Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 122509 gånger)

Sjaunja

• -
SV: Idéer för minihus
« Svar #300 skrivet: 15 jan-12 kl 12:43 »
Å, vilken blogg! Den har jag aldrig sett. Favorit direkt!  Smart med de där stapelbara kastrullerna. Själv går jag mer och mer mot raw food och det är ju himla smidigt vad gäller köksutrustning. Spisen behövs plötsligt inte och till och kylen behöver inte vara så stor.

lekande glaspärlor

• Gäst
« Svar #301 skrivet: 23 jan-12 kl 16:35 »
Mycket här att ta till sig. Jag finner detta koncept så otroligt intressant, men dom flesta här gör väl det=)

Är det någon som bor permanent i minihus, eller andra alternativa husbyggen - som har erfarenhet av försäkring och liknande. Också vart kan man "flyta" runt och bo i såna här hus, är det allemansrätten? Är det på speciella platser, eller måste man äga marken på något vis? Blir försäkringen i så fall liknande den av en husvagn eller så?

Inte den roligaste aspekten av det men jag undrar, eftersom om fler börjar bo såhär så kan försäkring vara viktigt, inte bara mot stöld utan mot väder eller vad nu som kan gå fel.

Noll koll.

Jag har själv planer på att komma offgrid till stor del om några år.

Ha en bra dag

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsola

• Gäst
« Svar #303 skrivet: 23 jan-12 kl 19:07 »
Som frilans försäkringsman så kan jag säga att det finns tariffer för permanentboende i husvagn/ villavagn så det går att lösa.  Överenskommelse med markägaren lär man ju ha om uppställning men det gär säkert att lösa. Bygglov däremot kan vissa kommuner kräva även för temporär uppställning. Men är det flyttbart så är det ju bara att dra vidare när det börjar osa bränt.

Vivendi

• Västergötland
« Svar #305 skrivet: 24 jan-12 kl 13:51 »
Och här fanns ett bildspel med fler bilder av den lilla lilla studentlyan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14254907.ab

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #306 skrivet: 25 jan-12 kl 20:04 »
Att bygga studentboenden som fristående stugor är nog inte det mest optimala, men stugan var onekligen mysig. :)

Kanske man skulle kunna stapla lyorna på höjden?
http://www.microcompacthome.com/projects/?con=tree
« Senast ändrad: 25 jan-12 kl 20:06 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #307 skrivet: 25 jan-12 kl 20:46 »
Kul du säger det för bakom "studentstugan" finns den 30år gamla lösningen på bofrågan: -Fyrklöverhus i två våningar, där fyra minihus ryms i varje plan, mao åtta småstugor i en huskropp. Jag vill minnas de ligger på typ 15m typ, iaf små som f*n.

Edit, stavfel
« Senast ändrad: 26 jan-12 kl 21:54 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #308 skrivet: 26 jan-12 kl 14:46 »
Tänk er en struktur liknande ett pallställ med tak och vindskydd. Den har en lyftkran som lyfter i och ur moduler. Det minsta boendet är en halvmodul men flera kan kopplas samman. Stället levererar el, vatten, nätverk och sånt. Modulerna har containermått och kan fraktas som sådana.
vattuvargs.blogspot.se

Vivendi

• Västergötland
« Svar #309 skrivet: 27 jan-12 kl 14:49 »
Tänk er en struktur liknande ett pallställ med tak och vindskydd. Den har en lyftkran som lyfter i och ur moduler. Det minsta boendet är en halvmodul men flera kan kopplas samman. Stället levererar el, vatten, nätverk och sånt. Modulerna har containermått och kan fraktas som sådana.

Något sådant funderade jag på för ungefär femton år sedan, då jag hade kortare anställningar på olika orter. Att ha som en byrålåda att ta med sig till den stad man ska arbeta i. Givetvis möjlighet att bygga ihop större eller mindre boytor efter behov. Att bara kunna köpa till barnrumsyta när man behöver, och köpa ett handikappanpassat badrum/kök när det blir aktuellt. Plocka av och till rumsytor, kunna behålla köket men lägga till ett par rum, sälja rummen när man inte behöver dem mer, ta med sitt nyrenoverade badrum i flytten till nya orten... :P

Det är helt klart en kul tanke, lite lego över det hela! :D

ClaesMotKlass

• -
« Svar #310 skrivet: 29 jan-12 kl 21:10 »
Varmluftsmicro är det en microvågsugn och en varmluftsugn (inte för jag vet vad det är)?

Nu hade hon ju lite andra saker grill mm som hon kunde ställa undan ja även plattan. Det blir ju lite mer jobb. däremot klarar nog de flesta sig med 2 plattor.
alternativ light

ClaesMotKlass

• -
« Svar #311 skrivet: 30 jan-12 kl 16:27 »
Fan idag såg jag en liten bordsugn på netto för 300 som påstod sig kunna göra allt. Överdelen var av glas. jag minns inte vad typen av ugn hette...tror det började på h

Nu måste jag köpa ny tv så det innebär köpförbud resten av året
alternativ light

tinna.m

• Skåne
« Svar #312 skrivet: 30 jan-12 kl 20:13 »
Fan idag såg jag en liten bordsugn på netto för 300 som påstod sig kunna göra allt. Överdelen var av glas. jag minns inte vad typen av ugn hette...tror det började på h

Nu måste jag köpa ny tv så det innebär köpförbud resten av året

http://www.blocket.se/angelholm/14_tums_TV_38308159.htm?ca=23_16&w=0
Ta med dig en IKEA-kasse så kan du ta den på bussen. Med det priset har du pengar till elräkningen ett bra tag.
Ungnen heter Halloween-ugn och passar till pumpa upp köplusten hos folk
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ClaesMotKlass

• -
« Svar #313 skrivet: 30 jan-12 kl 20:36 »
Haha, mina 2 senaste tv kom från loppisar. Men nu skall jag ha ny för jag behöver också en ny mottagare så jag kan se dansk tv. Den 11 januari gick danskarna över till mpeg4 format (vad det nu e?)
alternativ light

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #314 skrivet: 31 jan-12 kl 23:34 »
Varmluftsmicro är det en microvågsugn och en varmluftsugn (inte för jag vet vad det är)?

Tänk dig en ugn med en fläkt som drar runt den varma luften därinne. I en sådan kan man grädda flera plåtar med bullar samtidigt eftersom luften tvingas runt av fläkten.

Lägg till mikrovågor och du har en varmluftsmikro som värmer med varmluft från utsidan och mikrovågor från insidan.

Har dock ingen aning om hur bullarna blir i en sådan eftersom jag inte provat. (Sa ju att jag bara funderar än så länge...)
vattuvargs.blogspot.se

Naturliv

• Södermanland
« Svar #315 skrivet: 01 feb-12 kl 06:57 »
Tänk dig en ugn med en fläkt som drar runt den varma luften därinne. I en sådan kan man grädda flera plåtar med bullar samtidigt eftersom luften tvingas runt av fläkten.

Lägg till mikrovågor och du har en varmluftsmikro som värmer med varmluft från utsidan och mikrovågor från insidan.

Har dock ingen aning om hur bullarna blir i en sådan eftersom jag inte provat. (Sa ju att jag bara funderar än så länge...)

Jag har en mikrovågsugn med varmluft och grill i torpet. Jag väljer vilken funktion jag ska använda, jag har aldrig tänkt tanken att använda funktionerna samtidigt. Jag vet inte ens om det är möjligt. Att ha en apparat för varje funktion känns onödigt, när det finns bra kombimodeller. Särskilt för hushåll med få kvadratmetrar.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #316 skrivet: 05 maj-12 kl 10:21 »
Intressant hemsida om att använda ikeamöbler på annorlunda sätt.

http://www.ikeahackers.net
vattuvargs.blogspot.se

dragonstar

• Södermanland
« Svar #317 skrivet: 09 maj-12 kl 15:26 »
Vilken härlig tråd!
Sitter och drömmer om mitt egna lilla hus på landet och har fastnat för dessa minihus, Har inte mycket pengar och vill bygga ett minihus.
Någon här inne som vet hur man på ett smart och billigt sätt kan få en stuga på hjul som man kan flytta vid behov?

Kanske någon vet vart man kan hitta passande släp att bygga på eller lrent av säljer nåt? 

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #318 skrivet: 11 maj-12 kl 20:47 »
Blocket är en gruva av möjligheter. www.blocket.se
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #319 skrivet: 13 apr-13 kl 21:04 »
Hittade en intressant våningssänglösning när jag surfade in på yankodesign.com.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 1 användare
mannen33

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser