Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flugsnapparbebisar  (läst 2647 gånger)

insnöad

• Gäst
Flugsnapparbebisar
« skrivet: 27 jun-11 kl 23:25 »
En Flugsnapparmamma flög in i fönstret o dog...
Efterlämnade 2 bebisar i holken.
Finns det något Jag kan göra???
De har pipit hela dagen och suttit o kikat ut ur holkhålet...

Jonaflax

SV: Flugsnapparbebisar
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 23:29 »
Det kanske går att mata dem med flugor o mygg, med hjälp av pincett kanske.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 27 jun-11 kl 23:45 »
Finns inte en hane där då?

Svart-vit flugsnappare

"båda föräldrarna hjälps åt med matningen av ungarna. En studie visar att ca. 15.000 bytesdjur går åt till en genomsnittlig kull."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svartvit_flugsnappare

Grå flugsnappare

"Ungarna får därefter mat av båda föräldrarna. När ytterligare 13 dagar har gått blir ungarna flygfärdiga."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5_flugsnappare

insnöad

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jun-11 kl 23:47 »
Har tänkt samma sak och börjat sammlat myggor mm.
Läste även att man kunde mata med uppblött torrfoder till hund.
Någon som provat?

insnöad

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jun-11 kl 23:48 »
Det har funnits en "pappa" men har inte sett honom på hela dagen.
Vi har varit borta över helgen och innan såg man honom hela dagarna.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 28 jun-11 kl 00:08 »
Har tänkt samma sak och börjat sammlat myggor mm.
Läste även att man kunde mata med uppblött torrfoder till hund.
Någon som provat?

Insekter har mycket hög proteinhalt. Hundfoder låter som något helt annorlunda än insekter för mig.

insnöad

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jun-11 kl 08:55 »
Håller med men läste det å en internetsida om matning av just flugsnapparungar...

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #7 skrivet: 30 jun-11 kl 11:13 »
Vår alien (talgoxe) växte bra på kokt ägg och insekter
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 13:05 »
Nu har det ju gått några dagar... Men jag skulle börja med att sitta och observera boet i minst en halvtimme, oavbrutet. För att vara säker på att pappan inte matar. Då menar jag titta oavbrutet på boet. Det är lätt att missa en snabb liten fågel om man läser tidningen samtidigt  ;). Det bästa för fåglarna är ju att växa upp hos sina riktiga föräldrar.

I Sverige får man ta hand om vilda djur i  48 timmar innan de måste lämnas över till viltrehabiliterare, polisen eller avlivas.

Generellt sätt har en människa svårt att föda upp fåglar på insekter. Vi klarar oftast inte att fånga tillräckligt många, och/eller rätt arter. Därför använder man oftast torrfoder för katt eller hund, rå köttfärs (nöt) samt vitaminer/mineraler. Bäst är att använda foder avsett för hundvalpar (detta pga av att hundars foder är avsett att blötas, vilket kattfoder inte är). Mycket noggrann hygien måste hållas kring maten.

Du kan kontakta viltrehabiliterare för vidare rådgivning, pröva t ex Nordens Viltrehabilitering som är bra på småfåglar: 073-642 87 12.
 Naturvårdsverkets lista: http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Jakt-rovdjur-och-vilt/Vilt/Rad-om-vilda-djur/Skadade-vilda-djur/Kontaktuppgifter-till-viltrehabiliterare/

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare (3 dolda)
Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser