Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående att starta trådar med länkar/bloggar som utgångspunkt  (läst 7562 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Detta har diskuterats livligt de senaste dagarna, och även i omgångar tidigare.

Min uppfattning är att så länge man är tydlig med vem man är, och ens samband med länken, så är det inget problem att man gör reklam för sig själv eller något man representerar.

Däremot är det inte ok att man postar trådar där första inlägget bara är en länk, man måste skriva varför man postar länken, och lite kort om vad den innehåller. Rubriken ska också spegla innehållet, så att man lätt kan avgöra om man tycker att det är intressant att läsa vidare.

Det har förekommit en massa otrevligheter och osakligheter, samt personangrepp de senaste dagarna. Tyvärr har jag inte tid att sanera detta idag, ett samhälle svärmade ( :-[ är bara nybörjare på bin själv...) och jag ska vara iväg hela dagen. Det kommer dock att saneras och utdelas varningar de närmaste dagarna.

Försök skriva konstruktiva och informativa inlägg, och om någon missköter sig, så anmäl gärna, jag läser alla anmälningar och tar ställning till dem så snart som möjligt.

Kommentarer till ovanstående är välkomna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Abigail

Jag tycker att det blir tröttsamt även med ett förklarande inlägg i en tråd varje gång det görs ett blogginlägg. Förstår inte syftet med att göra så.

Håller med Johaness, det finns redan en tråd - Länktips biodling

Carnicabloggen är ju som en dagbok, det finns betydligt intressantare bloggar än den. Om den finns med bland länktipsen så kan ju de som vill följa den.

klarre

• Södermanland
För att undvika att detta forum ska spåra totalt och sluta med enbart spam så tycker jag att det borde finnas en regel på att man får bara hänvisa till en annan sida en gång. Alltså nu vet vi att Carnica bloggen finns, folk som vill läsa den kan göra det. Men jag tycker inte att resten av oss som väljer att inte läsa Carnica bloggen ska behöva få reklam om den hela tiden, det uppfattas som spam.

Johannes tipsa om Stentorpets blogg som jag nu är flitig läsare av, vilket jag är tacksam över. Men jag tycker inte för det att vi ska få ett nytt ämne på alternativ varje gång Stentorpets blogg är uppdaterad, likaså med Carnica bloggen.

Jag tycker inte ens att man ska få göra upprepad reklam för Carnica bloggen i länk tips, skriv en gång i länk tips om Carnica bloggen sen räcker det.

Vad tycker du om mina förslag ieenilorac ???

ValleT

• -
men det blev väl en bra diskussion när moderatorn tagit bort det grövsta? http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114379.0 ?

Abigail

Du hade kunnat skriva första inlägget i tråden precis som du skrev utan att länka till bloggen. Vad är syftet med att ständigt länka till den?

Solklart

• Uppland
Min uppfattning är att så länge man är tydlig med vem man är, och ens samband med länken, så är det inget problem att man gör reklam för sig själv eller något man representerar.

Se upp bara ieenilorac. Det finns många bloggar där ute och för många av dem så är det väldigt attraktivt att kunna marknadsföra sig på en site som alternativ.nu. Sökmotoroptimering kallas det. Det vore extremt tråkigt om hela framsidan för biodlarforumet består av en lista med blogglänkar tycker jag men så kan det faktiskt bli. Var ska du dra gränsen undrar jag? Man kan väl knappast godkänna vissa men inte alla?

En allvarligare konsekvens av att diskussionen tillåts flytta ut är att informationen inte längre är sökbar och komplett här på forumet. Om bloggar ändrar adresser eller försvinner så blir trådarna här obegripliga och meningslösa. Den kunskapsdatabas som forumet har blivit är fantastiskt men hur tillför trådarna med blogginlägg något? Det är tyvärr bara reklam och spam.

Jag tycker att bloggare, föreningar och företag kan klara sin marknadsföring själva. Diskussionerna ska föras här på forumet anser jag så jag håller tyvärr inte med dig.

Blogglänkar ska läggas i "Länktips Biodling".

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Ulric Eriksson

• Gäst
Om jag förstått det hela rätt rör det sig om en enda medlem? Då finns det ju prejudikat från ljugarbänksmissbrukare som fått alla sina inlägg samlade i en tråd. Det kräver dock en del jobb från moderatorn.

Edit: användaren jag syftar på är ValleT, som såvitt jag sett enbart postar reklamlänkar till en och samma blogg.

klarre

• Södermanland
Huvudet på spiken Solklart.

Sanntos

• Gäst
Man kanske inte ska hetsa upp sig för mycket, antagligen ebbar det ut, om bloggen man länkar till inte är bra så kommer det att visa sig. Man kollar en gång, är den inte fylld med substans då så är det kört. Dessutom, som Solklart sa, var ska man dra gränsen?

Jag läser ofta ett annat stort forum, i ett annat land, där finns en biodlare som i nästan varje inlägg han skriver länkar till sin egen sida, och ingen reagerar på det, han är nämligen en erkänt duktig yrkeverksam biodlare, och hans hemsida är bra och ger många nybörjare svar på deras frågor. Hans inlägg på forumet är bra, och läses av många. Sedan finns det andra som länkar, är de inte bra så förbigås de med tystnad.. men vem är kapabel att avgöra på förhand? En nästan omöjlig uppgift för en moderator. Men ofoget att STARTA  trådar med enda syfte att göra reklam kan väl enkelt sättas varning på..?

poze

• Östergötland
Desinformation, det är det som har blitt av internet, man söker med en sökmotor efter information men det är svårt att sortera ut något vettigt ur all skit som kommer upp, samma fråga som ställs på olika stora forum, diverse mindre sammanfattningar och kort info. Men det är inte lätt längre att söka och finna information som är bortom det totala nybörjarstaidiet.

Vad finns här då ? ett liknande syndrom med desinformation tycks infinna sig här på alternativ.nu på trådar som befolkas av många och där det inte finns så absoluta svar eller en sanning. Tanken med Wikin var ju att göra detta forums samlade kunskap till mer greppbart och samlad fakta som fler kunde lära sig av utan att behöva fråga sig till och diskutera sig till en sanning, nu är det ingen av oss som är aktiva på forumet som har lagt den tiden det behövs för att sammanfatta informationen som finns här och anses som sanningar.

biodlingdiskussionstråden kommer aldrig att sluta vara relevant och nödvändig, förutsatt att det inte spårar ur med samma frågor om ramformat, svärmning, om man kan leva på biodling, hur startartar man. etc. Fakta, tips och driftsformer hör hemma på wikin eller genom kurs/mentor verksamhet. diskussionerna bör hållas till att utveckla sin biodling från sina egna förutsättningar, är jag nybörjare och vill veta någonting, hittar inget på wikin eller i gamla trådar så tar jag upp det. Är jag en gammelräv som har hållt på med biodling och vill veta mer eller pröva något nytt men vill lägga ut frågan på entreprenad här så fine...

Men att posta länkar är det största ICKE frågan som finns.

att gå igenom länktips tråden för att hitta någe roligt och nytt är nog så jobbigt. En länkslista med kort info och betygsättning vore kanske att föredra.  att behöva traggla sig igenom all desinformation som finns på biodlingstråden är nog så jobbigt utan att behöva belastas med bloggreklam.

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Se upp bara ieenilorac. Det finns många bloggar där ute och för många av dem så är det väldigt attraktivt att kunna marknadsföra sig på en site som alternativ.nu. Sökmotoroptimering kallas det. Det vore extremt tråkigt om hela framsidan för biodlarforumet består av en lista med blogglänkar tycker jag men så kan det faktiskt bli. Var ska du dra gränsen undrar jag? Man kan väl knappast godkänna vissa men inte alla?

En allvarligare konsekvens av att diskussionen tillåts flytta ut är att informationen inte längre är sökbar och komplett här på forumet. Om bloggar ändrar adresser eller försvinner så blir trådarna här obegripliga och meningslösa. Den kunskapsdatabas som forumet har blivit är fantastiskt men hur tillför trådarna med blogginlägg något? Det är tyvärr bara reklam och spam.

Jag tycker att bloggare, föreningar och företag kan klara sin marknadsföring själva. Diskussionerna ska föras här på forumet anser jag så jag håller tyvärr inte med dig.

Blogglänkar ska läggas i "Länktips Biodling".
Jag menade inte att man fick posta länkar ENBART som reklam för sin blogg, förening etc. Men om man skriver något intressant, så kan man länka till någon annan sida som skriver mer ingående om detta. Jag menar att man kan länka till samma sida flera gånger, utan att det är ett problem, OM det är ett helt annat och intressant ämne som kommit upp. Diverse länkar till en dagbok utan intressant information kommer inte att accepteras, utan kommer att städas bort.

Och problemet med att hemsidor slutar finnas och att länkar inte längre fungerar kommer alltid att finnas. Genom att kräva att man skriver egen text och inte bara postar en länk, så hoppas jag att det blir begripligt även om länken slutar fungera.

Jag håller helt med dig om att länktips ska läggas i "Länktips Biodling", om det bara rör sig om ett länktips. Om det däremot tillför något till diskussionen, ger en utökad faktabakgrund etc, så är det inte ett länktips utan någon form av referens, möjlighet till fördjupning etc.

Jag hade inte tänkt mig att vi enbart skulle fokusera på den nuvarande länkpostarhysterin, utan att vi kunde diskutera generellt hur länkar bör användas.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gideon i Roslagen

Helt konkret så har moderatorn valt att gå på den linjen som många skribenter efterlyst att vi ska skapa en egen tråd. Kravet på oss är att vi skapar ett mini-inlägg på "vår tråd" så att läsare kan se om det vi skriver är intressant nog att söka och läsa på bloggen. Det här är moderatorns beslut som vi kommer att respektera.   

klarre

• Södermanland
Har detta forum funktionen inlägg permanent läst, det finns på andra forum ???

Helst vill jag aldrig se att det har lagts in nya inlägg i Carnica gruppens framtida tråd, eftersom jag anser att det helt fel för alternativs forum. Fast det är ju mycket bättre att dom får en egen tråd än att dom spammar (enligt mig) forumet med nya trådar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Att sopa ett KONKRET problem under mattan utan egentlig lösning.

Det finns ett KONKRET problem med ett KONKRET användares beteende. Vill man slippa komma med KONKRET lösning startar man en GENERELL diskussion där man hoppas användare får utlopp för sin frustration utan att behöva göra någonting KONKRET själv.
Jag har visst tänkt göra, och även gjort, en hel del konkret i det specifika fallet. Tyvärr inträffade detta en vecka när livet är ovanligt uppbokat för min del, men mer konkreta åtgärder är definitivt på väg.

Men generella diskussioner är viktigare för mig än de som berör enskilda fall. Jag vill försöka behandla alla inlägg lika, och diskuterar man generellt, så kanske man kan undgå att låta personliga känslor spegla hur man tycker att ett enskilt fall ska behandlas, som sedan kanske blir generell regel och gör att andra behandlas onödigt strikt pga ett specifikt fall som folk var upprörda över för länge sedan.

bua

Men generella diskussioner är viktigare för mig än de som berör enskilda fall. Jag vill försöka behandla alla inlägg lika, och diskuterar man generellt, så kanske man kan undgå att låta personliga känslor spegla hur man tycker att ett enskilt fall ska behandlas, som sedan kanske blir generell regel och gör att andra behandlas onödigt strikt pga ett specifikt fall som folk var upprörda över för länge sedan.
Klokt tänkt. Överreglering gynnar ingen på längre sikt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
När det gäller "generella diskussioner"... Jag köper det inte utifrån citatet från "Yes, Minister" - "Ju mer man pratar om DET, desto mindre behöver man göra åt  DET".

Och den generella lösningen som du efterlyser - det finns en tråd som heter "Länktips biodling". Det du enligt Gideon gjorde (det är DU som skall nedkomma med beslut och ingen annan) är en speciallösning där du naivt tror att "vargen har ätit sig mätt och geten finns fortfarande kvar". Att se till att folk håller sig till givna och tillgängliga ramar är varken strikt eller någonting att vara upprörd över.

Att läsa Gideons manipulativa  "Helt konkret så har moderatorn valt att gå på den linjen som många skribenter efterlyst att vi ska skapa en egen tråd." är upprörande. Om jag minns rätt så MÅNGA SKRIBENTER ville att man skall utnyttja "Länktips biodling".

Apropå ingenting - har Gideon blivit din talesman?

Att skapa nya prejudikat öppnar dörren för krav på andra nya prejudikat.
Vad du köper eller inte köper är helt ointressant för mig.

Och jag behöver ingen talesman, men hinner heller inte svara eller åtgärda särskilt mycket den här veckan. Fullt upp med sjukdomar i familjen, folkhögskolekurs m.m. Därför hinner jag inte svara på alla inlägg direkt.

Jag går inte efter någon form av majoritetsåsikt när jag bestämmer hur jag vill moderera, att avgöra vad majoriteten tycker är dessutom vanskligt eftersom inte alla väljer att göra sin röst hörd. Jag bestämmer hur jag vill moderera efter vad jag anser vara långsiktigt hållbart.

Om något bara är ett länktips, så ska det självklart publiceras i den tråden, om det är ett underlag för vidare diskussioner och kunskapssökande så hör det hemma i en annan tråd. Att avgöra vilket som är vilket är inte helt enkelt, men det är inte upp till dig, Johanness att avgöra detta. Hittills har ingen utsett dig till moderator.

Som sagt, jag har inte haft tid att varken fatta ett långsiktigt beslut kring detta, eller göra några omfattande ändringar i trådar eller inlägg. Det hinner jag inte heller imorgon, troligen inte heller på söndag. Måndagen kommer jag att använda för att åtgärda det omfattande stöket som finns på bitavlan just nu.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Bombardemang med nya trådar där man försökte göra carnicabloggen välbesökt kan klassificeras som ett klart fall av mobbning.

Jag har letat fram vad klokare personer än jag har att säga om mobbningen.

"Mobbning innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier… Mobbning handlar i många fall om att skaffa sig makt och status.

För att uppnå sitt mål behöver mobbarna den tysta massan till hjälp, det vill säga betraktare, som höjer mobbarens status genom att avstå från att ingripa. För att stävja mobbning är det nödvändigt att ingripa mot dem som mobbar. Som ett led i förebyggande arbete är det också önskvärt att få följeslagarna eller betraktarna att reagera och agera, det vill säga sänka toleransen för mobbning."

Jag har inte försökt avgöra vilket är vilket. Det är bara argumentkamuflage. Jag har bara konstaterat att många var missnöjda med meningslösa inlägg utan att kunna inleda dialog med vederbörande för att självreglera problemet och avsaknad av handfast styrning från moderators sida (problem började - och anmäldes till moderator - för mer än 4 veckor sedan, kulminerade för 2 veckor sedan). Det var det sistnämnda (avsaknad av handfast styrning) som orsakade själva stöket. Jag har bara föreslagit detsamma som många andra gjorde före mig (Vox populi, vox Dei - Folkets röst är Guds röst) dvs den mest enkla och mest logiska lösningen. Varken mer eller mindre.

Läs noga det andra stycke i "mobbning" citatet. Det du hittills gjorde var det exakt motsatta.

Självklart att du väljer själv ditt eget sätt att moderera på. Väljer du att kompromissa och därmed gynna mobbare trots vad majoriteten anser och logiken (se mobbning citatet) säger är upp till dig. Fast det är definitivt inte långsiktigt hållbart.

P.S. Jag tycker att det är dags att ta time out härifrån.
Hur tusan kan det bli mobbing när ingen personligen kritiseras och ingen tvingas läsa något. Det tar upp andra människors tid i onödan, om man läser fast man inte tycker att det är intressant. Genom att kräva vettiga rubriker och att man inte startar nya trådar utan att ha ett reellt nytt ämne att ta upp.

Jag har haft en hög toleransnivå, kanske för hög. Men det gäller inte enbart carnica-gruppen, det gäller flera andra skribenter här på bitavlan, ingen nämnd, ingen glömd.

Och om du vill ta time out, så är det upp till dig. Om du anser att jag ska ta time out, så kommer du att bli besviken. Jag kommer att ägna ett antal timmar åt att städa här, och i framtiden kommer jag att dela ut varningar mycket tidigare, istället för att försöka få personer med felbeteende att ändra sig enbart genom dialog.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Det är kul med bi odling  ;D

Det är kul med folk som är intresserade av bi odling och vill dela med sig  ;D

Man kan för undras av motivet i från C blogaren när han sätt att posta länkar retar upp så många , i slut ända så tror jag att han syfte kommer att ha motsatta effekt .
Folk blir bara förbanat och skiter i att läsa det hela. >:(

Om man är hjälpsam , duktig , kommer med konstruktiv och sund bi odlings råd så kommer folk att intressera sig för en eventuell blog man har.

Att locka med inget sägande länkar i tid och o tid kommer att ha den motsatta effekt .

Eftersom det skrivna ord på ett forum är ett ganska platt medium är det lätt att feltolkas och fel tolkningar uppstår och folk retar sig på varan , ibland sugs man in i sandlådan.  :(  tyvärr aven jag  ;)

De flesta på forumet vill BI ODLING och föra diskussionen framåt , undan tag görs ibland för in hoppand troll som inte verka må bra eller ha ett sund liv i och utan för forumet.

Oftast är det ett litet osäker  :'( människa  :'( som inte mår bra som är mobaren. Är man skit så kan man mår bra av att stå på andra en stund fast de går över och man blir en skit fort igen  :-\

Hoppas att moderaten och familj har tillfrisknat och mår bra  :)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Aspargus

• Uppland
Vart tog alla Johaness inlägg vägen?
Har han själv begärt att de skall plockas bort, eller har moderatorn gjort detta?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Vart tog alla Johaness inlägg vägen?
Har han själv begärt att de skall plockas bort, eller har moderatorn gjort detta?
Det har han själv gjort. Han verkar ha tagit bort de flesta (alla?) av sina inlägg, men han har inte avregistrerat sig. Jag har bara tagit bort ett fåtal av hans inlägg, och aldrig några som är citerade i något annat inlägg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

869 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser