Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 122518 gånger)

Kapten Mjukisbralla

• Bohuslän
SV: Idéer för minihus
« Svar #160 skrivet: 13 jul-09 kl 22:11 »
Javisst. Jag reagerade bara på att du skrev att det inte bildas HC (=oförbrända kolväten, inklusive aromater och polyaromater) vid vedeldning. Men det var kanske inte det den här tråden skulle handla om.

Tapio

• Västergötland
« Svar #161 skrivet: 13 jul-09 kl 22:21 »
Halaj!

Men hur kommer det sig att det inte bildas HC i en kamin när man bränner kolväten?
För det bildas ju HC i en förbränningsmotor.

//T

Kapten Mjukisbralla

• Bohuslän
« Svar #162 skrivet: 13 jul-09 kl 22:52 »
Det bildas HC vid vedeldning !

Fuktig ved ger lägre förbränningstemperatur och större utsläpp av HC liksom dålig lufttillförsel.

manna

• -
« Svar #163 skrivet: 14 jul-09 kl 08:13 »
Kolla bilden:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=17986.msg560856#msg560856

Nice! Ger mig associationer till loftgångar på gamla timrade hus.

Jag med.
Allt eftersom vilka behov uppstår,
kan man ju så småningom lyxa till trappan med tak, t o m med väggar i kombination trä/glas.
Fanns det inte i längan trettioelva gamla fönster? Då kostar det nästan bara gratis,
inklusive lite gratis styrketräning med sågen ock hammaren  ;D

Jodå, visst finns det gamla fönster att tillgå. Och självklart är jag gärna med på att bygga en och annan muskel i min klena kropp. Det jag är lite tveksam till är om det verkligen funkar med en dörr på gaveln. Taket har inte så hög resning, det är rätt klent tilltagen takhöjd på ovanvåningen.

... och nä, jag tänker inte göra nya takstolar.  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

davidB

• Västergötland
« Svar #164 skrivet: 16 jul-09 kl 23:19 »
Mitt förslag är en kombination.
Utvändig trappa för att kunna få upp saker, inne har man en väggfast stege och ett hål i taket ev en lucka som man kan stänga.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

manna

• -
« Svar #165 skrivet: 20 aug-09 kl 09:18 »
Har klurat lite till nu...

Kanske skippa ovanvåning förutom en bit för sovloft? Ovanvåningens takhöjd imponerar inte precis, om jag säger så, så jag kan inte tro att ytan skulle utnyttjas till så mycket mer än ex sovloft och förvaring.Och förvaringsyta finns det ju faktiskt massor av i fabriken.

Vad tycker ni? Gött med öppet upp till nock i litet hus? Töntigt att dra in "moderna idéer" i gammalt hus?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #166 skrivet: 20 aug-09 kl 11:42 »
Jag håller på sovloft! Jag tror på allt som har extra chans att bli supermysigt, och dit hör absolut sovloft.
Höns, stickning och pelargoner

stedevil

« Svar #167 skrivet: 20 aug-09 kl 12:01 »
Jag funderar på detta med trappa till andra våningen. Vad har ni för åsikter om det?

1 svagt lutande bjälke i "mitten" med urtag för plankbitar som trappsteg. Eventuellt med varannat planktrappsteg urskuret (eller helt avsågat) på vänster sida om bjälken, vartannat till höger, då kan bjälken nästan stå horisontellt. Tar inte mycket mer plats än en väggfast stege men ser snyggare ut + går att gå i utan att behöva hålla i med händerna. Man måste ju kunna komma upp med i vart fall en bricka för att erbjuda frukost på sängen på sovloftet. ;)

Alt 2: Trappan är samtidigt en bokhylla/skåp.
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 12:18 av stedevil »

Tapio

• Västergötland
« Svar #168 skrivet: 20 aug-09 kl 12:31 »
Har klurat lite till nu...

Kanske skippa ovanvåning förutom en bit för sovloft? Ovanvåningens takhöjd imponerar inte precis, om jag säger så, så jag kan inte tro att ytan skulle utnyttjas till så mycket mer än ex sovloft och förvaring.Och förvaringsyta finns det ju faktiskt massor av i fabriken.

Vad tycker ni? Gött med öppet upp till nock i litet hus? Töntigt att dra in "moderna idéer" i gammalt hus?

Halaj!

Jag tycker att det skulle bli snyggt med typ halva öppet och andra halvan sovloft.
Hög mysfaktor.
Men så tänker jag på det praktiska också. Jag vill gärna ha 18-19 gr. där jag vistas på dagtid och 16-17 gr. där jag sover. Med öppet till nock får du kanske 15 där nere och 20 där du sover.
Men jag vet ju att form går före funktion för dig.  ;)

//T

M8e

• Västerbotten
« Svar #169 skrivet: 20 aug-09 kl 12:41 »
Då kan man ju köra med nattsänkning för att få 18-19 grader i loftet. Vad spelar det för roll om man har 10 eller 15 grader "nere", när man sover uppe?
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 12:43 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Tapio

• Västergötland
« Svar #170 skrivet: 20 aug-09 kl 12:49 »
Halaj!

Pga värmetröghet får man antagligen ha en framförhållning på flera timmar.

//T

stedevil

« Svar #171 skrivet: 20 aug-09 kl 13:06 »
Ja sovloft hade man ju förr för det var varmaste stället då det var ordentligt kyligt i resten av huset. Hade man bakugn etc så var sovplatsen tomt ovanpå den. Vi är ju klart mer bortskämmda med värme i husen nuförtiden. :)

manna

• -
« Svar #172 skrivet: 20 aug-09 kl 13:41 »
Halaj!

Jag tycker att det skulle bli snyggt med typ halva öppet och andra halvan sovloft.
Hög mysfaktor.
Men så tänker jag på det praktiska också. Jag vill gärna ha 18-19 gr. där jag vistas på dagtid och 16-17 gr. där jag sover. Med öppet till nock får du kanske 15 där nere och 20 där du sover.
Men jag vet ju att form går före funktion för dig.  ;)

//T

Japp. Mysigt. ... men kanske varmt... Vad tror du om att göra en glasad vägg mot "rymden" för att på så sätt slippa värmen som stiger från undervåningen?

... och funktionen är viktig, visst är den det, men formen... Formen! Utan den blir allt bara tråkpraktiskt. Det är formen som gör det roligt att skapa och leva!  :)

1 svagt lutande bjälke i "mitten" med urtag för plankbitar som trappsteg. Eventuellt med varannat planktrappsteg urskuret (eller helt avsågat) på vänster sida om bjälken, vartannat till höger, då kan bjälken nästan stå horisontellt. Tar inte mycket mer plats än en väggfast stege men ser snyggare ut + går att gå i utan att behöva hålla i med händerna. Man måste ju kunna komma upp med i vart fall en bricka för att erbjuda frukost på sängen på sovloftet. ;)

Alt 2: Trappan är samtidigt en bokhylla/skåp.
[/quote

Tänkte just på en enkel stege med rätt breda "pinnar" att klättra på. Stegen kunde stå in mot väggen, t ex inbyggd i bokhyllor/skåp och när stegen ska användas, hakar jag ut den så att den får en bekväm lutning att klättra på. Oanvänd är den infälld i väggen och tar ingen plats. Funkar?

stedevil

« Svar #173 skrivet: 20 aug-09 kl 15:28 »
Citera
Tänkte just på en enkel stege med rätt breda "pinnar" att klättra på. Stegen kunde stå in mot väggen, t ex inbyggd i bokhyllor/skåp och när stegen ska användas, hakar jag ut den så att den får en bekväm lutning att klättra på. Oanvänd är den infälld i väggen och tar ingen plats. Funkar?

Funkar gör det nog iofs, men vill du ha stabil känsla i den så kommer den ju väga en del vilket är en nackdel för nått man ska fälla in/ut. Liggvagnar på tågen har ju nått liknande, fast i metall. I virke tror jag den lätt kan kännas lite för otymplig eller klen/vinglig om man håller ner vikten. Men kan du få tag på bambu? Det är både starkt och lätt. Utmärkt till stegar.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #174 skrivet: 20 aug-09 kl 18:04 »
manna - jag tror inte att ni kommer att hålla på att fälla ut och in stegen dagarna i ända, utan den kommer att förbli utfälld och klättervänlig. Jag skulle nog satsa på en permanentlösning, alltså en trappa/stege som funkar hela dygnet.
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #175 skrivet: 20 aug-09 kl 20:59 »
Funkar gör det nog iofs, men vill du ha stabil känsla i den så kommer den ju väga en del vilket är en nackdel för nått man ska fälla in/ut. Liggvagnar på tågen har ju nått liknande, fast i metall. I virke tror jag den lätt kan kännas lite för otymplig eller klen/vinglig om man håller ner vikten. Men kan du få tag på bambu? Det är både starkt och lätt. Utmärkt till stegar.

Hmm... men om stegen har hjul under "fötterna" då? Alltså, stegen sitter fast längst upp... på något sätt... och när stegen ska användas drar jag fram den tills den "låser" i någon snillrik konstruktion. Tänker något slags hake.

manna - jag tror inte att ni kommer att hålla på att fälla ut och in stegen dagarna i ända, utan den kommer att förbli utfälld och klättervänlig. Jag skulle nog satsa på en permanentlösning, alltså en trappa/stege som funkar hela dygnet.

Men om stegen ta så liten plats som möjligt och ändå fungera, så bör den placeras mitt under nock. Annars slår man ihjäl sig mot stödbenen, typ. Och en grej rakt ut i rummet lockar ju inte så mycket.

stedevil

« Svar #176 skrivet: 20 aug-09 kl 22:05 »
Hmm... men om stegen har hjul under "fötterna" då? Alltså, stegen sitter fast längst upp... på något sätt... och när stegen ska användas drar jag fram den tills den "låser" i någon snillrik konstruktion. Tänker något slags hake.

Jepp, det är en ide. Man kan också tänka ut nån smart lösning med motvikter eller fjädrar för att "trolla bort" vikten.

Citera
Men om stegen ta så liten plats som möjligt och ändå fungera, så bör den placeras mitt under nock. Annars slår man ihjäl sig mot stödbenen, typ. Och en grej rakt ut i rummet lockar ju inte så mycket.

Fast hur långt ut kommer tex en fast bjälke/limträbalk om man gör som jag tänkt? 50cm från väggen på 2m stighöjd? Har du då en bokhylla på båda sidor som är tex 40cm djup, kommer du då sakna dessa 10cm som trappan sticker ut längre än bokhyllan?

Sjaunja

• -
« Svar #177 skrivet: 20 aug-09 kl 23:30 »
Vattuvarg! Underbar tråd! Vill du ha ett frieri någon gång så är det inga problem :)  !
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 23:56 av ängsull »

manna

• -
« Svar #178 skrivet: 21 aug-09 kl 07:12 »
Fast hur långt ut kommer tex en fast bjälke/limträbalk om man gör som jag tänkt? 50cm från väggen på 2m stighöjd? Har du då en bokhylla på båda sidor som är tex 40cm djup, kommer du då sakna dessa 10cm som trappan sticker ut längre än bokhyllan?

Nä, det förstås. Ett utstick på 10 cm är väl inget man dör av. Det är väl mer att jag gillar min egen idé.  ;) ;D Nä, allvarligt... Det jag tänkte på vad gäller en trappstege, är att den kan få en mer behaglig lutning och därmed bli mer användbar för "alla", inte bara atleter som är vana att klättra på bönstjälkar och har balans som bergsgetter.

Kanske man ska slå till med en hiss redan från början?

Vattuvarg! Underbar tråd! Vill du ha ett frieri någon gång så är det inga problem :)  !

Frieriet tar han säkert emot, men det blir nog värre med kyrkklockorna. Tror att du är lite sent ute, ängsull;) Men jaaa, underbar tråd! Forumets bästa!!!

stedevil

« Svar #179 skrivet: 21 aug-09 kl 08:53 »
Det är väl mer att jag gillar min egen idé.  ;) ;D

Och för att jag ska vinna första pris för bästa ide kan jag väl inte stödja din egen ide!?  ;D

Citera
Nä, allvarligt... Det jag tänkte på vad gäller en trappstege, är att den kan få en mer behaglig lutning och därmed bli mer användbar för "alla", inte bara atleter som är vana att klättra på bönstjälkar och har balans som bergsgetter.

Väldigt branta trappsteg är faktiskt inte så svåra att komma upp för, där det kan bli problem är nerför, då folk måste vänja sig vid att "backa ner". Men med den branta varianten kan du ju fästa ledstänger på båda sidorna i "bokyllan". Hur hade du tänkt göra ledstänger på "din stege"? Det blir väl i så fall någon fällbar historia, annars tar den ju massor med plats även infälld. Utan minst 1 ledstång så blir det inte nödvändigtvis enklare för alla att ta sig upp/ner i en lägre lutningsvinkel än i en brant historia med ledstänger.

Citera
Kanske man ska slå till med en hiss redan från början?

Definitivt! En nedfällbar platform på väggen och helst driven av mekanisk vindkraft! ;D
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 08:57 av stedevil »

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 2 användare
RickardR, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser