Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ändra tillslaget på pumpen- hur gör jag?  (läst 47725 gånger)

Snowy

• -
Ändra tillslaget på pumpen- hur gör jag?
« skrivet: 26 jun-11 kl 21:04 »
Hej, jag har sen tidigare ett problem med luftstötar i vattnet i kökskranen och sjunkande vattentryck i duschen under pågående dusch. När pumpen sedan slår på blir det bättre. Börjar fundera om vattenstötarna i köket kan ha något med det hela och göra också, då det hela inträffade när jag bytte hydrofor och därmed lät en annan ändra tillslaget och trycket på vatten.
Så för att få jämnare tryck tänkte jag kolla om det räcker att ändra tillslaget, dvs att pumpen slår på tidigare och oftare. Och hur gör jag då detta? Jag bifogar en bild på hur min pump ser ut.
 Ratten ändrar jag trycket på så långt vet jag, det står idag på 3,5 är det högt? Jag har en 25 liters tank, och bor i ett två våningshus. Pumpen står i ladugården, sisådär 20 meter från huset.
Och tillslaget justeras med skruven framtill. Jag har bara varit med när andra skruvat, inte gjort det själv. Vilket håll skruvar jag åt om jag vill öka tillslaget och ska jag sänka vattentrycket då samtidigt....???

pålle

• Gäst
SV: Ändra tillslaget på pumpen- hur gör jag?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-11 kl 21:16 »
Hej, jag har sen tidigare ett problem med luftstötar i vattnet i kökskranen och sjunkande vattentryck i duschen under pågående dusch. När pumpen sedan slår på blir det bättre. Börjar fundera om vattenstötarna i köket kan ha något med det hela och göra också, då det hela inträffade när jag bytte hydrofor och därmed lät en annan ändra tillslaget och trycket på vatten.
Så för att få jämnare tryck tänkte jag kolla om det räcker att ändra tillslaget, dvs att pumpen slår på tidigare och oftare. Och hur gör jag då detta? Jag bifogar en bild på hur min pump ser ut.
 Ratten ändrar jag trycket på så långt vet jag, det står idag på 3,5 är det högt? Jag har en 25 liters tank, och bor i ett två våningshus. Pumpen står i ladugården, sisådär 20 meter från huset.
Och tillslaget justeras med skruven framtill. Jag har bara varit med när andra skruvat, inte gjort det själv. Vilket håll skruvar jag åt om jag vill öka tillslaget och ska jag sänka vattentrycket då samtidigt....???
Har du prova med att trycka  lite luft då  ska väll va nått kg  i tanken minns för visso inte exakt men börja ed ett 1/2kg så märker du ju skillnad.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jun-11 kl 21:20 »
Skruvar du muttern medsols så ökar ju trycket på fjädern, och då borde pumpen slå till vid högre tryck, alltså snabbare. Eller tänker jag fel? Skruva och prova, du kan ju alltid skruva tillbaka om det inte blir bra!

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jun-11 kl 21:21 »
Har du prova med att trycka  lite luft då  ska väll va nått kg  i tanken minns för visso inte exakt men börja ed ett 1/2kg så märker du ju skillnad.

I min gamle skulle det vara 0,9 x starttrycket.

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jun-11 kl 21:25 »
Skruvar du muttern medsols så ökar ju trycket på fjädern, och då borde pumpen slå till vid högre tryck, alltså snabbare. Eller tänker jag fel? Skruva och prova, du kan ju alltid skruva tillbaka om det inte blir bra!
Ja har du för lite luft tryck då får man sänka vill ja minnas men det märks ju i så fall om det är fel.:)

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-11 kl 21:30 »
Kan det vara en läcka på sugsidan?  Vatten blandas med luft.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 26 jun-11 kl 21:38 »
Är det gummiblåsa i tanken?

Snowy

• -
« Svar #7 skrivet: 26 jun-11 kl 22:05 »
Är det gummiblåsa i tanken?
Ja det är en tank med gummiblåsa- och jag gjorde misstaget med förra att pumpa i luft så då sprack gummiblåsan :) Det ska inte behövas vad jag lärt mig att fylla på den med luft.  Men jag bytte tank för bara en månad sedan- så den ska vara hel. Problemet är att tillslaget är ställt så att pumpen inte går igång förrän vattnet börjar sina lite, så att säga. Speciellt i duschen märks detta. Inte i stallet, men där är inte trycket på kranen lika kraftigt heller av någon anledning så det kan ju vara orsaken..
Sedan skuttar vattnet fram, ibland i köket. Främst varmvattnet, men misstänker att det kan vara i samband med att pumpen sätter igång...så kanske att tillslaget helt enkelt behöver ökas. Slå på oftare.
Hur mycket medsols kan behövas skruvas? Och bör jag sänka trycket, 3,5 eller är det helt ok tryck?
Måste jag stänga av pumpen för att ändra tillslaget? Eller kan jag göra det med pumpen igång?
« Senast ändrad: 26 jun-11 kl 22:09 av Snowy »

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jun-11 kl 22:09 »
Ja det är en tank med gummiblåsa- och jag gjorde misstaget med förra att pumpa i luft så då sprack gummiblåsan :) Det ska inte behövas vad jag lärt mig att fylla på den med luft.  Men jag bytte tank för bara en månad sedan- så den ska vara hel. Problemet är att tillslaget är ställt så att pumpen inte går igång förrän vattnet börjar sina lite, så att säga. Speciellt i duschen märks detta. Inte i stallet, men där är inte trycket på kranen lika kraftigt heller av någon anledning så det kan ju vara orsaken..
Sedan skuttar vattnet fram, ibland i köket. Främst varmvattnet, men misstänker att det kan vara i samband med att pumpen sätter igång...så kanske att tillslaget helt enkelt behöver ökas. Slå på oftare.
Hur mycket medsols kan behövas skruvas? Och bör jag sänka trycket, 3,5 eller är det helt ok tryck?

Beror ju på systemet. Har du inga papper där det står maxtrycket? Jag körde mellan 2,4 och 5,0, men det var på den pumpen det.

Snowy

• -
« Svar #9 skrivet: 26 jun-11 kl 22:19 »

Beror ju på systemet. Har du inga papper där det står maxtrycket? Jag körde mellan 2,4 och 5,0, men det var på den pumpen det.
Nej inga papper, pumpen är rätt gammal, tanken är ny, och ingen manometer heller så jag ser inte vilket tryck pumpen slår på/ av vid...

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 26 jun-11 kl 22:25 »
Det måste vara tryck i blåsan. Annars startar och stannar pumpen hela tiden. Minns inte men gissar att det kanske ska vara ca: 0,5 kg. under frånslagstrycket. Finns det någon som vet? Jag vet inte vad jag själv har för tryck, har bara provat mig fram till ett jämt tryck.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 jun-11 kl 22:27 »
Nej inga papper, pumpen är rätt gammal, tanken är ny, och ingen manometer heller så jag ser inte vilket tryck pumpen slår på/ av vid...

Kanske värt att skaffa en tryckmätare då? Lättare när man grejar med det själv... Man kanske kan höja så mycket att pumpen inte orkar få upp trycket och sedan sänka och utgå från det? Jag har hört någonstans att man sparar på pumpen om den går med större intervall mer sällan, men jag vet inte.

Snowy

• -
« Svar #12 skrivet: 26 jun-11 kl 22:31 »
Jo, jag har hört detsamma, att det är när pumpen drar igång som den sliter, inte när den går. Men jag behöver höja tillslaget, för som det är nu så hinner vattentrycket gå ner och det blir mindre tryck i duschen innan pumpen drar igång och det blir bra tryck igen...och min funderar var som sagt mest om jag även måste sänka/höja trycket på vattnet samtidigt eller om det bara räcker att jag ändrar tillslaget och hur mycket ska jag ändra och om jag skulle kunna paja något genom att skruva lite ....

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jun-11 kl 22:33 »
Jo, jag har hört detsamma, att det är när pumpen drar igång som den sliter, inte när den går. Men jag behöver höja tillslaget, för som det är nu så hinner vattentrycket gå ner och det blir mindre tryck i duschen innan pumpen drar igång och det blir bra tryck igen...och min funderar var som sagt mest om jag även måste sänka/höja trycket på vattnet samtidigt eller om det bara räcker att jag ändrar tillslaget och hur mycket ska jag ändra och om jag skulle kunna paja något genom att skruva lite ....

Den lär ju inte gå sönder för att du provar lite. Räkna skruvvarven bara.

Snowy

• -
« Svar #14 skrivet: 26 jun-11 kl 22:38 »
Nån mer som vet? Om det är medsols eller motsols jag ska skruva för att öka tillslaget?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 26 jun-11 kl 22:39 »
Kolla fabrikat och typbeteckning på pressostaten och googla för att se om du kan få fram någon anvisning för hur den ska ställas in.

På vissa pressostater påverkar den ena skruven frånslagstrycket och den andra tillslagstrycket, men på andra modeller höjer och sänker man båda trycken med den ena skruven och ställer in skillnaden med den andra skruven.

Hur som helst är det mycket bra att ha en manometer till hands när man gör inställningarna.

Tänk på att om du ska mäta lufttrycket i blåsan så måste du göra det när trycktanken är tom på vatten, annars blir ju luft- och vattentryck lika. Om man inte har något lufttryck alls i blåsan så riskerar man att den knölas ihop och går sönder när tanken fylls med vatten under högt tryck.
Förslagen på 0,5 bar under tillslagstryck respektive 0,9 gånger tillslagstrycket låter vettiga.

I och med att luft- och vattentryck är lika när man har vatten i trycktanken så kan man faktiskt använda en däcktryckmätare för bilar för att mäta vattentrycket när man ställer in pressostaten.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 26 jun-11 kl 22:40 »
Ena skruven ändrar tillslaget den andra frånslaget. Prova försiktigt att ändra trycket peta på fjädrarna för att förstå hur just den här tryckregulatorn fungerar. Eller med en kran öppen prova sig fram med skruvarna. Akta elledningarna.

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 jun-11 kl 22:44 »
Ena skruven ändrar tillslaget den andra frånslaget. Prova försiktigt att ändra trycket peta på fjädrarna för att förstå hur just den här tryckregulatorn fungerar. Eller med en kran öppen prova sig fram med skruvarna. Akta elledningarna.
  Är du säker? Enligt bilden skulle jag tro att den funkar som Torbjörns andra påstående.

Snowy

• -
« Svar #18 skrivet: 26 jun-11 kl 22:47 »
Tack för alla råd. Jag vet att skruven reglerar tillslaget...och den övre ringen, ratten, justerar trycket på vattnet. Så långt vet jag...men jag vet inte om det finns något för frånslag... ???
Och som det är nu så stor trycket på 3,5... är det högt?

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 jun-11 kl 22:54 »
Tack för alla råd. Jag vet att skruven reglerar tillslaget...och den övre ringen, ratten, justerar trycket på vattnet. Så långt vet jag...men jag vet inte om det finns något för frånslag... ???
Och som det är nu så stor trycket på 3,5... är det högt?
Nä det är väll normalt  har det samma på min.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Ros-Marie Karlsson, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser