ironiskt eller  ;).

Menade naturligtvis inte att alla hyllmetrarna skulle få plats där. Tyvärr är trappan redan för smal, så i verkligheten tror jag inte att det fungerar hos mig, men tanken är spännande.

Jag har två hundar, och även i en innertrappa blir det ibland gyttjestänk och dessutom hundhår i en sådan mängd att hundarna borde varit nakna vid det här laget. Dessutom är det inte kul att damma, så hos mig ska helst allt vara bakom någon form av dörrar/luckor.
Tror inte att en sån trappa är nåt för hundar att gå i. För att det ska rymmas böcker så blir dett en väldig steghöjd, så då får man göra steglängden liten för att proportionerna för gåendet ska stämma. Som du ser på bilden så är den väldigt brant.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #245 skrivet: 27 jan-10 kl 07:09 »
Nu tänker jag inte bygga om min trappa. Men min hund klättrar på stegar utan problem, felet är nog inte steghöjden om hunden inte kan gå i trappan, det är hundens fysik, om den är smidig och atletisk.

Men åter till tråden. Om man ville bygga bokhyllor med en soffa med förvaring i underst, hur hade ni gjort? Fortfarande är jag ute efter sluten förvaring, men gärna glas framför böckerna eftersom det är trevligt att kunna se böckerna, och det blir luftigare. Målat hade jag tänkt, så materialet måste inte vara vackert.

Hur miljöovänligt är mdf? Håller plywood? Vad finns det för andra material? Gärna billigt och utrymmessnålt, men måste tåla vikten av många böcker, respektive många och tunga släktingar.

Tacksam för idéer!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Johannes

• Gäst
« Svar #246 skrivet: 27 jan-10 kl 07:43 »

Nej,mitt mål är 4 hyllmeter men när jag var gift hade vi tillsammans ungefär 60 hyllmeter.Men jag kände det som befriande att man i ett minihus kan åstadkomma en sådan lösning där antalet hyllmetrar inte skulle behöva stressa utan jag snarast kan låta biblioteket svälla igen med min tilltagande ålder och mer tid. Dom tungt vägande släktingarna har jag dock gett bort en del av men kanske kan hälsa välkomna tillbaka.jag har dock inga hundar som jag behöver sörja för.

Humle

• Västerbotten
« Svar #247 skrivet: 27 jan-10 kl 12:01 »
Bokhyllstrappan är nog mer en flirt för ögat än en smart platssparande och bokvänlig lösning. Väggarna kring trappen borde bli tjockare alltså tar de ungefär lika stor plats totalt sett i den marknivån som traditionella bokhyllor skulle göra eftersom då kunde väggarna vara smalare. Nej upp med bokhyllor kring taken, ovanför dörrar m.m. Åtminstone jag är inte och flänger allt för ofta ovanför dörrar eller kring taklisterna :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

manna

• -
« Svar #248 skrivet: 27 jan-10 kl 14:07 »
Men åter till tråden. Om man ville bygga bokhyllor med en soffa med förvaring i underst, hur hade ni gjort? Fortfarande är jag ute efter sluten förvaring, men gärna glas framför böckerna eftersom det är trevligt att kunna se böckerna, och det blir luftigare. Målat hade jag tänkt, så materialet måste inte vara vackert.

Hur miljöovänligt är mdf? Håller plywood? Vad finns det för andra material? Gärna billigt och utrymmessnålt, men måste tåla vikten av många böcker, respektive många och tunga släktingar.

Tacksam för idéer!

Tja, hyllor med glasdörrar och en soffa. Svårare är det väl inte? Lite roligare blir det väl med ett hyllplan som är djupare än de andra, på vilket man lägger en dyna. Typ soffa. Tyngsta böckerna placeras med fördel på det nedersta hyllplanet, vilket då kan få stöd av en sarg för att inte bågna.

Men gud vad ballt det vore om nån kund kom och ville ha nåt sånt!  :P

Jag vill.  :) Ska bara först ordna ett utrymme där trappan skulle passa. Väntetiden kan du ju ägna åt att bygga mig en inomhusbalkong!  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #249 skrivet: 27 jan-10 kl 14:27 »
Nja, kanske skulle jag ställa frågan under hantverk, trä. Jag vill ha förvaring både under soffdynan och bakom ryggen på soffan, bäst om soffan inte står under nedersta hyllplanet, då kan man slå i huvudet.

Hade också en fundering på en soffmodell där man genom att ta bort ryggen fick en gästsäng, alltså att dynan utgjordes av en vanlig 90 cm madrass, men att en rygg gjorde den sittbar som soffa, och att man när man hade gäster fällde undan/lyfte av ryggen. Under soffan är dörrar enklast att bygga, men lådor enklare att hitta i. Å andra sidan kanske man måste ha specialbeslag som är väldigt dyra om man ska ha en låda som är 90 cm djup?

Sektionerna, på både soffa och rygg är tänkta till 90 cm, men det kanske är för långt ur hållfasthetssynpunkt?

Jag tycker själv att jag är rätt händig på snickeri, men brukar överdimensionera, och här önskar jag en smäckrare konstruktion, det är trots allt ett vardagsrum/matrum som det ska vara i.

Har klurat på den här "möbeln" i flera år, först i min lägenhet och nu i mitt hus, och hade tänkt bygga minst en vägg enligt denna metoden i år. Fyra väggar fördelat på två rum är planen i framtiden. Jag vill på ca 60 m2, få plats med ett rymligt kök med mycket förvaring och stora arbetsytor, sittplats till ca 30 personer (på stolar och platsbyggda soffor)- ska kunna dubblera som arbetsyta för småslöjd och textilslöjd, minst 60 gärna 90 hyllmeter med böcker - två eller kanske tre gästsängar som dubblerar som soffa - skänk för förvaring av finporslin och större uppläggningsfat som inte får plats i köksskåpen som dubblerar som serveringsbord vid middagar.

Glömde förresten att räkna bort toalett, hall och trappa, ytan är snarare 50 m2. Jag har bestämt att det är möjligt att åstadkomma detta, men inser att jag måste bygga själv för att utnyttja varje centimeter av volymen. Inga passbitar här inte  ;).

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #250 skrivet: 27 jan-10 kl 15:51 »
Madrasser på ben, 80 eller 90cm breda. Stora ryggkuddar som 'soffrygg'. Närmaste hyllan ovanför på tillräckligt avstånd för att slippa slå i huvudet. Du kan fortfarande göra lådor för förvaring UNDER sofforna/sängarna, men förlorar förstås lite av din tänkta 'bakomryggenförvaring'. Å andra sidan bra sitt-/liggkomfort.
Hade en gång en U-formad soffa gjord av omklädda madrasser som följde väggen. Hur fint som helst, och perfekt när jag hade övernattande gäster. :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #251 skrivet: 27 jan-10 kl 16:26 »
LottaLuvin, din lösning är enkel, jag är en komplicerad människa som tyvärr, för min egen del, gillar kluriga lösningar. Och om jag gjorde som du föreslog skulle platsen inte räcka till på långa vägar. Planen är någon typ av platsbyggd lösning á la husvagn, men snyggare, och där städbehovet är så litet som möjligt. Jag går alltid på den lösningen som innebär mycket arbete i början och sedan så lite arbete som möjligt. Därmed måste utrymmet under säng/soffa vara så tätt att damm/hår skräp inte kommer in. Under sängar samlas det mycket damm, och vill man ha förvaring där gäller det att stänga ute dammet.

Om hyllorna börjar så högt upp att man inte riskerar att slå i huvudet när man sätter sig, då finns det inte skuggan av en chans att mina böcker får plats. Och jag älskar böcker, skaffar mig fler hela tiden och vill inte göra mig av med några.

Har gjort ett antal ritningar med olika lösningar. Det jag funderar mest på är vilka gångjärn som både är platseffektiva, billiga och enkla att montera, och om det finns någon lösning på tunga lådor som inte kostar skjortan. Funderar på att anpassa lådorna så att jag kan använda IKEAs kökslådebeslag, det borde vara ett billigt alternativ. Har i omgångar funderat på hjul under lådorna, men det faller på damrisken och på att man inte kan ha en matta på golvet då.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #252 skrivet: 27 jan-10 kl 17:14 »
Ja.. jag är nog fel person att råda dig.  :-[
För olika syn på smått-levandet, och vad som är enkelt respektive komplicerat.  :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #253 skrivet: 27 jan-10 kl 17:35 »
Ja, det är tur att människor är olika, annars vore livet bra tråkigt  ;).

Någon annan som har idéer eller erfarenheter?

tinna.m

• Skåne
« Svar #254 skrivet: 27 jan-10 kl 17:37 »
Trebenstolar & Jaktstol

Jaktstol/promenadkäpp
1 kr
Trebenstolar & Jaktstol

Jaktstol/promenadkäpp
1 kr
Trebenstol, 50 cm
1 kr
Trebenstol, 70 cm
1 kr
Trebenstol/promenadkäpp, Walkman
1 kr
Gladpac framför böckerna - byt 1-2 ggr/år.
Vet inte om jag lyckades få in bild på enbensstolar åt de 30 gästerna.
Sova gör man bäst i hängmatta, nylonvarianter tar ingen större plats och kan flätas av balabann(många bönder ger bort gratis, annars skapligt pris för en rulle)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Temeriaire

• Småland
« Svar #255 skrivet: 27 jan-10 kl 21:04 »

Jag vill.  :) Ska bara först ordna ett utrymme där trappan skulle passa. Väntetiden kan du ju ägna åt att bygga mig en inomhusbalkong!  ;)
Det börjar handla om avsevärda mängder pannkaka... ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #256 skrivet: 27 jan-10 kl 23:31 »
[...]
Har 3 stora persiska kuddar mot ryggstödet för att minska soffdjupet lite. De fungerar också till förvaring av ylletröjor, sovsäckar, filtar o.dyl.

Det var ett riktigt bra tips om att utnyttja kuddarna som förvaring. Jag har aldrig hört detta förut.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #257 skrivet: 27 jan-10 kl 23:32 »
Vad bra, då är det någon som gjort liknande förr. Pianogångjärn är dyrt, om skivan inte är för tung borde det fungera med två eller tre vanliga gångjärn i lämplig dimension?

Smart med armstöden, men jag får räkna på min sittyta. Mitt problem är att jag vill leva ett vuxet liv och kunna bjuda familjen på mat fast att jag bor i ett litet hus (i förhållande till storleken på familj/släktingar). Med 6 syskon, syskonbarn, skilda föräldrar med respektive så blir vi ju drygt 20. Tar man sedan och bjuder mor- och farföräldrar, fastrar, mostrar, kusiner osv, då blir det jättemånga. Och vi brukar bjuda alla på en gång eller i två omgångar i min släkt, så nån mesig matsalsgrupp med plats för 8 förslår inte här  ;).

Jag vill dessutom förbruka så lite energi som möjligt, men ändå ha många böcker, köksutrustning osv. Det är ju inte förbrukningsvaror, livslängden på väl skötta grejer är flera hundra år.

Så jag väljer att bo relativt litet, i förhållande till det platsen ska räcka till, och istället utnyttja platsen optimalt.

Jag vill gärna ha fler tips, eller få beskrivningar/bilder på hur andra gjort.

manna

• -
« Svar #258 skrivet: 28 jan-10 kl 10:07 »
Det börjar handla om avsevärda mängder pannkaka... ;)

Jag kan steka pannkakor resten av livet om anledningen är den rätta.  :)
---

Jag klurar på din inredning, ieenilorac. Måste allting finnas på plats alltid, eller har du annat utrymme att ställa undan t ex klappstolar på? Om du en mesta tiden är ensam, känns det ju dumt att ha sittplatser åt 40 pers. Har du någon takhöjd att räkna med (det går t ex att göra ett "extragolv" och gömma saker där), eller är det ont om ståplats för alla över medellängd? Har du möjlighet att bygga om väggarna så att de i sig erbjuder förvaringsplats? I så fall sparar du ju lite på rummets volym.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #259 skrivet: 28 jan-10 kl 10:28 »
Meningen är att inredningen ska vara längs med väggarna, platsbyggd och effektiv, sofforna ska ha matsitthöjd, myspys är inte för mig, och bord som passar exakt till sofforna när de går längs med flera väggar ska byggas. Lösa stolar ska gå att ställa undan när jag inte har gäster, i typ källaren. Takhöjden är 2,38, så att göra något i taket är inte så bra jag har flera släktingar över 1,90. Något av borden ska gå att montera av benen på när det inte används, men annars tror jag att jag behöver mycket bord även när jag är själv, då ska de användas till diverse hantverk.

Jag har en del idéer själv, men vill gärna få lite nya infallsvinklar, och gärna bilder på hur andra gjort.

Det svåraste är att beräkna om man behöver reglar, eller om det räcker med skivor/spontat virke eller vad man nu bygger med, samt att bestämma hur man ska foga samman och vilka beslag man ska ha. Gångjärn är svåra att få tillräckligt exakt tycker jag, jag vill gärna ha sådana som ser ut som en cylinder när luckan är stängd, som man kan lyfta av luckan enkelt från, men jag vill inte ha glipor, och jag vill helst att luckorna ska ha en konstant över- och underlinje.

Plus att jag inte har tillräckligt mycket pengar för att göra allt på en gång, så det måste gå att komplettera med exakt samma material när jag har råd att bygga vidare...

Jag är duktig på att göra det svårt för mig, men jag tänker att jag ska bo här i 50-60 år, och då vill jag vara nöjd med min inredning, och den ska uppfylla alla mina behov...

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser