Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 122489 gånger)

Naturliv

• Södermanland
SV: Idéer för minihus
« Svar #140 skrivet: 28 feb-09 kl 06:56 »
Att friggebodarna får vara femton kvadratmeter öppnar upp för många nya och smarta lösningar. Helt plötsligt finns inte bara plats för gräsklipparen, utan huset kan användas som bostad om man använder sig av lite kluriga idéer.

Jag rekommenderar boken "15 kvadrat: 15 arkitektritade friggebodar". Den sätter ens egna gamla idéer om röda stugor med vita knutar på ända. Det finns kanonidéer om man törs lämna det konventionella och sikta in blicken på funktion och upplevelser. Speciellt gillar jag den friggeboden där taket används till hängmatta och relaxing. Det finns till och med en tvårummare på femton kvadrat. Boken finns just nu på bokrean, på Åhléns kostar den 98 kronor.

http://www.bokus.com/b/9789171261267.html

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article3299447.ab
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

manna

• -
« Svar #141 skrivet: 05 jul-09 kl 22:43 »
Puttar upp tråden igen. Sitter just och räknar på en del renoveringskostnader och försöker samtidigt klämma ur mig smarta lösningar för att inreda ett pyttetorp till en fungerande permanentbostad. Den här tråden inspirerar verkligen!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #142 skrivet: 10 jul-09 kl 21:06 »
[...]
Den här tråden inspirerar verkligen!

Ja, detta är favorittråden på forumet.   :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

manna

• -
« Svar #143 skrivet: 11 jul-09 kl 16:34 »
För mer inspiration:

http://nexthouse.se/

Kolla gärna in Théa XXS. Komplett boende (ja, kök och badrum får plats oxå) på 15 kvm.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #144 skrivet: 11 jul-09 kl 19:20 »
jag har just flyttat in i ett 20m2 stort hus där jag och min dotter (varannan vecka) ska rymmas.

Mitt i huset, som är rektangulärt, går det ut två stora skåp med ryggarna mot varandra som en rumsavdelare med förvaring från båda hållen. Den förvaringen går från golv till tak och upptar c:a 200x90 cm golvyta.

ingångsdörren är mitt på ena långväggen med en klädhängare på väggen till höger och ett litet köksbord till vänster. Rakt fram innanför dörren är gavlarna på skåpen där det skulle gå att få in en minikamin av nåt slag eller något annat. Till vänster om skåpen är sovutrymmet och till höger om desamma finns kök och senare även dusch och tvättmaskin. Dasset är ute i form av ett torrdass. (hink)

Jag har tyvärr också rätt så lågt i tak så min sänglösning är en futon som ju är låg och sen ska det bli en loftsäng ovanför där dottern ska ligga. På det sättet får jag (till nöds) fyra sovplatser; två vuxna i futonen (140cm bred) och två barn skavfötters i loftsängen (80x200).

I "köket" har jag öppna hyllor med köksattrialjer. (måste rensa mer) Jag har valt bort spisen och istället köpt en miniugn och två induktionsplattor.

det är intressant att vara tvungen att tänka efter vad som verkligen behövs, vad som egentligen är livsnödvändigt för det dagliga livet. Det är en riktig utmaning att försöka sålla bort så mycket som möjligt. Det jag har svårast för att ta bort är arvegodset från min mormor men jag jobbar på det. :-\

Jag har dessutom dille på linnedukar/ dukar och trots att jag gett bort flera så har jag alldeles för många kvar, jag kanske kan sy draperier av dom?

Huset är långifrån klart, inte heller utrensningen och snart dyker det upp en massa leksaker som ska rymmas dessutom. Det är skarvsladdarnas paradis och vattnet är indraget via en trädgårdsslang till vasken.  ::)

fortsättning följer...............  (kanske)

är Återprenumerant såklart.

Tapio

• Västergötland
« Svar #145 skrivet: 11 jul-09 kl 20:51 »

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #146 skrivet: 12 jul-09 kl 00:44 »
Sedan det här ämnet skapades har det hänt mycket. Då var jag gift och bodde i en stor villa. Nu bor jag i en rätt liten lägenhet och är lyckligare än jag någonsin varit. Det beror mest på en underbar kvinna men också på att jag nu bor mer som jag länge önskat bo.

Mina 45 kvadratmeter ger mig två rum, en liten hall och ett kök. Det viktigaste rummet är det mindre av de två rummen. Rummet är ungefär tre gånger tre meter. I det finns en futon, en stol av mässing, två garderober och en dator. Futonen är den viktigaste möbeln i hushållet. Den låter mig sova bra och ger mig mysiga stunder med dem jag älskar. Ikeas enkla grankulla har tre lägen; soffa, säng och shäslong. Lillan kallar den förresten inte bäddsoffa utan fuschlong. Framför futonen står min dator/tv/stereo/radio/brandvägg. En gammal beige och babyblå fullstor datorlåda har fått nya grejor i sig. Framför den står en enkel och lika beige 22-tums LCD-skärm på en skohylla från Jysk (ur lupo-serien, om ni undrar). Faktum är att skärmen står så lågt att den inte ens sticker upp i fönstret bakom det. Datorn är utrustad med tv-kort för "skogs-TV" vilket också ger lite radiokanaler från SR. Gitterantennen har jag byggt själv av ståltråd och en bit tvåtumfyra. Naturligtvis spelar datorn också DVD-film och filerna i min digitaliserade skivsamling. Mina högtalare har just landat i ett nytt hem (i Susannes tjugo kvadrat, om ni undrar) för att mina riktiga högtalare ska bli klara. Det plågar mina öron att lyssna på Kate Bush genom de ynkliga högtalarna i bildskärmen. Men ju värre det blir desto mer jobb lägger jag på de Ino Audio piP som ska komplettera anläggningen. Den ena garderoben är för kläder och den andra för bäddlinne och förvaring av täcken och kuddar på dagen.

Det stora rummet är nästan lika sparsmakat inrett. Det som dominerar är den stora orientaliska mattan jag köpte till ett gott pris på Puls återvinningsmarknad och den enkla signalröda bäddsoffan från Jysk. Den är så enkel att den inte ens har ryggstöd, utan blottlägger hela väggen bakom den. Ändå har den plats för två när man viker ut den. Vyn från dörren genom huset bryts av ett segment av en större bokhyllelösning som jag också köpte på Puls. Den fungerar ungefär som en sekretär med vitrinskåp ovanför men var nog tänkt som liten hemmabar från början. Sekretärvitrinen står fristående som en liten ö i rummet, med ett litet klaffbord rygg i rygg. Bordet används när jag micklar eller helt enkelt som matbord. Rummet ska kompletteras med någon sorts förvaring när jag hittar något som jag tycker passar in.

Köket är ganska ordinärt, men jag funderar skarpt på att byta ut spisen (som börjar bli sliten) mot en utdragbar köksö med plats för induktionsplattor. Vi får se hur det blir med det.

Jo, jag har en toalett också, med dusch och toppmatad tvättmaskin. :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Kapten Mjukisbralla

• Bohuslän
« Svar #147 skrivet: 12 jul-09 kl 10:00 »
Ytterligare lite inspiration

http://arvesund.com/en/hermits-cabin/

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #148 skrivet: 12 jul-09 kl 12:15 »
här kommer min hundkoja, bilderna är tagna från vänster till höger.
det är mycket kvar att göra men det är fullt beboeligt redan nu.

bild 1; mellan dörr och fönstret ska det vara typ tidningsförvaring på väggen för in och utgående post, tidningar å sånt.
bild 2; ovanför futonen, sängsoffan, ska det bli en loftsäng som är 80 djup. Framför gavlarna på skåpen hamnar nog en byrå.
bild 3; Längst in i hörnet där det är tomt just nu ska det stå en tvättmaskin och en duschkabin
bild 4; köket är långt ifrån färdigt, det ska upp några hyllor till höger ovanför fönstret, en hurts under bänken med lådor och en skohylla saknas ännu. Dessutom ska det vara förhängen under bänkarna för att det ska se lite snyggare ut ::)

jag ska också ha ett draperi som delar av mellan sovutrymmet och där köksbordet står.
(jag kanske skulle ha plockat undan disken innan jag fotograferade ;D)

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #149 skrivet: 12 jul-09 kl 12:21 »
bild 3 och 4

Huggorm

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 12 jul-09 kl 12:22 »
Där ser man, det räcker bra med så lite utrymme. Generellt tror jag svenska folket bor alldeles för stort

manna

• -
« Svar #151 skrivet: 12 jul-09 kl 12:53 »
När jag växte upp bodde vår familj, fyra personer, på 120 kvm. Mitt nuvarande hem blir 117 kvm i byggyta + inredd ovanvåning, och här ska oxå fyra personer härja omkring är det tänkt. Min minsta bostad var 33 kvm, där bodde jag i tre år tillsammans med min dåvarande partner. Och fårhunden, så klart.

Jag roar mig ganska ofta med att rita små hus. Åt papps ritade jag ett om 60 kvm, inkl. snickeriverkstad och lokal för biodlingens hittepå. Med bra lösningar och ett tänk lite bortom hur allt "måste" eller "brukar" vara, kommer man ganska långt med få kvm.

manna

• -
« Svar #152 skrivet: 12 jul-09 kl 19:06 »
Jag funderar på detta med trappa till andra våningen. Vad har ni för åsikter om det?

Spara en befintlig trappa?
Ersätta befintlig trappa med ex spiraltrappa eller "lådvarianten"?
Hysta ut befintlig trappa och i stället ha en utetrappa upp till andra våningen?

Tänk till nu då! Smartaste lösningen får komma på studiebesök så småningom.

Huggorm

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 12 jul-09 kl 19:08 »
Vad har du på andra våningen, hur ofta måste du upp dit?

manna

• -
« Svar #154 skrivet: 12 jul-09 kl 19:37 »
Vad har du på andra våningen, hur ofta måste du upp dit?

Det beror lite på husets användning. Om det ska vara bostad åt 1-2 personer, får säng/sovrum plats på bottenvåningen och ovanvången användas enbart för förvaring. Om huset ska vara till uthyrning, skulle andra våningen kunna inredas med sängplatser för flera personer.

Kanske är lika bra att slänga ut flodhästen till trappa, använda ytan till annat och låta ovanvåningens inredning stå på vänt ett slag?

Tapio

• Västergötland
« Svar #155 skrivet: 12 jul-09 kl 20:56 »
Halaj!

Jag röstar för en utvändig trappa.

Om övervåningen används för förvaring springer man ju inte dit så ofta och kan då ta sig omaket att klä på sig för att gå upp dit. En trappa inne tar faktiskt rätt mycket plats om man bor smått => utvändig trappa.

Om övervåningen används för uthyrning uppskattar nog de inhyrda en egen ingång => utvändig trappa.

Själv har jag sovrummet på övervåningen, och också alla mina snickringsverktyg.
Så det blir mycket spring i trappan. Jag tycker ändå att det funkar bra.
Men jag har också ett tak som täcker trappan så jag kan springa i den utan att klä mig speciellt trots att det kanske regnar småspik.
Som bonus har jag en trivsam balkong där man kan dricka sitt morgonkaffe.
Kolla bilden:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=17986.msg560856#msg560856

//T

jenses

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 12 jul-09 kl 21:29 »
Jag röstar för en utvändig trappa.
Jag med.
Allt eftersom vilka behov uppstår,
kan man ju så småningom lyxa till trappan med tak, t o m med väggar i kombination trä/glas.
Fanns det inte i längan trettioelva gamla fönster? Då kostar det nästan bara gratis,
inklusive lite gratis styrketräning med sågen ock hammaren  ;D

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #157 skrivet: 12 jul-09 kl 21:57 »
. Det plågar mina öron att lyssna på Kate Bush genom de ynkliga högtalarna i bildskärmen.

har du provat att använda hörlurar?  ;)

Kapten Mjukisbralla

• Bohuslän
« Svar #158 skrivet: 13 jul-09 kl 21:18 »
Haj.
HC bildas ej. Kol har fyra "bindningar" och ett väte funkar ej permanent. Jmf CH4 metan, som är väldigt reaktivt. Dessutom innehåller rökgaser aromatiska kolföreningar som är cancerogena.

HC är det generella beteckningen på kolväten, d.v.s även aromatiska kolföreningar ?

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #159 skrivet: 13 jul-09 kl 21:52 »
HC är det generella beteckningen på kolväten, d.v.s även aromatiska kolföreningar ?

Kolväten består huvudsakligen av just kol och väte. :)
Aromatiska kolväten består av "ringar" av kolatomer, med sex atomer.
Polyaromatiska kolväten består av flera sammansatta ringar.
En wikilänk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aromatiska_kolv%C3%A4ten
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser