Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket tomater har ni?  (läst 10317 gånger)

matlars

• Övriga världen
hur mycket tomater har ni?
« skrivet: 27 jun-11 kl 05:43 »
Hej
Detta ar mitt forsta inlagg pa Alternativ. :)
 Tyvarr saknar jag dom svenska bokstaverna, eftersom jag befinner mig pa Nya Zealand med en engelsk dator.  Hoppas ni forstar anda.

Jag bara undrar hur manga tomatplantor har ni och hur mycket far ni ut av dom?

Jag hade sjalv 5 stycker plantor i ar, som pga vade och vinde inte gav sa mycket som jag velat.
Skule vilja ha sa manga sa man kan gora tomtsas och frysa in en hel del till vintern.
Hur mycket skulle man behova da och hur mycket plats tar det?

Ar nyfiken pa hur andra har det.

tack pa forhand
Mathias

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: hur mycket tomater har ni?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 14:05 »
Vi har 12 st och än så länge har vi bara fått 3 röda tomater än men det är ju både juli och augusti kvar minst så vi räknar med betydligt fler.
elliha.blogspot.com

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 jun-11 kl 07:40 »
Jag odlar 'Oregon Spring' (busktomat)för infrysning. Förra sommaren hade jag 7 plantor och vi har haft frysta tomater tills i maj i år. I år har jag 8 plantor (på friland)och hoppas att jag får så vi klarar oss ett helt år. Tomaten är en speciellt "köttig" sort som inte har så mycket kärnor och den är mycket god. Den är lättskalad utan att behöva skållas. Jag använder den till grytor, soppa, tomatsås o.dyl. Jag skulle tippa att varje planta ger ca 3-4 kg tomater.

Övriga tomater har vi 8 höga plantor och 2 ampeltomater. De höga tomaterna är Dansk export, som har mängder med gröna tomater än så länge, och Tigerella som redan gett ett par röda  tomater/planta och bär massor av gröna. Ampeltomaterna 'Thumbling Tom' ger flera småtomater varje dag.
« Senast ändrad: 29 jun-11 kl 07:27 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

Bullerybo

• Närke
« Svar #3 skrivet: 28 jun-11 kl 11:26 »
Jag har ungefär 15 plantor, och de har hittills ca 4-5 stora blomklasar/fruktklasar var, men det blir ju fler ju mer de växer. Jag gödslar med aska+stenmjöl och inte för mycket kvävegödsel i början, annars blir det mycket blad och lite frukt. Inga röda tomater här ännu men många stora gröna som är på G.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #4 skrivet: 29 jun-11 kl 22:15 »
Jag måste förtydliga, vi har 12 plantor och har fått 4 röda tomater och massor av gröna. Tre plantor har ännu ingen kart men blommor. Vi har nu två till som är orange så vi har nog två tomater till helgen. Vi har bloody butcher, black russian, black cherry, tumbling tom (stavning?) och röda körsbärstomater som inte heter något. Vi har köpt två plantor och dragit upp de andra själv.
elliha.blogspot.com

Narren

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 29 jun-11 kl 22:29 »
Jag har 10 plantor och det har inte kommit en endaste liten blomma på dem ens  :'(
May the forests be with you and your children.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #6 skrivet: 01 jul-11 kl 15:20 »
Hur många plantor man behöver är nog svårt att svara på. Det beror mycket på sortval och odlingsförhållande. Antar att det funkar bra att odla tomater på friland i NZ? Själv har jag inga vidare förutsättnigar för tomater, så jag får aldrig mycket mer än för direktkonsumtion.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jul-11 kl 22:38 »
Vi har ett vanligt hobbyväxthus på knappt 10 m2 och vill förutom tomater även ha plats med plantor av aubergine, chili, paprika, physalis, gurka och melon. Så fler än 4 Dansk Export och 1 Cheerio blev det inte i år. Drev upp samtliga från frö och var lite sent ute, så det var först förra veckan som blommorna kom och denna vecka som första gröna tomaten dök upp. Men den som väntar på något gott... :D

Inser att det nog skulle behövas ytterligare ett växthus bara för tomaterna, om man även ska kunna ta tillvara och konservera  för vinterbruk!
Självhushåll till nytta och nöje

melongurka

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 jul-11 kl 22:44 »
Vi satte upp vårt begagnade bågväxthus nu i vår. Det är på arton kvadrat och där har vi knölat in 32 tomatplantor, fyra överblivna chili och fyra gurkor. Inga röda än men ett antal gröna. Lägger in en bild under våra växthus. Hej.

Bengt i ALE

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 01 jul-11 kl 23:09 »
  Har ett 8 m2 hobby växthus, nu 11 skörde år, 6,6 m2 jordyta, 20 dansk 6 rysk, den samlade tomat vikten/år varierat mellan 32kg-84kg.
  Med en känsla av att varje planta brukar leverera 2,2 kg/års snitt.

MajaAlvbris

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 01 jul-11 kl 23:42 »
Hej jag blev nyfiken nu, jag har 6 st plantor och har fått blommor men inga tomater, dom ser fina ut så jag hoppas att dom ska böära frukt, nu till min fråga, hur menar ni att ni gör för att förvara för vintern? Fryser ni in hela tomater i frysen och tar fram till tining när ni ska laga mat:D kram

Bengt i ALE

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 jul-11 kl 08:13 »
Hej jag blev nyfiken nu, jag har 6 st plantor och har fått blommor men inga tomater, dom ser fina ut så jag hoppas att dom ska böära frukt, nu till min fråga, hur menar ni att ni gör för att förvara för vintern? Fryser ni in hela tomater i frysen och tar fram till tining när ni ska laga mat:D kram
"LYCOPEN" en mycket värdefull antioxidant som frigörs först vid uppvärmning (80grader) alltså är ketchupp nyttigt ur den aspekten.
Vi: hettar upp/passerar i assistent/fryser in i röda mjölkpack-som försluts med silverteip.

rosita51

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 jul-11 kl 09:31 »

Jag skalar, hackar och fryser in dem direkt. Sedan tar jag fram när jag ska göra grytor, tomatsås och tomatsoppa.
MVH Rosita zon 1

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 jul-11 kl 01:46 »
Jag hoppas kunna göra lite tomatsås, ketchup och tomatpuré att koka in på burkar att ha i jordkällaren, men vi får kanske inte tomater så det räcker mer än över säsongen. Men det är i alla fall en ambition!
Självhushåll till nytta och nöje

vicky-g

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 05 jul-11 kl 20:29 »
Har väll runt 15 tomatplantor, några små kruk, några busk, men de flesta fullstora. Odlar på inglasad balkong och har på det sättet en lång odlingssäsong. Hittills i år har jag skördat lite mer än 1 kg och mycket mer är på gång. Men jag undrar hur man kan odla så mycket att det blir över till infrysning. Förra året räddade jag 600 g som hamnade i frysen. Allt det andra hamnade i glupska magar.  :o

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 05 jul-11 kl 20:33 »
Jag har 15 plantor i år, hade nog 20 i fjol... Blandade sorter, en del högavkastande, men mest "roliga" sorter som kanske inte ger fullt så mycket... Då åt vi så mycket vi orkade juli-augusti-september, dottern och hennes kompisar sprang i växthuset och åt hela tiden, vi gav bort en del (uppkattad gåbortpresent!) och frös därtill in 6kg som vi tog fram efter hand och gjorde tomatkross av...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #16 skrivet: 06 jul-11 kl 18:52 »
Jag har en otrolig mängd plantor i år, både i växthus och på friland. Skulle gissa att det är ca 50 st. Trodde inte alla skulle ta sig, de gjorde de och jag kunde inte slänga dem. jag gör "allt" man kan på tomater. Syltar, chutney, tomatsås, inläggningar och i år ska jag prova ketchup. Om de inte hinner mogna gör inget för jag använder de gröna oxå. Ska prova att konservera i år och kan då förvara dem bättre i jordkällaren. Både chutneyn, såsen och de syltade tomaterna strå sig bra därnere
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #17 skrivet: 09 jul-11 kl 22:48 »
Har nu fått 15 tomater och har en röd på kvist nu och flera orange på gång. Än är det bara bloody butcher som gett röda tomater medan de andra har en del kart. Jag har ännu inte fått kartar men blommor på Black Cherry men alla andra har åtminstone några kart. Bloody butcher har klart än så länge varit ett lyckoskott men det är ännu tid kvar innan jag börjar oroa mig för de andra. Black Russian har haft en del kartar länge och de borde komma igång när som helst.
elliha.blogspot.com

matlars

• Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 26 jul-11 kl 08:04 »
Tack for alla intressanta svar.
Forhoppningsvis sa kommer jag nasta ar att kunna ha lite mer planerat innan varen kommer, och kanske fa ut lite mer skord.
Dom tomater jag hade i ar vet jag inte vad det var for sort men 2 av dom var gula  sma korsbarstomater som sag ut som sma paron. (eller en liten Barbapappa om man sa vill)

Valdigt  dekorativa men dock inte sa jattegoda.

Dessutom bor vi nara havet sa det blaser och ar nog ratt salt luft, sa dom blir vindpinade!

/mathias

pyromanen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 jul-11 kl 08:21 »
ca 15plantor. Mot en sydväg på uthuset. Mest Mei Wei, jättegoda körsbärstomater (frön köpt hos Runåbergs). Haft samma sort många år nu, tycker dom är godast!  Skördat ca 1-1,5 liter hidtills, bara senaste dagarna de börjat bli klara. Massor av gröna finns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser