Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja privat  (läst 7008 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
sälja privat
« skrivet: 20 aug-06 kl 16:13 »
Vad ska man tänk apå om man ska sälja huset utan mäklare? Kontrakt och sånt, köp lag?

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:sälja privat
« Svar #1 skrivet: 20 aug-06 kl 18:25 »
Jag sålde ett hus privat för fyra år sedan. Det finns färdiga köpebrev att köpa i bokhandeln, och resten hjälpte min bank mig med.
Minns inte exakt hur turerna gick, men vi gjorde upp affären i köparnas bank och det blev aldrig några problem efteråt. Det verkar vara relativt lätt att sälja sitt hus privat, men du måste kolla upp ordentligt hur du ska göra, förstås. Börja med att fråga din bankkontakt.
Why be normal when you can be yourself?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-06 kl 18:27 »
Jordabalken

Har du tröttnat? ;-)

Vanligen är det en bra idé att anlita mäklare. Dels kan de juridiken, dels kan en bra mäklare vrida ur några extra kronor ur affären och därmed tjäna in sitt eget arvode.

Själva försäljningen är annars enkel, det räcker med att skriva på ett papper att "AntiUrban säljer till SvartePetter fastigheten Siåså 1:2 för 200000 kronor."
« Senast ändrad: 22 aug-06 kl 08:08 av Ulric Eriksson »

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 aug-06 kl 19:48 »
Jag håller på att köpa privat. Hoppas på att säljaren är med på att vi använder en jurist från banken, hans eller min., för kontraktskrivningen. Jag är alldeles för grön och rädd för att kasta min halva miljon åt en girig gubbe, så det skulle kännas tryggt. Banker kan också ordna budgivning om man vill ha det. Det enda en mäklare kan erbjuda är annonsering, och den tar han ju betalt för sen. Jag är helt för privat!

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 20 aug-06 kl 21:32 »
Byggningabalken

Har du tröttnat? ;-)

Vanligen är det en bra idé att anlita mäklare. Dels kan de juridiken, dels kan en bra mäklare vrida ur några extra kronor ur affären och därmed tjäna in sitt eget arvode.

Själva försäljningen är annars enkel, det räcker med att skriva på ett papper att "AntiUrban säljer till SvartePetter fastigheten Siåså 1:2 för 200000 kronor."

Jo jag har tröttnat av hälsoskäl. Kan inte så ut med all panikångest som detta ger, skulle gjärna bo såhär med det går inte tyvärr. Slutar bara med att jag sitter och gnäller på internet...

Jag trodde det var taxeringsvärdet som var det som styrde vad det är värt, och skicket såklart? Kan en mäklare få ut mer verkligen!?

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 20 aug-06 kl 21:45 »
Jag trodde det var taxeringsvärdet som var det som styrde vad det är värt, och skicket såklart? Kan en mäklare få ut mer verkligen!?

Vad en fastighet är värd är det väl snarast köparen som avgör. Taxeringsvärdet ger snarare en vink om hur mycket slant du kan förvänta dig att banken ger okej för att låna med fastigheten som säkerhet.

Mäklaren lever på att göra affärer. Självklart kan h*n snygga till köpeskillingen till säljarens (sin egen) fördel.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #6 skrivet: 20 aug-06 kl 21:48 »

Klart han kan, han har snygg kostym och välsmörjd mun. Dessutom har han inga känslomässiga band eller skrupler. Han kan marknaden och vet vilka han ska övertala. Mäklare är avlade säljare med känsla för feeling, dyra men rätt bra att anlita. Som bonus verkar de som krockkudde om du lovat för mycket.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #7 skrivet: 20 aug-06 kl 22:02 »
tar dom procent, hur många?

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #8 skrivet: 20 aug-06 kl 22:11 »
5 % tror jag...

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #9 skrivet: 20 aug-06 kl 22:47 »
jag har läst lite på nätet och det står att det varierar, men 5 prcent är en vanlig siffra. Iblnd tar dom tydligen ett fast pris oxo när det gäller billigare affarer, som min. Vi får se vad dom säger.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 aug-06 kl 22:50 »
Jo jag har tröttnat av hälsoskäl. Kan inte så ut med all panikångest som detta ger, skulle gjärna bo såhär med det går inte tyvärr. Slutar bara med att jag sitter och gnäller på internet...

Det finns det ju i och för sig fler som gör.

Citera

Taxeringsvärdet styr ingenting, möjligen kan det ge en hum om vad det är värt. Det verkliga värdet beror på vad en köpare är villig att betala.

Ja, en mäklare lönar sig. Jag har aldrig tyckt att det varit bortkastade pengar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 aug-06 kl 22:55 »
jag har läst lite på nätet och det står att det varierar, men 5 prcent är en vanlig siffra. Iblnd tar dom tydligen ett fast pris oxo när det gäller billigare affarer, som min. Vi får se vad dom säger.

Det brukar vara 5%, dock minst X kronor. Arvodet är förhandlingsbart, men det är mest aktuellt för dyrare fastigheter.

Se till att momsen ingår i det arvode du avtalar med mäklaren, så den inte kommer som en otrevlig överraskning efteråt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 20 aug-06 kl 23:03 »
Det kan helt klart löna sig att anlita mäklare, jag känner till flera fall där mäklarens provision betalat sig många gånger om i och med att köpeskillingen blivit betydligt högre då fler parter får reda på affären.
Det är också rätt skönt att kunna hänvisa till mäklaren om det på något sätt skiter sig mellan säljare och köpare.
4-5% av köpeskillingen eller specialpris om fastigheten är väldigt billig eller dyr brukar vara normalt.
Taxeringsvärdet är sällan någon måttstock
« Senast ändrad: 20 aug-06 kl 23:03 av Sar »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #13 skrivet: 20 aug-06 kl 23:11 »
Det enda en mäklare kan erbjuda är annonsering, och den tar han ju betalt för sen. Jag är helt för privat!

Där kan jag inte hålla med dig. Förutom annonsering har mäklare ofta ett stort kontaktnät av potentiella kunder, erfarenhet av vad liknande hus i liknande områden är värda vilket kan ge ett mer rättvisande pris, skyldighet att stå både på säljarens och köparens sida, informera om undersökningplikt och upplysningskydlighet om kända fel, ge tips på besiktningsmän osv.
En mäklare tar heller inte betalt för annonsering av ett hus han sedan inte lyckas sälja.

En husaffär är oftast den största affär man gör i livet, det är för mig helt ofattbart att man inte vill ha med fackfolk att göra medan det är självklart att anlita ex.vis snickare eller murare för småjobb i huset som inte kostar någonting jämfört med huspriset.
Men alla gör ju som de vill! :)  

Inka

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 sep-06 kl 11:21 »
Vad är det du säljer? Hus, slott, kolonistuga, tält...? Hur stort? Och var? Lite intresserad.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 06 sep-06 kl 21:11 »
Nu är jag elak, Inka, men med tanke på vad AntiUrban har skrivit om kåken i fråga tror jag inte du är intresserad... :-\
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #16 skrivet: 06 sep-06 kl 22:19 »
Hehe, jo nog finns det lite skavanker, men det är nog inte så farligt. Nu när den värsta panikångesten (den var jävlig i sommras) lagt sig så kan jag se huset i ett nytt perpektiv. Ska INTE sälja änn!

Jag har kollat priser runt omkring, och jag har ett lågt kvm pris. Trots att det är ganska sjönära. Kan nog göra bra affär av detta tillslut!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 06 sep-06 kl 22:40 »
Kan du fixa så mycket som möjligt själv ska det nog gå bra!
(Men du har nog lärt dej om köparens undersökningsplikt den hårda vägen...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 sep-06 kl 22:44 »
Här är ett hus jag har på tomten. Tror ni det kan räknas som dolda fel att en vägg och halva taket saknas?

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #19 skrivet: 06 sep-06 kl 22:47 »
Jag har lärt mig att jag ska ha rutiner för att motverka min impulsivitet nästa gång.  Men det spelar ingen roll  för jag vill inte sälja nu!

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare (1 dolda)
eriksjos, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser