Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 122563 gånger)

manna

• -
Re:Idéer för minihus
« Svar #40 skrivet: 04 sep-06 kl 20:01 »
Och Manna, du får gärna dela med dig av de vilda drömmarna... ;)

Jag började fundera över hur det skulle vara att bygga en fyrlängad gård i miniformat och låta innergården bli ett växthus. Kanske det skulle funka att sno värme därifrån till huset.

En kvinna som föredrar akustik före lagringsutrymme? Hej Manna, jag kallas vattuvarg, trevligt att råkas. Förresten, vilken planet kommer du ifrån? ;)

Jag bara blev så här. Vidare diskussioner kring min personlighet förs lämpligast med min pappa. Han vet nog mer.

Tryckluft för bord? Javisst, om du gillar att jobba i knähöjd när pneumatiken strejkar. Skulle kunna fungera, jag vet bara inte hur.

Jag har haft arbetsbord som drivits med luft. Jag vet inte hur det funkade, bara att det gjorde det. Det var väldigt bekvämt att snabbt kunna ändra höjd på bordsskivan. Mycket lättare än benbockar. Men det krävs förstås el.

Får nog fundera på det där med att bygga badkar, ja. Din brorsas kompis, bygger han kajakerna helt i trä eller täcker han en stomme med väv?

Helt i trä är det som gäller. Tunna, tunna skivor böjs och sätts ihop och - viola! - så är det en kajak. Alt. ett badkar.

Jag tänkte nog göra en del av huset aningen högre, ja. Men den delen skulle också kunna användas som matplats eller kontor. Och skulle jag vilja vara extrem skulle inte bara den delen utan hela golvet kunna vara som en byrå. Man skulle till och med kunna "gömma" "förvaringslådetrappen" du nämner som en bunt lådor i golvet om man inte behövde den ofta.

Grejen med trappan är ju att den är förvaring. Att förvara förvaringen i annan förvaring blir lite... hysteriskt.  ;) Trappan är en bra förvaring, tycker jag. Skåp och lådor i olika höjder får plats utan att egentligen ta något utrymme i anspråk.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #41 skrivet: 04 sep-06 kl 21:20 »
Jag började fundera över hur det skulle vara att bygga en fyrlängad gård i miniformat och låta innergården bli ett växthus. Kanske det skulle funka att sno värme därifrån till huset.

Jag bara blev så här. Vidare diskussioner kring min personlighet förs lämpligast med min pappa. Han vet nog mer.

Jag har haft arbetsbord som drivits med luft. Jag vet inte hur det funkade, bara att det gjorde det. Det var väldigt bekvämt att snabbt kunna ändra höjd på bordsskivan. Mycket lättare än benbockar. Men det krävs förstås el.

Grejen med trappan är ju att den är förvaring. Att förvara förvaringen i annan förvaring blir lite... hysteriskt.  ;) Trappan är en bra förvaring, tycker jag. Skåp och lådor i olika höjder får plats utan att egentligen ta något utrymme i anspråk.

Skulle du inte kunna ersätta söderlängan istället och ha kvar gården bakom? Hursomhelst skulle du kunna dra in värme från grönrummet till resten av boningshuset. Rätt mycket värme om det hela görs rätt.

Planetgrejen sa jag mest för att i princip alla tjejer jag mött haft hamstergener... Känns bara lite UFO att du tänker tvärt om. Ovant.

Pneumatiska grejor fungerar, det är inte det. De bara behöver mycket energi och/eller väger mycket och/eller är ömtåliga. Jag skulle vilja se en enda lösning som bryter det mönstret. Det behövs dock inte ström för att generera tryckluft. Jag har till och med sett en vinddriven kompressor. Killen som hade den var en fullständigt briljant/galen airbrushmålare, men det hör inte hit.

Trappskåpet är en bra idé. Min tanke var att om man bara behöver trappen en gång per år eller så då skulle trappan lika gärna kunna packas ner och användas vettigare mellan gångerna. Folk kan ju börja undra varför man har en trapp man aldrig använder. Har man däremot ett sovloft så kanske man inte vill packa trappen hit och dit hela tiden utan vill låta den stå kvar permanent.

Såg förresten en husvagn i tidningen under sommaren. Det var inget konstigt med den förutom att den var ombyggd till bastu. Det var alltså inte en husvagn med bastu utan en rullande bastu. Campinggrannarna uppskattade konstruktionen i alla fall. En finne cyklade med en hopfällbar bastu genom Sverige för något år sedan. Det är ett effektivt sätt att bli ren på. Det är inte många folkslag som bommat det faktumet.

En annan grej såg jag i en bok lånad från biblioteket. Ett hörn hade tre våningssängar. Huvudändorna hade full sitthöjd, men fotändorna hade bara hälften. Sängarna stod i sicksack som ett L och alla sovande hade fötterna inåt hörnet. Kompakt lösning för dem som vill ha fasta sängplatser. Under den ensamma "högersängen" fanns förresten skåp.

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 04 sep-06 kl 21:45 »
Pneumatiska grejor fungerar, det är inte det. De bara behöver mycket energi och/eller väger mycket och/eller är ömtåliga. Jag skulle vilja se en enda lösning som bryter det mönstret.

Sjukhussängar pumpas upp med fotpedal, har jag förstått.

Citera
Såg förresten en husvagn i tidningen under sommaren. Det var inget konstigt med den förutom att den var ombyggd till bastu. Det var alltså inte en husvagn med bastu utan en rullande bastu. Campinggrannarna uppskattade konstruktionen i alla fall. En finne cyklade med en hopfällbar bastu genom Sverige för något år sedan. Det är ett effektivt sätt att bli ren på. Det är inte många folkslag som bommat det faktumet.

Här är en annan rullande bastu:

http://www.rundabastun.com/?mode=3

manna

• -
« Svar #43 skrivet: 05 sep-06 kl 07:53 »
Skulle du inte kunna ersätta söderlängan istället och ha kvar gården bakom? Hursomhelst skulle du kunna dra in värme från grönrummet till resten av boningshuset. Rätt mycket värme om det hela görs rätt.

Jodå, den tanken har oxå varit uppe i skallen och snurrat. I så fall skulle jag ha en bodel, en verkstadsdel, en lagårdsdel och så en del som är växthus. Jag undrar bara hur liten innergården kan bli utan att det på något vis påverkar längorna. Jag menar, med ständig skugga blir det lätt fuktigt.  

Trappskåpet är en bra idé. Min tanke var att om man bara behöver trappen en gång per år eller så då skulle trappan lika gärna kunna packas ner och användas vettigare mellan gångerna. Folk kan ju börja undra varför man har en trapp man aldrig använder. Har man däremot ett sovloft så kanske man inte vill packa trappen hit och dit hela tiden utan vill låta den stå kvar permanent.

Jepp. Ska trappan bara användas som trappa för att komma upp på vinden ex är det dumt att ta upp ytan. Men i så fall hade jag hellre valt att bära in en stege från trädgården än att ordna med förvaringsplats åt en hel jäkla trappa. Om trappan däremot innehåller förvaringsplats tycker jag att det vore dumt att packa ner trappan när den inte används. Det blir svårt att komma åt det som förvaras i trappan då.

En annan grej såg jag i en bok lånad från biblioteket. Ett hörn hade tre våningssängar. Huvudändorna hade full sitthöjd, men fotändorna hade bara hälften. Sängarna stod i sicksack som ett L och alla sovande hade fötterna inåt hörnet. Kompakt lösning för dem som vill ha fasta sängplatser. Under den ensamma "högersängen" fanns förresten skåp.

Så det blev ett förvaringsutrymme vid fotändan på varje säng, eller?

Planetgrejen sa jag mest för att i princip alla tjejer jag mött haft hamstergener... Känns bara lite UFO att du tänker tvärt om. Ovant.

Jag tänker ofta tvärt om. Det känns inte alls ovant, tycker jag. ;D Och jag hamstrar ju böcker, så riktigt kvalificerad för vetenskapliga experiment är jag nog inte.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #44 skrivet: 05 sep-06 kl 08:07 »
Sjukhussängar pumpas upp med fotpedal, har jag förstått.Här är en annan rullande bastu:

http://www.rundabastun.com/?mode=3

Sjukhussängar är inte direkt lätta, men du har rätt i det du säger. De drivs med muskelkraft, inte el.

Bygga hus som man bygger tunnor... klurigt. :)
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #45 skrivet: 05 sep-06 kl 08:20 »
Jodå, den tanken har oxå varit uppe i skallen och snurrat. I så fall skulle jag ha en bodel, en verkstadsdel, en lagårdsdel och så en del som är växthus. Jag undrar bara hur liten innergården kan bli utan att det på något vis påverkar längorna. Jag menar, med ständig skugga blir det lätt fuktigt.  

Det är alltid någon del av huset som står mot norr. Se bara till att du får tillräcklig luftväxling runt den delen av huset och det borde inte bli ett problem.

Jepp. Ska trappan bara användas som trappa för att komma upp på vinden ex är det dumt att ta upp ytan. Men i så fall hade jag hellre valt att bära in en stege från trädgården än att ordna med förvaringsplats åt en hel jäkla trappa. Om trappan däremot innehåller förvaringsplats tycker jag att det vore dumt att packa ner trappan när den inte används. Det blir svårt att komma åt det som förvaras i trappan då.

Du tänker att trappan är hel, i ett enda stycke liksom. Men trappan kan ju vara lådor som staplas på varandra också, eller hur? Om det är flera lådor kan de enskilda delarna användas som just lådor när de inte fungerar som trappa.

Så det blev ett förvaringsutrymme vid fotändan på varje säng, eller?

Nej, det är just fotändorna som överlappar varandra i hörnet. De sovande har bara halva höjden från sina fötter till nästa sängs botten. Jag ska se om jag kan läsa in bilden av det när jag kommer hem.

Jag tänker ofta tvärt om. Det känns inte alls ovant, tycker jag. ;D Och jag hamstrar ju böcker, så riktigt kvalificerad för vetenskapliga experiment är jag nog inte.

Skönt det i alla fall. Då slipper du mobbas för att du saknar det och det och det och det. Det är ett smärre hels...cke att vara minimalist. Finns inget att imponera på folk med. ;)
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #46 skrivet: 05 sep-06 kl 18:57 »
Här är bilden som jag utlovade tidigare. En kul grej i sammanhanget är att min hjärna tydligen har kombinerat de två delbilderna till en. Nåja.

Bilden är scannad i låg upplösning från boken "Små hus på tomten" av Laila Eriksen och Dag Thorstensen. (sidan 12)
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Idé för minihus: Geodetisk kupol
« Svar #47 skrivet: 06 sep-06 kl 20:02 »
Ytterligare en mysko idé för ett minihus - En geodetisk kupol.

Sfären har den minsta ytan för en given volym, även om innandömets form blir lite ovanligt. Geodetiska kupoler är ganska ofta ungefär halva sfärer, uppbyggda av bjälkar sammansatta i trianglar. Stommen fördelar krafterna vilket gör den stark utan att behöva vara kraftig och tung.

Särskilt en sorts GK gör mig nyfiken och det är den med fem eller sexkantiga ytor istället för de vanliga trekanterna. Det är de enkla sammanfogningarna mellan bjälkarna (markerade i rosa färg på bilden) som tilltalar mig. Borde vara enkla att tillverka.
vattuvargs.blogspot.se

Vitis

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 06 sep-06 kl 20:19 »
Det geodetiska dome-huset är Bo's lilla skötebarn om jag inte missminner mig. Trianglarna skulle skäras ut ur skivor av cellplast och sas. bli stomme, isolering och täckning i ett. Ett sånt hus bygger man med endast en kniv, ett måttband och två långa linjaler. Som en frigolitigloo.

Konstruktionen är smart på många sätt. Jag funderade på att bygga ett växthus enl. den geometrin men det föll på att jag inte kom på nåt enkelt sätt att forma plastfolien som skulle täcka den. Jag bygde en modell av stommen i skala 1:10 av sugrör ... pyssel på dagisnivå kan man tycka men den blev mycket stabil och snygg.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Re: Idéer för minihus
« Svar #49 skrivet: 06 sep-06 kl 21:18 »
Troligen skulle kupolen med fem eller sexhörningar vara lättare att tillverka av plastskumsskivor. Får se vad Bo tänker om det.

Mitt minihusprojekt kommer nog att använda sig av stolpar och bjälkar men jag vill mycket gärna ha en geodetisk byggnad för skapande verksamhet, antagligen med ljusprisman inuti istället för fönster. Runda rum har en lugnande effekt på mig upptäckte jag under ett besök i Tempelplatsens kyrka i Helsingfors för några år sedan. En liten geodetisk kupol vore intressant som tak. Måste bara klura ut hur jag ska värma upp det utan att inkräkta alls på den inre volymen.
vattuvargs.blogspot.se

nad

« Svar #50 skrivet: 07 sep-06 kl 12:12 »
Hej allla minihustänkare

Har själv funderat på minihus , mina kriterier är följande noll uppvärmningskostnader,noll elkostnader minimala vatten kostnsder kort sagt mycket låga driftskostnsder.
Materialval om huset byggs på ett hållbart sätt(de fyra systemvillkoren osv).  Trä , aluminium o glas.
Yta 4x4m dvs samma storlek som esséernas bostäder det betyder även att man automatiskt placerar väggarna i cyrrylinjerna o undviker att få kryss i huset.
En person klarar sig bra på 16m2 , för två pers lägger man till en våning dvs 32 m2, en avskild del på 1,5x1,5 blir dusch,bad wc.  Gasspis biogasdriven från rötade fekalier +kompost.
En 16m2 bostad behöver ingen uppvärmning om den byggs rätt,  en inglasad veranda på 2x4m på södersidan kompletterar boytan nästan hela året utom i sträng vinterkyla.tillägsvärme med biogas vid extrem kyla. Allt vatten som används utom dricksvatten samlas upp från takytor och körs genom en renvattenanläggning(används i Tyskland).Urinsep toalett (urinen säljes som gödning).För att spara på ytor fälls sängen upp mot väggen(sk sängskåp).Matförvaring skafferi + kylbox.
Frys i radhusens gemenskapsutrymmen(hyres separat).

Vänl Nad

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #51 skrivet: 07 sep-06 kl 19:24 »
Nad, du får gärna berätta varför du krymper huset på grund av currylinjer.
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #52 skrivet: 07 sep-06 kl 20:06 »
Läste i Villamagasinet idag. "Det finns inte en onödig kvadratmeter", säger en av husets invånare. Huset visar sig vara på 186 kvm. Bad och toa på vardera av de tre våningsplanen. Tomten är drygt 250 kvm. Lättskött, så klart.

Trötta mig.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #53 skrivet: 07 sep-06 kl 21:01 »
Manna, jag fick mig ett gott skratt av samma artikel. En av bilderna visade dessutom det "luftiga" vardagsrummet, två våningar högt i tak. Huset är byggt i stål, betong och glas och kallas just därför "ekologiskt".

Dessutom tog de inte upp det minsta om husets teknik. :( ??? :P

Har som ni nog fattat vid det här laget studerat österländsk kultur (förutom deras hus, alltså). Mitt kinesiska horoskop är skitskruvat med massor av vatten, som ska balanseras upp med tingen och personerna i min omgivning. Därför blir det eld och trä i mitt hus. (Dessutom tycker jag just så'nt är mysigt, men en hokuspokusförklaring brukar vara intressantare i diskussioner.) Men hur balanserar man upp all sten och metall i huset ovan för att hitta balans?

Fixar man rena trädgården inne, månne?
vattuvargs.blogspot.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #54 skrivet: 07 sep-06 kl 23:07 »
Det som fick mig att bli inspirerad av minihus, för ett antal år sedan, var Henry David Thoreau. I sin bok "Skogsliv i Walden" (eng titeln "Walden Pond") så skriver han bl a om hur han gick till väga med att skaffa sig ett billigt boende (för ca 150 år sedan). Att kunna bo på en så liten yta och klara sig med så få prylar var helt nytt för mig. Boken gjorde ett stort intryck.

F:\thoreau\valdenpond\Thoreau and his Walden Pond Cabin-downloadable FREE model.htm

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #55 skrivet: 07 sep-06 kl 23:24 »
Hoppsan,

engelska titeln är "Walden".

Nu ska vi se om nästa länk fungerar... :-[

http://www.4peaks.com/fthwalden.htm

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

manna

• -
« Svar #56 skrivet: 08 sep-06 kl 07:10 »
Skönt det i alla fall. Då slipper du mobbas för att du saknar det och det och det och det. Det är ett smärre hels...cke att vara minimalist. Finns inget att imponera på folk med. ;)

Äh. Jag saknar ju karaktär. Det går det att mobba mig för. Och du kan väl alltid imponera på människor med att du har få grejer?

Jag har tusen och en idéer nu och ska sätta mig med papper och penna i helgen för att göra de första skisserna. Men först ska jag klä hönshuset!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #57 skrivet: 08 sep-06 kl 16:03 »
Det är spännande det här med minihus.

Jag har lösa planer på att bygga några stycken. Jag måste ju använda allt uppsågat virke från Gudrun till något... Men jag har inte bestämt hur de skall se ut. "Eremit-typ" kanske? Enbart säng, förvaring, bord, köksbänk och värmekälla.

Finns det någon/några som vill konkretisera sin dröm om ett minihus i trä i form av en modell? Kanske roligt vinterpyssel om man har tid. Jag hade tänkt göra sådant själv, men märker att jag inte hinner så mycket som jag skulle vilja. Men jag kan sponsra dig med "mini-virke" i skala 1:10. En 2" regel blir 5 mm tjock. En 6" bräda blir 15 mm bred. osv.

Lämpligen bygger man "pedagogiskt" halvfärdigt så att man kan se uppbyggnad av golv- vägg- och tak-konstruktionen och inredning. Komplettera ev med lermodeller av eldstad.

Skriv ett brev (på papper, du vet) och bifoga en skiss och stycklista på önskat virke. Kanske du föredrar en annan skala? Så skickar jag virke (i alla fall till det mest intressanta). Pris: Gratis virke men du får stå för fraktkostnad + att du förväntas fotografera och publicera modellen med bygganvisningar på en hemsida på alternativ.nu. (Eller någon annan plats/sätt.)

A.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #58 skrivet: 08 sep-06 kl 18:18 »
Du Anders, det lät som en vettig idé. Kan du fixa "modelvirke" i andra dimensioner också? Hade tänkt skapa ett minihus som bär taket även om väggarna tas bort.

Vet inte svenska namnet på det, men på andra sidan atlanten kallas tekniken "post and beam" (ungefär "stolpe och bjälke"). På det sättet kan jag sedan prova olika isoleringsmaterial och metoder utan att behöva bygga om alltihop, den bärande strukturen står ju innanför. Fast jag antar att mitt minihus kommer att se mer japanskt ut än bilden ovan. ...och takvinkeln blir flackare.

En japansk dozuki-såg är bra att ha när man snickrar miniatyrer. Bara en tanke alltså...
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #59 skrivet: 08 sep-06 kl 18:26 »
Äh. Jag saknar ju karaktär. Det går det att mobba mig för. Och du kan väl alltid imponera på människor med att du har få grejer?
ätta mig med papper och penna i helgen för att göra de första skisserna. Men först ska jag klä hönshuset!

"Flest grejor när en dör vinner. Det kostar att vara med."

Ser fram emot skisserna, dock. :)
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

1008 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser