Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 122481 gånger)

manna

• -
SV: Idéer för minihus
« Svar #180 skrivet: 21 aug-09 kl 09:26 »
Och för att jag ska vinna första pris för bästa ide kan jag väl inte stödja din egen ide!?  ;D

Det har du ju rätt i. Men om nu detta har utvecklats till en tävling, så måste jag ju komma på ett schysst pris. Vad sägs om att vinnaren får tillverka klätterdonet?!  ;) ;D

Väldigt branta trappsteg är faktiskt inte så svåra att komma upp för, där det kan bli problem är nerför, då folk måste vänja sig vid att "backa ner". Men med den branta varianten kan du ju fästa ledstänger på båda sidorna i "bokyllan". Hur hade du tänkt göra ledstänger på "din stege"? Det blir väl i så fall någon fällbar historia, annars tar den ju massor med plats även infälld. Utan minst 1 ledstång så blir det inte nödvändigtvis enklare för alla att ta sig upp/ner i en lägre lutningsvinkel än i en brant historia med ledstänger.

Det var ju fan vad du kommer med klokheter som jag har missat... Ledstänger. Hade jag ju helt förträngt. Får jag tänka lite på.

Definitivt! En nedfällbar platform på väggen och helst driven av mekanisk vindkraft! ;D

Eller repstege upp och kasebana ner. Det platssnåla alternativet blir väl en sådan där "brandstationsstång".  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #181 skrivet: 21 aug-09 kl 11:08 »
Här finns några bilder på sovloft med enkla trappor av sädesmagasintyp.
Där bar man fulla säckar på ryggen uppför trappan, så den behövde vara stadig, och det vara bara en fördel att den var brant.

http://www.erikolsson.se/Pages/ViewObjectAllImages.aspx?object=28096
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 11:09 av Foppas fot »

stedevil

« Svar #182 skrivet: 21 aug-09 kl 13:37 »
Det har du ju rätt i. Men om nu detta har utvecklats till en tävling, så måste jag ju komma på ett schysst pris. Vad sägs om att vinnaren får tillverka klätterdonet?!  ;) ;D

Allt går att köpa, även min tid. ;)  ;D

Citera
Det var ju fan vad du kommer med klokheter som jag har missat... Ledstänger. Hade jag ju helt förträngt. Får jag tänka lite på.

Jepp, jag är himla smart (eller så har jag bara en far till åren som jag sett reltivt enkelt klättra upp på en mycket brant trappa "på alla fyra" som jag inte kan tänka mig skulle trivas på en vanlig trapp utan ett räcke att hålla i) :)

Citera
Eller repstege upp och kasebana ner. Det platssnåla alternativet blir väl en sådan där "brandstationsstång".  ;D

Vill ha!!  :D

stedevil

« Svar #183 skrivet: 21 aug-09 kl 13:41 »
Här finns några bilder på sovloft med enkla trappor av sädesmagasintyp.

Ena trappan där har tom urtag i trappsteget på växelvis sida som jag talade om. :)

manna

• -
« Svar #184 skrivet: 21 aug-09 kl 15:15 »
Allt går att köpa, även min tid. ;)  ;D

Nä, men... Om du vinner ett pris, så kan du ju inte ta betalt för det! Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren heter det ju.  ;) Så det är ju snarast du som ska ge mig pengar. Vi kallar det "vinstskatt". "Muta domaren för att få vinna" låter så negativt.

Vill ha!!  :D

Eller hur?! Här blir det inomhusbalkong med repstege. Har alltid velat ha en kasebana från andra våningen ut i trädgården, så en sådan får det väl oxå bli så småningom. Och så ska det ju finnas fler gungor här inne (för närvarande endast en (1), i köket). Och så brandstationsstången, förstås.

Jag förstår inte varför människor väljer tråkig inredning när det finns en massa roliga val att göra. Lianer, t ex!!  :D Det är precis som att merparten av fastighetsägarna bara har c/c-mått på hjärnan. Hua. Värre sjuka än vilken svininfluensa som helst.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

stedevil

« Svar #185 skrivet: 21 aug-09 kl 16:21 »
Här blir det inomhusbalkong med repstege. Har alltid velat ha en kasebana från andra våningen ut i trädgården, så en sådan får det väl oxå bli så småningom. Och så ska det ju finnas fler gungor här inne (för närvarande endast en (1), i köket). Och så brandstationsstången, förstås.

Jag förstår inte varför människor väljer tråkig inredning när det finns en massa roliga val att göra. Lianer, t ex!!  :D Det är precis som att merparten av fastighetsägarna bara har c/c-mått på hjärnan. Hua. Värre sjuka än vilken svininfluensa som helst.

Jag skyller allt på kvinnan.  ;D Det är de som inte vill ha "lekstuga" utan lika fint och organiserat som i senaste numret av [fyll i med valfri hus/hem design magasin].  ;)

* Stedevil kastar sig i skydd och hoppas flickvännen inte får nys om vad han skrivit *

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #186 skrivet: 21 aug-09 kl 21:24 »

Nä, det där är rätt träligt. I vårt förra hus hade vi en halvvind som vi gjorde urmysig, precis som ett litet loft á la "Lilla huset på prärien". Plus en gungstol i taket i vardagsrummet. Jag skulle bra gärna inreda vår nuvarande vind till ateljé, med stora takfönster mot norr och med spiraltrappa (och brandmansstång?) ner till salen inunder. Fast problemet med att bo i ett normalstort hus är att man inte direkt behöver smarta lösningar. Man får ju plats ändå. Det är nästan lite tråkigt.  :(

Hmm... nu har jag läst trådens senaste sidor, men glömt hälften... men hur som helst - angående smarta trappor, vad sägs om lejdare? De är riktigt smarta, faktiskt. Och så tänkte jag även på en trappa som är i stil med sådana som finns på vissa bibliotek, med hjul upptill så att säga... som man kan skjuta fram och tillbaka...
Höns, stickning och pelargoner

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #187 skrivet: 22 aug-09 kl 14:10 »
På tal om stegar… Detta kanske inte funkar hos dig manna men jag var inne i denna stuga och såg en smart variant. Oftast ser man stegar som går rakt upp till loft. Denna varianten så är stegen längs med. När loftet inte används fälls stegen upp och tar ingen golvyta alls. Om min stuga blir med loft så tänker jag nog göra på detta sätt.

Lite kuriosa. Denna stuga hade jag funderingar på att köpa för flera år sedan och flytta den till tomten som jag ägde i mitt förra liv. Tyvärr så var stugan inte i rundtimmer och den var målad röd. Jag gillar väderbitna grå timmerstugor.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #188 skrivet: 22 aug-09 kl 18:37 »
En form av trappa som har använts jorden runt är en grov trästock med uthuggna fotsteg, lutad brant mot väggen.
Har bl a sett såna på bilder av gamla svenska hus och i Michael Palin's Himalaya-program.
I det senare fallet sprang en liten kortbent jycke hur lätt som helst uppför och nerför en sån trappa/stege.
Tar liten plats och har en skulptural effekt, mycket beroende på handlaget med motorsågen (som väl är vad bekväma nutidsmänniskor skulle använda vid tillverkningen).
Lövträ som alm eller oxel skulle jag tänka mej, det har liten sprickbenägenhet och stor seghet.
Man kan också använda en bit av en tallstam med grova tättsittande grenar, och lämna lämpliga grenstumpar som stegpinnar.
Annars gillar jag idén med repstege, lätt att tillverka och hantera, och kul att använda, kanske kan man också fixa en enkel upphissningsanordning á la persienn.

« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 19:54 av Foppas fot »

Huggorm

• Gäst
« Svar #189 skrivet: 22 aug-09 kl 19:06 »
En form av trappa som har använts jorden runt är en grov trästock med uthuggna fotsteg, lutad brant mot väggen.
Har bl a sett såna på bilder av gamla svenska hus och i Michael Palin's Himalaya-program.
Tar liten plats och har en skulptural effekt, mycket beroende på handlaget med motorsågen (som väl är vad bekväma nutidsmänniskor skulle använda vid tillverkningen).

Man kan ju även holka ur den med sågen, så spar man rätt mycket vikt. En stock med diameter på kanske en halvmeter väger ju flera hundra kilo annars, vilket kanske inte gillas av alla golvreglar

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #190 skrivet: 22 aug-09 kl 19:48 »
Har man mer plats så kan detta vara ett alternativ. I programmet Sommartorpet snickrade Ernst Kirchvadhannuheter en snygg trappa.

Hoppas att ni ser trappan bakom Ernst Krichstei... *fan jag ger upp*

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #191 skrivet: 22 aug-09 kl 19:54 »
Den tredje trappan uppifrån gillade jag i ditt inlägg Foppas fot.   :D

Åter nr 1/13

manna

• -
« Svar #192 skrivet: 22 aug-09 kl 19:59 »
Har man mer plats så kan detta vara ett alternativ. I programmet Sommartorpet snickrade Ernst Kirchvadhannuheter en snygg trappa.

Den minns jag. Den byggdes i huset som målades med grön slamfärg. Och ja, stedevil, det ordnades en ledstång oxå.  ;) En i metall med skinn lindat runtom.

Ooh! Den där sista trappan var ju superdupersnygg, Foppas fot!! Gillar den gröna oxå! Att yxa ur en stock är lite för mycket... naturfolk... för min smak.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #193 skrivet: 22 aug-09 kl 20:05 »
Den tredje trappan uppifrån gillade jag i ditt inlägg Foppas fot.   :D

Den skulle vara snyggare utan de många pinnarna för ledstången tycker jag, kanske kunde det räcka med en böjd slana fäst i väggen på några ställen.
Nåt liknande den gröna trappan skulle kunna tillverkas av två motstående trädstammar med grenstumpar.
« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 20:09 av Foppas fot »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #194 skrivet: 22 aug-09 kl 20:14 »
Den skulle vara snyggare utan de många pinnarna för ledstången tycker jag, kanske kunde det räcka med en böjd slana fäst i väggen på några ställen.
Nåt liknande den gröna trappan skulle kunna tillverkas av två motstående trädstammar med grenstumpar.

Ja, det blir snyggare så tror jag också.

ErnstTrappan på min bild har ingen ledstång alls. Minns lite dåligt... men han renoverade en ladugård till bostad en gång. Där tror jag att han lindade in ett lofträcke med något.

Åter nr 1/13

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #195 skrivet: 22 aug-09 kl 20:41 »
ErnstTrappan på min bild har ingen ledstång alls. Minns lite dåligt... men han renoverade en ladugård till bostad en gång. Där tror jag att han lindade in ett lofträcke med något.

Det var det här:  http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=878765&printerfriendly=true

Gillade det mesta med det bygget, utom idén att linda in ledstången med fårskinn. Snacka om bakteriehärd.

manna

• -
« Svar #196 skrivet: 22 aug-09 kl 20:51 »

Tänk, jag vill med bestämdhet hävda att det tillverkades ett räcke till trappan på bilden. Och så lindades ledstången med brunt skinn. Det här måste jag försöka få lite klarhet i...

Tillägg:
Det är i programmen från sommaren 2005 som trappan finns med. "Torpet" var ett nybygge.
« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 20:58 av manna »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #197 skrivet: 22 aug-09 kl 20:52 »
Det var det här:  http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=878765&printerfriendly=true

Gillade det mesta med det bygget, utom idén att linda in ledstången med fårskinn. Snacka om bakteriehärd.

Jag gillar det rustika i bygget. Men alla lösa stenar han använde där golvet möter väggen blev för mycket. Svårstädat också. Och bakteriehärd på ledstång kan man vara utan. Snyggt men opraktiskt.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #198 skrivet: 22 aug-09 kl 20:58 »
Tänk, jag vill med bestämdhet hävda att det tillverkades ett räcke till trappan på bilden. Och så lindades ledstången med brunt skinn. Det här måste jag försöka få lite klarhet i...

Nu när du säger det så får jag en bild i huvudet att det var ett räcke i järn med ev drakhuvud eller liknande... Men det syns inget på bilden. Men det var plexiglas uppe på loftet mellan stolparna som skydd så man inte skulle ramla ner. Det kommer jag ihåg.   :D

Åter nr 1/13

stedevil

« Svar #199 skrivet: 23 aug-09 kl 07:24 »
Hmm, kan det varit från Ernst jag också fick iden om bokhyllstrappan?

Perfekta bilder du hade hittat där Foppa, min tanke var ju något mitt emellan "3an" och den gröna. Men själv blev jag impad av den där med tringlarna, mycket inspirerande lösning av trappstegen där man får fram samma "funktion" med fotsteg växelvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser