Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bakaxelsgnissel Hyundai Santa Fe  (läst 3978 gånger)

JBF

• Småland
Bakaxelsgnissel Hyundai Santa Fe
« skrivet: 29 jun-11 kl 22:18 »
Har märkt att min Santa Fes bakaxel börjar gnissla när bilen blivit varm, det krävs ca 25-30 km körning innan oväsendet börjar. Det kommer från bakaxeln och dyker upp både på vänster och höger sida.. Lite omväxlande sådär. Ibland gnisslar det bara när jag gasar, för att sen sluta när biler rullar fritt, men ibland gnisslar det även då... Vad kan det vara? Bromsarna?

Kan inte ett skvatt om bilar, men bilen genomgick kontrollbesiktning i torsdags utan anmärkningar, for what it's worth... ;)

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Bakaxelsgnissel Hyundai Santa Fe
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 22:52 »
Försvinner gnisslet om du bromsar lätt? Prova med både fot- och handbroms, var för sig.
Händer något med gnisslet om du kränger kraftigt med bilen, "kör slalom"?
Gnisslar den även när du backar?

Har bilen trum- eller skivbromsar bak?

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-11 kl 08:06 »
Gnisslar det på höger sida så försvinner det om jag kränger bort från det hållet, och vice versa på vänster. Oftast. Bromsar jag så försvinner det. Jag har inte tänkt på huruvida det låter när jag backar.

Hmm, trum eller skiv... inte en aning  :-[

Edit: det gnisslade lite när jag backade idag, med "kall" bil... Det verkar bli värre det här med gnisslandet. Nu räcker det ju med kortare resor än i början då det krävdes kanske 40-50 km innan ljudet dök upp.
« Senast ändrad: 30 jun-11 kl 14:03 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 30 jun-11 kl 18:57 »
lyft på hjulen ett och ett och rucka det uppåt/neråt, in och ut för att utröna om det kan vara ett hjullager som skurit.
Snurra även på nämda hjul.
Plocka av hjulet och kontrollera skicket på skivan/trumman och hur evt belägg ser ut.  Samt skicket på oket.
När du ändå mekar så ställ up bilen på pallbocka och kontrollera att du inte har några läckage runt axlarna och öppna diffen och kontrollera oljenivån där. Den skall precis inte rinna ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 01 jul-11 kl 23:06 »
lyft på hjulen ett och ett och rucka det uppåt/neråt, in och ut för att utröna om det kan vara ett hjullager som skurit.
Snurra även på nämda hjul.
Plocka av hjulet och kontrollera skicket på skivan/trumman och hur evt belägg ser ut.  Samt skicket på oket.
När du ändå mekar så ställ up bilen på pallbocka och kontrollera att du inte har några läckage runt axlarna och öppna diffen och kontrollera oljenivån där. Den skall precis inte rinna ut.

Hmm, det låter faktiskt som bra tips, men inget jag kan genomföra själv....  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser