Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Modern bildesign kontra motorteknik  (läst 6703 gånger)

torbjorn

• Medelpad
SV: Modern bildesign kontra motorteknik
« Svar #20 skrivet: 03 jul-11 kl 23:15 »
Visserligen är de utvändigt synliga panelerna i en Trabantkaross av kompositmaterial, men karosstommen är ändå gjord av pressade stålplåtprofiler som rostar lika mycket eller lite som all annan bilplåt.

Så länge man har använt skivbromsar i personbilar så har det alltid varit en eller annan biltillverkare som har haft problem med att få bromsskivorna att hålla. Exempelvis var det för  25 år sedan Ford som hade bekymmer med att skivorna blev skeva på Scorpio och Sierra, och för 10-15 år sedan hade VAG-koncernens olika märken stora problem med sprickor i ventilerade skivor. Rent allmänt har bromsskivornas livslängd minskat sedan man gick över till asbestfria bromsbelägg, men å andra sidan håller beläggen bättre.

På 70- och 80-talet var det normalt att bromsbeläggen höll 5000 mil, och efter fyra beläggbyten, alltså 20000 mil var nog även skivorna utslitna.
När asbest förbjöds strax före 1990 tog det några år innan tillverkarna fick fram bra asbestfria bromsbelägg, under den första tiden fanns det en del belägg som knappt ens höll 1000 mil medan andra typer nötte ner skivorna på nolltid eller gnisslade och skrek kraftigt.
Numera håller beläggen 10000-15000 mil men när beläggen är slut är det som regel också dags att byta bromsskivor. En fördel med att ha belägg som sliter lite mer på skivorna är att skivorna inte blir så rostiga och repiga som de kunde bli förr i tiden.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #21 skrivet: 12 jul-11 kl 13:07 »
Intressant det där om ballistiska projektilers form kontra deras hastighet!

Min Heinkel MC-bil har ju nästan lika stor projektionsarea i fronten som min kolvstympade Fiat 127, d.v.s. den borde rimligtvis tränga undan nästan lika mycket luft i sin framfart. Fiaten väger tre gånger så mycket men på plan väg spelar sådant knappast någon roll om man ger bilarna några minuter. Fiaten har ca 2,5x heinkelns motoreffekt och cylindervolym. Fiaten är förvisso snabbare också, men även om man tänker in det exponentiella förhållandet i luftmotståndet tycker jag det ser ut som att heinkeln är en klar vinnare i RELATIV prestanda.

Fiaten är ungefär lika kantig baktill som fram medan heinkeln har en mycket utpräglad droppform. Det är rimligtvis där "hemligheten" sitter. Fiaten har en helt hemsk hajnosform, alltså ett rejält överbett med en motorhuv som skjuter ut en decimeter över frontens nedre del. Även om teorierna säger att rumpan har störst betydelse i bilars relativt låga hastighet borde väl rimligtvis fronten ändå spela en märkbar roll?

Tänk förresten så lätt en fyrsitsig bil skulle klyva luften om alla satt på rad så som när barnen åker pulkatåg nerför backarna på vintern! Jag föreställer mig en uppförstorad Messerschmitt i limo-utförande...  8)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #22 skrivet: 13 jul-11 kl 14:40 »
Det vore faktiskt ganska skönt att på ett teoretiskt stadie komma fram till att en rundare nos på min fiat inte skulle göra någon större skillnad då det skulle bespara mig en massa onödigt arbete. Känner jag mig själv rätt kommer jag ändå inte prioritera ett experiment med den bilens aerodynamik men det är ju skönt när gnagande funderingar kan avlivas!  :)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser