Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan vara fel på vår häst???  (läst 14670 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Vad kan vara fel på vår häst???
« Svar #20 skrivet: 29 jun-11 kl 22:57 »
Men fy 17... lilla tussan och det var väldigt vad e trycker i henne en massa gojs.... se till att hålla magen i trim, så hon inte åker på något strul med utslagen tarm :-\.... Bakjäst e bra. ;) Man kan oxå krossa tabletterna och blanda i mosad banan, för att sedan spruta in i munnen. Då blir det liksom i kletig konsistens som e svårt att göra sig av med..... om man inte ställer sig och slickar på väggarna, som min gamla märr ::)

kram
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jakobsson

« Svar #21 skrivet: 29 jun-11 kl 23:08 »
Jo, veterinären sa det om magen också.Men än så länge funkar den,
vår hund provsmakade en kotte i vanlig ordning när dom va med ut nyss för en nattakli
& allt det dära.  :-X *äckelhund*

Hon verkar ngt lugnare ikväll, dt känns skönt. Har tagit av lindorna från benen med, dom måste
ju luftas dom med emellanåt. Eller tog av & tog av, det hade hon fixat själv. Jag satte inte på dom
helt enkelt.

Veterinären trodde minst en månads installning  :'( Trist för både hästarna & oss (eller mig främst,
gubben lär integå ut kl 4  :-\ )

Det här ser för gräsligt ut! Det ser så gräsligt ut så jag e livrädd att ngn ska se det & anmäla oss för
vanvård! Usch! Jag lider så med henne, stackars fjällan (hon kallas så, heter dock ngt annat) Jag har
hft så svårt att sova pga detta nu i några nätter. Det e oroligt, jobbigt & jag blir så frustrerad när hon
inte låter en hjälpa till. Då använder jag nätterna till att fundera ut ngt sätt som kanske kan gå lättare
att smörja, linda eller vad det nu gäller...

Tack för tips& svar jag fått!

//
Jakobssons fru

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #22 skrivet: 30 jun-11 kl 21:09 »
Men så tråkigt, jag tänkte också fotosensibilitet när jag läste ditt första inlägg men hann inte skriva. Jag trodde dock att det var Johannesört som var den vanligaste boven. Jag hoppas att hon snart blir bättre!

Kira

• Småland
« Svar #23 skrivet: 30 jun-11 kl 22:52 »
Är det något tillfälligt eller finns risken för att hästen ska drabbas igen, vad sa vet?

Jakobsson

« Svar #24 skrivet: 30 jun-11 kl 22:59 »
Är det något tillfälligt eller finns risken för att hästen ska drabbas igen, vad sa vet?

Ska kolla det med veterinären imorgon.
Nu går hon iaf i giftfri hage & äter gräs. Men hon har svårt att gå idag, hon har så ont
i sina ben av alla sårskorpor & båror. Stackars lilla henne!

Dax att gå ut igen kl 4 till henne & flytta henne igen.

//
Jakobssons fru

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 30 jun-11 kl 23:20 »
Citera
Hur kan man få i henne det på bästa sätt. Kan ju aldrig tänka mig att hon
kommer stoppa in det i munnen av sig själv?

Jo, det KAN gå, ta en näve pellets, alltså inte havre eller annat, och lägg i dom hela som dom är och mata ur näven. Jag säger inte att det funkar garanterat, men det kan gå. det är inte samma sak att lägga dom i krubban, då blir dom garanterat ursorterade.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kira

• Småland
« Svar #26 skrivet: 01 jul-11 kl 19:48 »
Hur går det? Får ni i hästen tabletterna, mina hästar har varit tricksiga med sånt. Sprutar dem hellre med penicillin, men kortisonet finns kanske bara i tablettform. Hästar har en finurlig förmåga att tugga runt och sortera det som finns i munnen därför brukar jag göra en lösning med mosad tablett och sirap eller något sött och spruta in med en doseringsspruta typ en sån man avmaskar med. Hoppas hästen snart blir bra nu blir ju vädret sämre och då kanske den kan gå ute igen?

Jakobsson

« Svar #27 skrivet: 01 jul-11 kl 22:10 »
Tyvärr får vi inte ge henne tabletterna än eftersom hennes leverpåverkan ännu är
för stor :( Dom påverkar nämligen också levern så veterinären avrådde bestämt att börja med dom än.

Enligt veterinären kan hon drabbas igen, vi måste var ännu mera vaksamma på växter i hagarna.
Kolla igenom dom även under betesperioden, inte bara innan.

Hon är varken bättre eller sämre idag, men det går lättare att smörja henne. Antingen så har hon kommit
på att hon ändå inte kommer undan eller så känner hon helt enkelt att det kyler & gör mindre ont.
& vädret är ju bra för henne nu, skönt! Men hon är ju ändå täckad & så.

Tack för era tips om tabletterna, dom lär behövas till fröken envis...

//
Jakobssons fru

Kira

• Småland
« Svar #28 skrivet: 01 jul-11 kl 23:51 »
Hur ska man kunna undvika sånt här? Tydligen är detta en kombination av att hästen äter giftiga växter och UV-strålning...Drabbas hästar bara så oturligt eller törs man inte ha sina hästar på naturbete? Trodde de åt av det ofarliga och ratade det andra...Hoppas din häst blir bra snart, lider med dig.

Jakobsson

« Svar #29 skrivet: 02 jul-11 kl 08:51 »
Enligt veterinären som vi har till vårt sto nu,så vanligtvis undviker hästarna att äta dom
giftiga växterna. Men så klart finns det undantagshästar.
& just vildpalsternacka som det handlar om i detta fallet brukar vanligtvis inte växa i
betesmarker utan i vägdikena. Men till föjd av att dom klipps tidigare & fler ggr/år numera
så har dom letat sig in i marker oxå.
Den här är tydligen inte alls bra heller. Vi gick ju runt i hagen tillsammans med veerinären
för att utröna vilken växt det var. Vi hittade att hon ätit 2 st blad bara, dom andra var helt orörda.
Så tydligen räcker det med lite. Jag har faktiskt aldrig hört om vildpalsternacka. Däremot kollar
vi alltid efter johanneshört & alla de andra växterna som nämnts tidigare här i tråden.
Veterinären sa att enda sättet att va helt säker e att helt enkelt gå igenom hagarna man
använder 3-4 ggr per betesperiod, gräva upp dom man hittar med rot & allt allteftersom man hittar
dom. Till slut blir dom utrotade ifrån betet.

Nu åter till tillståndet hos henne just nu. Hon har ju varit ute nu eftersom det varit grått, mulet &
regn. Så nu när jag kom ut till henne så hade hon svårt att röra sig, skakade i benen & var kall,
Vad kan detta vara? E det ngt som kommer med fotosensibiliteten? Kände på hennes ben som ju
varit svullna till följd av FS, dom var inte varma men hon verkade ha fortsatt ont i dom såklart.
Jag blev framförallt orolig över hennes skakningar i benen. För det har jag inte sett förut. Försökte
googla i massor men hittade inget om just det. Dags att ringa veterinären igen eller?

//
Jakobssons fru

Kira

• Småland
« Svar #30 skrivet: 02 jul-11 kl 15:32 »
Var bor du någonstans, finns det ingen hästpraktiserande vet i närheten? Annars skulle jag tagit hästen till en klinik, tycker allt verkar konstigt. Vad jag förstår kan fotosensibilitet vara en följd av annat, se tex:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/Streptotrikos/

För några år sedan hade vi en ponny som fick Borrelia, han hade alla möjliga symtom, hältor vissa dagar och andra dagar annat. Vi tog prover och han hade posositiv både på Borrelia och Elichias (hur det nu stavas?) innan vi kom på det hade han pga detta fått en stor hålvägg i hoven som måste operas pga den stora risken för hovbensänkning och vi hade bara jättetur som klarade upp honom efter många turer och omgipsningar till djursjukhuset. De fick ha honom inne och spruta antibiotika intraviöst vilket inte heller är riskfritt. Hästen är kärnfrisk idag :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 02 jul-11 kl 22:08 »
Japp..... dax att ringa vet. eller åk in på klinik, som tidigare talare föreslog. :-\ ..... utan att ha sett henne gissar jag att hon har ont när hon skakar......va 17 håller hon på med ??? ..... tussalisa :-* :-\

KRAAAAAM
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Kira

• Småland
« Svar #32 skrivet: 04 jul-11 kl 08:37 »
Hur går det med hästen? Lider med er, hoppas den är bättre.

Hittade denna länk om giftiga växter, otrevlig att läsa att vissa växter fortfarande är giftiga trots att de torkat till hö :-\
http://stud.epsilon.slu.se/2785/1/kangas_n_110609.pdf
« Senast ändrad: 05 jul-11 kl 10:59 av Kira »

Jakobsson

« Svar #33 skrivet: 05 jul-11 kl 19:42 »
Hur går det med hästen? Lider med er, hoppas den är bättre.

Hittade denna länk om giftiga växter, otrevlig att läsa att vissa växter fortfarande är giftiga trots att de torkat till hö :-\
http://stud.epsilon.slu.se/2785/1/kangas_n_110609.pdf

Ja, det var inte direkt ngn trevlig länk  :-\ Men ändå bra att lära av.

Vårt sto är faktiskt bättre i ansiktet, ovan öronen& på kroppen, MEN hennes ben alltså!!! Jag blir tokig!!!
3 av dom blir inte värre, såklart smärtar dom ju, men dom blir iaf inte sämre! Dom börjar dessutom torka till nu,
de där äckliga blåsorna. Men det ena frambenet alltså.... Det blir bara inte bättre! Det sprider sig & nu ikväll när jag tog
av lindorna så har dt börjat vara.  :'( Äckelkletvar liksom. Jag tor jag blir tokig!!! Jag har smörjt med allt som veterinären sagt
åt oss. Men det verka inte hjälpa på det benet. Det enda jag inte smörjt med som inte heller veterinären sagt ngt om
är Skillingaryds hästsalva, ska jag pröva den? Ska ha telefonkontakt med veterinären imorgon är det uppgjort. Hon
får väl komma hit igen, antar jag  :-\

Men hade ni prövat med skillingaryds hästsalva inatt? Ska jag låta henne vara utan lindor? Vilka slags lindor
hade ni använt? Nu ha vi använt acryllindorna, ska jag använda ngn annan sort?

Det positiva i allt elände är iaf att hon äter nästan som vanligt igen, förut gjorde det väl helt enkelt för ont. Det
känns iaf skönt!

//
Jakobssons fru

FM

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 05 jul-11 kl 19:54 »
Fy vad jobbigt... Tycker dock att det låter som att benet behöver lufta. Ibland blir det nog 'för bra' när man lindar o lindar. Eventuellt någon form av kompress skulle funka något som luftar. Vad har vetrinären gett för anvisningar? Vad smörjer ni med? Jag skulle ev badda med asolsprit ej jod. Killingaryd salvan är bra men vet inte hur bra till detta.... MVH/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 05 jul-11 kl 19:59 »
Ni tvättar väl benen också? Och inte bara smörjer?

Jag skulle ha tvättat med snäll tvållösning och ljummet vatten, låtit benen torka och sedan lindat med stora rena, sterila bomullsflak. (och bandage och vaddstycke så klart. Det är viktigaste av allt att använda sterila omslag. Jag känner ingen som smörjer sina egna sår på sig själv, men på häst ska det tydligen kladdas  :-X

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #36 skrivet: 05 jul-11 kl 20:42 »
Då min häst skadat benet illa sommaren -10 (stygt sår inn til knocklen) kontaktat min veterinær veterinärhögskolan. Dom anbefalte en salva som heter Flamazine och är for brannskadda människor. Med tålamod, dagligen rengöring, smörning med Flamazine och bandasjering blev resultatet mycket bättre enn forventet  :D

Kanske Flamazine kan hjälpa din häst? Kanske inte? Men om inte annat verkar kan du iallafall höra va veterinaren tror  ???
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Jakobsson

« Svar #37 skrivet: 05 jul-11 kl 21:08 »
Såklart tvättas benen!!! Annars hade det ju varit totalt meningslöst ju.
Hemorojdsalva är anvisat från veterinären, en kvart senare kylbalsam till
ansiktet. På benen är det helosan på de 3 som är minst drabbade & just flamazine
till detta som är mest utsatt. Dom ska luftas mellan varje lindning som ska göras
1-2 ggr per dag. Lindningen görs ungefär som beskrivits ovan av hmm, vem det nu
var.  :-[

Nu har hon stått utan lindor sen jag tog av dom. Problemet med det är att hon inte kan
låta bli dom då.  :-\

Tack för era råd & tips! Fortsätt med det, tack! :)

//
Jakobssons fru

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 05 jul-11 kl 22:16 »
Om det kliar mkt så finns det en anti kli tinktur på granngården . Jag använder den till exemhästen o den funkar faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 05 jul-11 kl 22:49 »
..... och jag e en Aloe Vera-tant av stora mått :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser