Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rådjurs kid i vallen  (läst 4392 gånger)

Buffe

  • Inlägg: 61
    • Halland
rådjurs kid i vallen
« skrivet: 23 jun-11 kl 11:51 »
Jag har ett rådjurs kid i min gräsvall som jag tänkte slå på måndag, vad ska jag göra? ??? Mamman är där och matar den på nätterna och låter den sedan ligga över dagen. Den har varit där i minst en vecka.
Kan jag flytta den? I så fall hur och vart? Är det någon risk att den springer och lägger sig någon annan stans i åkern om jag ska försöka ta den?  Jag har maskintjänst som slår och pressar så jag har ingen möjlighet att dela upp det. :(

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #1 skrivet: 23 jun-11 kl 12:18 »
Jag har hört att man kan få mamman att flytta kidet om man går runt åkern med hundar dagarna innan slåtter. Doften ska göra dem orolig. Men jag har ingen aning om det stämmer och det kan ju vara knepigt om det är i trakter där det brukar gå hundar.

Förr sa man att man inte fick röra vilda ungar (t.ex. flytta dem) för att lukten skulle göra så att mamman stötte bort dem, men jag har för mig att man nuförtiden säger att mamman tar hand om sina ungar även om en människa har rört dem.

I värsta fall så får du väl flytta kidet en bit. Utanför åkern, men nära nog för att mamman ska kunna ropa på det och hitta det. Gissar jag, men jag vet inte om det fungerar bra. Du kan ju prova att göra det på kvällen när du ser att mamman är i närheten och har koll. Känns ju som att det åtminstone får en chans då och slipper hackas ihjäl.

regnpipan

  • Gäst
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #2 skrivet: 23 jun-11 kl 12:38 »
Det finns en annan ganska lång tråd om detta under "spannmål etc". Kanske får du lite idéer där....
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=92060.0

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #3 skrivet: 23 jun-11 kl 13:02 »
Vet du vart det brukar ligga så gå ut och flytta på det när det är dags.

Buffe

  • Inlägg: 61
    • Halland
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 13:37 »
Jag såg i tips tråden att många gick på åkern med hund före slåtter. Jag har dock gått väldigt nära med våran hund, men kidet bara trycker och vägrar flytta sig.

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #5 skrivet: 23 jun-11 kl 14:04 »
Jag såg i tips tråden att många gick på åkern med hund före slåtter. Jag har dock gått väldigt nära med våran hund, men kidet bara trycker och vägrar flytta sig.

Ja, kidet flyttar inte på sig frivilligt, vad jag har hört så kommer det att trycka tills du stampar på det. Däremot så kan du göra mamman så orolig att hon flyttar på det.

Buffe

  • Inlägg: 61
    • Halland
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #6 skrivet: 23 jun-11 kl 14:30 »
Ett problem till är att grannens åkrar som är runt min också ska slås. så risken är väl att hon flyttar kidet till grannens åkrar om jag skrämmer henne. Kan jag lägga in kidet i en box i stallet några timmar medans vallarna slås?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 14:58 »
Enklast är väl att ta en stor låda eller bur. Ställ den upp-o-ner över kidet, ta bort lådan när alla åkrarna är slådda.
För gemytets skull kan man ju lämna 2-3 meter runt omkring. Geten kommer säkert fram i skymningen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 14:59 »
Mycket bra idé!     ;D

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 15:00 »
Ca 1 dygn innan du ska slå kan du sätta upp ett par vita plastsäckar på pinnar på åkern. Då brukar geten flytta kidet. Min far är uppvuxen i lantbruket och har på det viset aldrig skadat något kid. Lycka till!

regnpipan

  • Gäst
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #10 skrivet: 23 jun-11 kl 15:20 »
Enklast är väl att ta en stor låda eller bur. Ställ den upp-o-ner över kidet, ta bort lådan när alla åkrarna är slådda.
För gemytets skull kan man ju lämna 2-3 meter runt omkring. Geten kommer säkert fram i skymningen.

bra idé, men jag tror kanske mer på stakkäppar än låda så har geten fortfarande en chans att flytta kidet om hon skulle känna för det.

Upphängda plastpåsar dygnet innan har jag också hört om tidigare. Själv väljer jag att slå först i juli, dels för att undvika risk för kid och dels för att gräs och annan flora generellt sett blommat över och hunnit börja fröa av sig. Men mina ängar har börjat bli så gamla (och artrika) att det är egentligen inte heller lönt att slå dem för än sen ifall det skall vara värt jobbet. Jag prioriterar mao artrikedom framför lite högre produktion. Men nu hamnade jag OT, förlåt mig.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #11 skrivet: 23 jun-11 kl 16:58 »
Här gör vi som Idada skrev. Sätter upp flera säckar på stolp dagen före krossen ska köra.
Det har funkat i alla år .

Man ska inte röra dem, så de luktar fel för mamman sen.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #12 skrivet: 23 jun-11 kl 17:30 »
Ca 1 dygn innan du ska slå kan du sätta upp ett par vita plastsäckar på pinnar på åkern. Då brukar geten flytta kidet. Min far är uppvuxen i lantbruket och har på det viset aldrig skadat något kid. Lycka till!
Vi sätter alltid upp vita plastpåsar,som fladdrar lite i vinden.Det behövs inte så många kanske 2-3 st/ha.  sätt upp dem på kvällen innan slåttern,inte tidigare. Geten flyttar då kidet på natten. Har använt plaststolpar (stängselstolp). Sedan vi gjort detta senaste 10 åren så har vi inte kört på ett enda kid.

Buffe

  • Inlägg: 61
    • Halland
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #13 skrivet: 23 jun-11 kl 18:16 »
Det blir kanske till att prova en låda. Våran åker är på runt 7 h och grannen har nog runt 10 minst,så det blir en himla massa stolpar :P. Desutom vet jag inte hur pigg grannen är på stolparna. Grannen slår själv och kör ganska långsamt så det är nog ganska god chans att han ser ev kid. Maskintjänst därimot som kör åt mig slår 3 strängar samtidigt i en himla fart så där är rådjuren chanslösa. :'(  Hur gamla är kiden när de börgar följa efter mamman istället för att trycka?

regnpipan

  • Gäst
SV: rådjurs kid i vallen
« Svar #14 skrivet: 23 jun-11 kl 20:27 »
  Hur gamla är kiden när de börgar följa efter mamman istället för att trycka?


Saxat från http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Radjur/

Citera
Kidets strategi för att överleva de första veckorna, innan rörelseapparaten utvecklats så pass att det kan springa ifrån faror, är att ligga stilla. Upp till cirka tre veckor ligger de stilla i sin lega vad som än händer. Enda undantaget är geten som kan få kidet att resa sig. Fördelar med detta beteende är att kidet avger minimalt med vittring samt rörelser som annars rovdjur skulle kunna upptäcka. Därtill torde kiden gynnas av att kunna lägga energi på tillväxt snarare än förflyttning. Kidet byter lega varje gång sedan de varit uppe och umgåtts med geten. Om kidet har ett eller flera syskon ligger de i olika legor, åtminstone upp till fem veckor ålder. Men oftast inte mer än 50 meter isär. Geten har god uppsikt över området där kidet eller kiden ligger under denna så kallade gömmarperioden. Sällan är de mer än ett par hundra meter bort.


Ett sätt att kolla om geten är i närheten är att ställa sig i skydd i kanten av gärdet och blåsa i ett grässtrå. Gärna lite stötvis. Detta ljud kan geten tolka som kidets rop på hjälp och om hon har ett kid liggande i närheten kommer hon springande. Jag testade detta så sent som för en timme sedan, och ja geten kom sättande redan vid min tredje utblåsning....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser