Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 122495 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Idéer för minihus
« Svar #120 skrivet: 01 mar-08 kl 17:34 »
Tänkte bara tipsa om en kastrullserie som gör det möjligt att krympa köket lite i designen för susipuu:

http://themadcuisineart.blogspot.com/2007/08/product-review-cuisinart-stowaway-8.html

Egentligen inget nytt om man kokat mat med Trangias spritkök, men det är rätt bra att det finns en kastrullserie för hemmet med samma stuk.

Uppskattar också fler tips för att krympa köket.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Johannes

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 04 mar-08 kl 12:36 »
Ett problem som jag tror att Prins Tuvstarr är den ende som har kläm på är hur man använder 15 kvadrat på höjden!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #122 skrivet: 21 sep-08 kl 21:43 »

Hittade den här kluriga hyllösningen under ett besök på unclutterer.com, hoppas ni gillar den. Hyllorna är normalt inskjutna mot väggen men de tre nedersta kan dras ut och på så sätt skapa en trappa som gör det lättare att nå de översta hyllorna.
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #123 skrivet: 22 sep-08 kl 15:28 »
Hittade den här kluriga hyllösningen under ett besök på unclutterer.com, hoppas ni gillar den. Hyllorna är normalt inskjutna mot väggen men de tre nedersta kan dras ut och på så sätt skapa en trappa som gör det lättare att nå de översta hyllorna.

Jag gillar den! Tänker direkt på att det skulle kunna funka som platsbesparande lösning till vår vindstrappa oxå. Trappan kommer att bli vinklad, och i stället för fasta trappsteg kunde de nedersta stegen vara utdragbara. Så slipper vi en trappa rakt ut i köket. Kanske skulle det även vara en bra grej för småbarnsföräldrar som inte vill krångla med plexiskiva i trappan för att förhindra att den lilla ungen klättrar och ramlar ner?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

JonR

« Svar #124 skrivet: 07 dec-08 kl 22:39 »
Hej allihop!
Fantastisk tråd, otroligt inspirerande för mig som student som är less på att bo i en liten lägenhet.
Dome-husen verkar helt fantastiska som koncept, någon som har konkret erfarenhet av dylika byggnadsprojekt i boningsform? Hur pass mycket last klarar taket i jämförelse med "vanliga" konstruktioner?
Är seriöst intresserad av dra igång ett dylikt projekt redan till sommaren, vore spännande att undersöka hur billigt och simpelt man kan göra sig ett hus egentligen som ändå är bra att bo i.
Ett tydligt problem med Domevarianten är dock att man tvingas hålla sig helt utanför normmaterial och mått, tex. för fönster mm vilket kan göra det dyrt och tidskrävande. Eller?
Regelstomme, svetsade balkskor för sammanfogning, någon form av enkel takbeklädnad, isolering av valfri sort, sen lerputs på insidan...
Eldstad ungefär i mitten som samverkar med inmurad spisfunktion, vattendragning minimeras genom att placera disk och bad på var sida om en vägg. Triangulär skorsten som tar sig upp i mitten kanske, för att få mura något riktig vansinnigt ;D, fast ändå få en viss värmelagring.
Minimalt med väggar som delar av rummet, om nödvändigt en mobil skärmvariant precis som i Vattuvargs fantasier. Gott om sitt- och arbetsplats längs en ljus södersida. Sovplats(er) antingen i loft eller ena sidan, förvaring längs väggar och längst in mot norr.
Känns givet att utnyttja ljusöppningar i taket och kanske speglar för riktat dagsljus?
Undrar hur bygglovsansökan skulle hanteras ;D

Unclutterer sidan var tokbra, fanns en uppsjö med spännande sov/kontor/förvarings-lösningar där sängen är utdragbar med förvaring ovanför kombinerat med arbetsplats på förvaringen... Då blir det helt plötsligt inga som helst problem att utnyttja alla 3 metrarna i sin lilla friggebod ;)
"Strip away the confusions of knowledge and you are left with one thing; the Truth"

Josef

• Södermanland
« Svar #125 skrivet: 19 dec-08 kl 22:06 »
Att bygga på höjden kan passa folk som är unga och raska. När man blir äldre måste man ta ut svängarna lite mer så det måste finnas utrymme för det.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #126 skrivet: 21 dec-08 kl 23:15 »
Att bygga på höjden kan passa folk som är unga och raska. När man blir äldre måste man ta ut svängarna lite mer så det måste finnas utrymme för det.

Äldre brukar också uppskatta att inte behöva gå miltals för att nå toalett och säng. Det brukar bli ett förenklande av möblemanget. Den maffiga lädersoffan med låga soffbordet används alltmer sällan. Istället är det kökets bekväma stolar och bord som blir centrum.

Det är inte soffan som är husets viktigaste möbel. Fundera på det.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #127 skrivet: 21 dec-08 kl 23:58 »
Dome-husen verkar helt fantastiska som koncept, någon som har konkret erfarenhet av dylika byggnadsprojekt i boningsform? Hur pass mycket last klarar taket i jämförelse med "vanliga" konstruktioner?
Är seriöst intresserad av dra igång ett dylikt projekt redan till sommaren, vore spännande att undersöka hur billigt och simpelt man kan göra sig ett hus egentligen som ändå är bra att bo i.

Vad sägs om den här idén?

Inne i kupolen finns en ringvägg av lera. I lerväggen finns några kraftiga stolpar som bär upp en stor del av lasterna. Kupolen delas då upp i två delar, en ringformad del runt ringväggen och den del som täcker volymen innanför ringväggen. Kupolen skulle också vara paraply-och-stövlar för lerväggen. Både tak och yttervägg. Den ringformade volymen ytterst skulle kunna hålla en lägre temperatur under vintern, men ändå se till att temperaturskillnaden blir mindre. På sommaren skulle den delen kunna fungera som glasad veranda. Slutresultatet skulle nog kunna bli lite som en blandning av yurt och kupol.

Skulle gärna också se en fin raketkamin med värmelager av lera därinne.

En tumregel som brukar nämnas när man pratar vindkraftverk är att en fördubbling av diametern kräver åtta gånger så mycket material. Detsamma gäller även kupoler. Så fundera noga på hur mycket golvyta du vill ha. ju mindre desto billigare. Tänk basläger istället för hus så brukar proportionerna bli bra. Fundera också på hur högt i tak du vill ha inne i kupolen. Det är dit upp värmen från kaminen tar vägen. Kanske vill du ha en mycket flack kupol? I så fall kanske du vill ha en yttre ringvägg också och låta kupolens ytterkant sväva en bit från marken i form av ett rejält takutstick?

Slutligen kanske inte kupolen är bästa formen? Det är det bara du som vet. Men kika gärna på zome-konceptet också. 
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #128 skrivet: 30 dec-08 kl 00:09 »
Detta är lätt forumets bästa tråd!  :-*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #129 skrivet: 30 dec-08 kl 11:34 »
Jag har nu i höst byggt, eller jag har ritat och fått hjälp att bygga en loftsäng. vi har fått till en helt suverän trappa som är mycket stadig, "lättklättrad", och helt inskjutbar.
Har nu även byggt kant på långsidan och en låda, typ blomlåda som hylla på huvudänden. Vill ju inte att nåt ska ramla ner, då jag har akvarium under. bild kommer senare på detta, är man dum och lånar ut kameran så får man skylla sig...
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 25 feb-09 kl 22:37 »
Dags att lyfta den här fina tråden igen  :)

I väntan på bättre ekonomi så funderar jag på att börja med att bygga en liten stuga som sedan kan fungera som gäststuga. Eller så nöjer man sig kanske med den och bygger inget stort hus. Jag har en gammal stengrund som skulle passa fint att bygga på, och det blir enligt mina ritningar en invändig yta på 17kvm. Tidigare har jag tänkt ha bäddsoffa för att tillvarata ytan så bra som möjligt, men det finns ytterligare en möjlighet.

Under en del av grunden finns en källare. Ett alternativ vore ju att behålla den som jordkällare, men jag funderar också på att bygga en nedsänkt sovplats där.

Hålet är ca. 2,5x3m och 160cm djupt, eventuellt djupare om man gräver bort gräs och annat som samlats under åren. Det skulle få plats en sovplats där nere, för två personer som inte lider av cellskräck. Man har helt enkelt en lucka i golvet som öppnas på kvällen, en liten trappa ned och så får man krypa till sängs. Det blir ju knappast ståhöjd, men jämfört med vissa husbilar eller kojplatser på båtar är det inte så illa. Man kan i det befintliga porthålet sätta ett mindre fönster, öppningsbart och med insektsnät.

Man får naturligtvis ha luftspalt mellan källarväggen och rummets väggar, och öppet ut under huset. Men kommer det räcka för fukten? Jag hade ju inte tänkt ha värme där nere, utan bara en vedkamin uppe i stugan. Källarhålet är bara halvt nedgrävt i en sluttning med sandjord runt. Det borde vara hyfsat dränerat i alla fall.

Kolla bilderna och tala om vad det är jag inte tänkt på ::)

http://www.baalzamon.se/jordkallare1.jpg
http://www.baalzamon.se/jordkallare2.jpg

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #131 skrivet: 25 feb-09 kl 22:47 »
Jomen det kan bli hur bra som helst!
Kanske en STOR lucka dock, som kan ställas upp, då cirkulerar luften bättre, och klaustrofobin försvinner. Golvet ovanför behövs inte då du sover, så varför inte lyfta på allt över sängplatsen?!
Dessutom försvinner ståhöjdsdilemmat.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Huggorm

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 25 feb-09 kl 22:49 »
Det blir krångligt med möbler och grejer där uppe, samt att stora luckor är tunga. Man får väll försöka hitta en kompromiss antar jag

Norrsken...!

• (Norr)skenet kanske bedrar...?
« Svar #133 skrivet: 25 feb-09 kl 22:52 »
Hugg tag i idéen, ormen! ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #134 skrivet: 26 feb-09 kl 20:45 »
Fick en lite galen tanke..   
Den nedsänkta sängen kan man göra höjbar..   
Under dag tid så är sängen dold under ett golv där man kan ha bord och stolar... 
När det sen blir dax att sova så hissar man upp hela rasket i taket med ett snillrikt system med block och talja...
Då framträder sängen..

Eller så bygger man en säng som man viker in i väggen...     
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

signe

« Svar #135 skrivet: 26 feb-09 kl 20:55 »
Och sen när Musse trycker på en knapp som kommer det upp ett badkar......  :)

Tapio

• Västergötland
« Svar #136 skrivet: 27 feb-09 kl 11:18 »
Halaj!

För många år sedan var det en artikel i vi i villa som handlade om något liknande.
Det var en man som saknade utrymme för en snickeriverkstad i sin villa.
Han hade plats i husgrunden, men inte tillräckligt för ståhöjd.
Så han byggde en verkstad i grunden, som var öppen uppåt.
Dagtid doldes allt av två luckor med gångjärn och en matta ovanpå.
Se min bifogade paintskiss så klarnar det.
Stående nere i gropen hade han husets golv i brösthöjd ungefär.
Djäkligt fiffigt om ni frågar mig.

//T

Huggorm

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 27 feb-09 kl 12:25 »
Frågan är var man skall göra av möblerna på kvällen när stora luckor öppnas, men det går förstås att lösa. Oroar mig lite för att man skall dra ner damm och smuts i en nedsänkt säng bara. Snickarverkstaden behöver man ju inte oroa sig för sånt, det var faktiskt en riktigt smart lösning

En grej som är bra med nedsänkt säng är att värmen stiger, man vill ju ha det svalt när man sover. Men hur är det med eventuella gaser från en kamin, är dom tyngre än luft? Det är väll koloxid eller koldioxid eller något som kan bli från ved som inte brinner som den skall?

Tapio

• Västergötland
« Svar #138 skrivet: 27 feb-09 kl 12:52 »
Halaj!

Jo, man måste se till att det går att öppna luckorna smidigt.
Skall man möblera om hela rummet varje gång ledsnar man nog snabbt.

Gaser:
Väte väger   : 1 gram/mol
Kol   väger   : 12 gram/mol
Syre väger   : 16 gram/mol

Alltså:
HC    : 1+12 =13 gram/mol
CO    : 12+16=28 gram/mol
CO2   : 12 +2*16=44 gram/mol

Luft väger 29 gram/mol

//T

Tillägg: vet inte om det bildas någon HC, men jag antar att det gör det.
Tillägg2: kom att tänka på en sak till:
Som synes ovan väger koldioxid rätt mycket mer än luft.
En färglös, luktfri och garanterat ogiftig gas.
Vi andas ju faktiskt in syre och andas ut koldioxid.
Kamin eller inte, denna koldioxid kommer att stanna kvar i din grop.
Rent teoretiskt kan man ju tänka sig att koldioxiden tränger undan syret (molmassa 32 gram/mol) i gropen med följd att du sakta kvävs till döds i sömnen.

Många okända variabler här:
Hur stor är omsättningen av syre i kroppen?
Hur mycket koldioxid andas man ut vid varje utandning?
Hur mycket luft drar man in vid varje inandning?
Vilken volym har gropen?
Hur tät är den?

Dessutom skiktar sig ju inte gaser av olika densitet så som vätskor gör.
Även om tyngre gaser lägger sig längst ner i en gaspelare med olika gaser så finns det inga klara gränser mellan gaserna.
Jmfr syrefattigheten på höga höjder.
« Senast ändrad: 27 feb-09 kl 18:48 av Tapio »

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #139 skrivet: 27 feb-09 kl 19:18 »
Haj.
HC bildas ej. Kol har fyra "bindningar" och ett väte funkar ej permanent. Jmf CH4 metan, som är väldigt reaktivt. Dessutom innehåller rökgaser aromatiska kolföreningar som är cancerogena.
Gasers diffusion (slumpvisa rörelser hos enskilda molekyler)gör att de blandas. Temperaturen på rökgaserna (CO2 och H2O) främst gör att de stiger. Så länge syretillförseln är tillräcklig vid förbränningen bildas små mängder CO, vilken är den (akut) farligaste gasen här.

De flesta möblerna kan man med lite vilja hänga upp på krokar på väggen.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 2 användare
karsan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser