Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlusa påfågel?  (läst 1963 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Avlusa påfågel?
« skrivet: 26 jun-11 kl 21:06 »
En av mina hönor har varit ute på olovlig "studieresa" i omgivningen i 3 veckor. När vi fick henne tillbaka upptäckte jag att hon hade fått loppor. Vi satte henne instängd i voljären och gjorde ett sandbad med avlusningsmedel, men vad jag kan se sandbadar hon ingenting.. Någon som avlusat en påfågel och har något tips. Måste jag kanske ha medlet direkt på henne istället?
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Dolvis

• Östergötland
SV: Avlusa påfågel?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 00:22 »
Vi har avlusat våra samtidigt som hönsen med Flusa, ett par droppar på huden mitt på ryggen.
Finns ju många trådar med diskussioner om avlusningmedel för fjäderfä, vi har valt flusa eftersom det är godkänt för (andra) produktionsdjur vilket ju inte exvis etotal eller frontline är. Men en påfågel äter man ju kanske varken kött eller ägg från i samma utsträckning som vanliga höns, så där kanske det funkar även med dessa medel.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jul-11 kl 11:21 »
Hej!

När dom får ohyra på sej så här kan det vara ett tecken på att hon inte mår bra, kolla så hon ser pigg och kry ut.

Och som Dolvis skriver finns det ohyremedel att köpa. Dom gillar att sandbada i sandlåde sand den finare sanden.

Lycka till!

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-11 kl 11:53 »
Frontline dödar alla kryp, har med framgång använt det på mina höns, en droppe in nacken och en på rumpen (in på huden) Några dagar senare fanns inte ett levande kryp kvar. Dock kastade vi äggen i ca en månad efteråt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 3 användare
Stengrim, Tur-Johan, sälen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser