Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Banta häst  (läst 13539 gånger)

Kira

• Småland
Banta häst
« skrivet: 22 jun-11 kl 11:02 »
Hur gör ni med era tunnor? Efter en jättekall och lång vinter trodde jag att min överfodring skulle gå att banta bort med restriktiv tillgång på bete men...

Har haft mina två feta hästar i en hage med lite bete men med mycket sly (tänkte att de kanske hellre äter rönn än giftiga växter). Nåväl den ena, valacken, har gått ner och börjar se snygg ut men stoet hon är fortfarande som en tunna.
Har börjat fundera på munkorg, någon som har erfarenheter?

vårlängtan

• Småland
SV: Banta häst
« Svar #1 skrivet: 22 jun-11 kl 16:41 »
Min nordsvensk går med munkorg vissa timmar. Va snål och köpte en billig och den lyckades han att förstora hålet på snabbt och det slutade med att han fick bort hela plattan. Nu ska jag köpa en Globus betesreducerare, mer hållbar.
I början kan de bli riktigt lessna och ha svårt att få grepp om hemskheterna matte utsätter dem för, men då får man ha den på korta  stunder och försköna det hela med en morotsbit i korgen.
Sen ser man hur de lär sej äta med den och då kan mana öka tiden lite.

Vi grejar och fixar och byter hagar och ger hö och har betesmask på, ibland står han inne och "vilar magen".(Man kan ju passa på när det är varmt och mycket flugfän för då gillar i allafall våra attfå komma in lite. Annars vräker han i sej konstant.

Men så är det ju motion som är det ultimata bantningsmedlet, dessutom kul för alla parter!

En hälsning från hur vi gör.
Njuter av värme och allt det gröna!

Emelie5

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-11 kl 16:51 »
och varför övergödde du hästen i vintras .. inte bra .. vad får hästarna förutom gräs i hagen ? motionera den hellre än betesreducerare ... eclipse har den "äkta" Greenguarden som är bra för hästarna, Granngården säljer den  .. men det är bra om du kan undvika att sätta på en sådan .. motionera hellre .. och absolut inget annat än magert bete och mineraler / salt .

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 17:05 »
Varför ska man undvika betesreducerare?
Jag har en shettis som går här o vi har mycket gräs/bete i hagen. Han vräker i sig så därför har han en greenguard från Hööks. Jag tycker de är väldigt bra till hästar som vräker i sig o har lätt för att bli för feta. Nu kan han gå o pilla o äta hela tiden, men får inte i sig obegränsat. Jag är jättenöjd!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Emelie5

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 17:15 »
Jag skrev att man bör undvika det om det är möjligt .. anledningen är för att det är högst onormalt för hästen, och den kan uppleva det väldigt jobbigt. Men som i ditt fall , om din shettis blir för fet får ev. fång och alternativet är att stalla in den så tycker jag det ok att använda det ... bara för att hästen då i alla fall får vistas ute och röra sig fritt med kompisar ... men jag tycker fortfarande man ska undvika det om det går ... genom ökad motion , mindre fodergiva , inget krafftfoder .. m.m.  m.m ... allt för många övergöder sina djur med krafft foder t.ex.. det ska man ju absolut ta bort innan man sätter på en greenguard på hästen ...  eller hur ?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 17:17 »
Låt bantandet ta lite tid.... det låter ju onekligen som om de går i snål hage tillräckligt, eftersom valacken ändå magrar. Ha lite is i magen, så ska du se att stoet kommer sig ;)

Äppelcidervinäger ökar ämnesomsättningen. Man kan blanda det i vattnet och får börja lite försiktigt för att succesivt öka på.

Jag har levt med extrem tlättfödda hästar i 7 år nu. Man lär sig allteftersom hur de funkar och framförallt har jag nog lärt mig att inte lyssna på "hästmänniskor" som tycker att jag är elak mot mina pållar och att de inte får någon mat ::)

Jag har oxå byggt en hindrande foderhäck som vi använder vintertid. Då kan de äta länge, utan att äta mycket. Funkar superbra!

Jaha, det här var några småtips och hejja-rop från en sträng ponnyägare ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-11 kl 15:23 »
Emelie, Vi hade en jättekall lång vinter med mycket snö. Alla andra hästarna fordrade mycket hö för att inte falla ur. Damen i fråga fick inget inte kraftfoder som de andra och mycket mindre hö inne. Hon gick med ett annat sto som har högre rang och fick på så vis inte heller fri tillgång på hö. Men men fetare blev hon, så hur som helst fick hon för mycket, hon är en sån där häst som blir fet bara solen skiner;).

Min erfarenhet är att det är svårt att hålla lättfödda hästar smala och de hästar som är svårfödda som kräver energi faller väldigt lätt ur och är jätte svåra att få på hull igen. Ännu svårare är det om man har båda dessa typer tillsammans.

Vad tycker ni, är det bättre att låta henne stanna hemma från sommarbetet med sina kompisar, jag kan ha turas om att ha en  av de andra hästarna hemma så hon alltid har sällskap. Eller ska jag låta henne följa med flocken och investera i en munkorg? En risk med magert bete är att hon kanske börjar äta giftiga växter pga av hunger, å andra sidan kanske kompisarna hjälper henne av med munkorgen på betet, mina unghästar är så hjälpsamma med flughuvor och annat;)

Jenny, hur mycket äppelcidervinäger blandar du i? Är visserligen osäker på hur det hjälper på stoet eftersom hon alltid har druckit väldigt lite.

flax

• Halland
« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 17:32 »
Låt bantandet ta lite tid.... det låter ju onekligen som om de går i snål hage tillräckligt, eftersom valacken ändå magrar. Ha lite is i magen, så ska du se att stoet kommer sig ;)

Äppelcidervinäger ökar ämnesomsättningen. Man kan blanda det i vattnet och får börja lite försiktigt för att succesivt öka på.

Jag har levt med extrem tlättfödda hästar i 7 år nu. Man lär sig allteftersom hur de funkar och framförallt har jag nog lärt mig att inte lyssna på "hästmänniskor" som tycker att jag är elak mot mina pållar och att de inte får någon mat ::)

Jag har oxå byggt en hindrande foderhäck som vi använder vintertid. Då kan de äta länge, utan att äta mycket. Funkar superbra!

Jaha, det här var några småtips och hejja-rop från en sträng ponnyägare ;)

Hur har du byggt din"hindrande foderhäck"? Tacksam för tips!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 23 jun-11 kl 18:37 »
På med munkorg o ut på betet i flocken. Hästen ska ju inte straffas för sin fettma. Jag har en svårfödd o två lättfödda.  Min lättfödda är snygg o dom andra lite tjocka året runt. Inte mkt att göra åt än motion o mera motion.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 23 jun-11 kl 19:39 »
På med munkorg o ut på betet i flocken. Hästen ska ju inte straffas för sin fettma. Jag har en svårfödd o två lättfödda.  Min lättfödda är snygg o dom andra lite tjocka året runt. Inte mkt att göra åt än motion o mera motion.

Munkorg kan ju vara bra ibland, men tjocka hästar är ju inte så bra....Det handlar inte om att straffa dom, utan att hjälpa dom...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 jun-11 kl 19:56 »
Jag e ju sällan så noga med mått :-[...... men jag huttade väl i sisådär ett par- fem deciliter på 50 liter..... det var ett par år sedan det behövdes...... kan inte säga huruvida det gav resultat, då jag ju inte vet om de gått ner även om de inte fått det ::)

Hindrande foderhäck har vi småplaner på att börja tillverka..... en något snyggare och mer upphottad än den vi gjort till oss själva. Den vi har är gjord av den gamla varianten av galler som är runt kubik-dunkarna.... de stora vita du vet. Den gamla sortens galler är ju sisådär 4cm. rutor i. Innuti den har vi satt en fyrkantig kon av träskivor åsså ett lock på, med låskätting..... jag kan gå ut och ta en bild om du e intresserad. Den funkar bra för hösilage, men det verkar som om rutorna e lite små för torrt hö..... eller om konen behöver vara i ett mer glatt material, så att höet trycks ner bättre. Detta kommer vi kolla upp bättre under sensommaren. Nöjda som attan e vi iallafall.

Huruvida du ska skicka iväg hästen med munkorg, eller ha henne hemma med varierande sällskap..... hmmmm ..... jag hade nog väntat med betet tills gräset fröat av sig ordentligt och haft henne hemma tills dess..... men det är ju lite mer bökigt att flytta hästar fram och tillbaka :-\..... det e nog hugget som stucket, så jag hade nog gjort det minst arbetskrävande.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

flax

• Halland
« Svar #11 skrivet: 23 jun-11 kl 19:59 »
Jag e ju sällan så noga med mått :-[...... men jag huttade väl i sisådär ett par- fem deciliter på 50 liter..... det var ett par år sedan det behövdes...... kan inte säga huruvida det gav resultat, då jag ju inte vet om de gått ner även om de inte fått det ::)

Hindrande foderhäck har vi småplaner på att börja tillverka..... en något snyggare och mer upphottad än den vi gjort till oss själva. Den vi har är gjord av den gamla varianten av galler som är runt kubik-dunkarna.... de stora vita du vet. Den gamla sortens galler är ju sisådär 4cm. rutor i. Innuti den har vi satt en fyrkantig kon av träskivor åsså ett lock på, med låskätting..... jag kan gå ut och ta en bild om du e intresserad. Den funkar bra för hösilage, men det verkar som om rutorna e lite små för torrt hö..... eller om konen behöver vara i ett mer glatt material, så att höet trycks ner bättre. Detta kommer vi kolla upp bättre under sensommaren. Nöjda som attan e vi iallafall.

Huruvida du ska skicka iväg hästen med munkorg, eller ha henne hemma med varierande sällskap..... hmmmm ..... jag hade nog väntat med betet tills gräset fröat av sig ordentligt och haft henne hemma tills dess..... men det är ju lite mer bökigt att flytta hästar fram och tillbaka :-\..... det e nog hugget som stucket, så jag hade nog gjort det minst arbetskrävande.

Ja, jag är intresserad av bilder!!!
Men jag måste nog ha en variant som fungerar med hö, då jag har en fånghäst som jag har blivit avrådd att ge hösilage.... men tanken med att "småpilla" och låta maten räcka länge är ju jättebra!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 23 jun-11 kl 20:05 »
TS, e det OK om vi OT:ar här eller ska vi ta sidospåret på annat håll?

Kira

• Småland
« Svar #13 skrivet: 23 jun-11 kl 21:10 »
Helt ok att utvidga ämnet :), har sett finmaskiga nät som också reducerar ättiden, fast det verkar jobbigt att stoppa in hö till många hästar. Är själv inne på att bygga något liknande ni diskuterar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 23 jun-11 kl 21:19 »
Jamän, då kör vi ;)
Det är viktigt att den e tung, så att den står stadigt. Det är oxå viktigt att ingen häst har möjlighet att fastna med hoven någonstans. Höhäcken får utstå den mest brutala behandling när höet e svårt att få ut ::)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 23 jun-11 kl 21:21 »
.... åsså ett par bilder till

flax

• Halland
« Svar #16 skrivet: 23 jun-11 kl 21:29 »
Dessa bilder skall snarast visas upp för gubben, tillika min Handyman på gården! Lika bra att han börjar snickra nu, så blir han klar till hösten! Tack Jennyt för delad information, och till TS för att vi fick låna lite av tråden! :D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 23 jun-11 kl 21:35 »
Det var så lite så ;)

Skulle oxå säga att vi testat småmaskigt stort hönät. Det fungerar bra, men är, precis som du säger, knöligt att fylla på. Jag tyckte oxå att hästarna fick jobba väldigt med ryggen när de drog ut höet. Hönätet följde ju liksom med när de drog, så de fick höja huvudet och ta ett halvt steg bakåt :-\ Gillas inte.

flax

• Halland
« Svar #18 skrivet: 23 jun-11 kl 21:39 »
Men hårt, finmaskigt nät finns ju också....man får väl prova sig fram lite....

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 23 jun-11 kl 21:53 »
Precis.... prova på ;)..... maken säger att nätet på bilden har maskor på 5x5cm. Så om du ska använda hö och inte har föl eller shettisar, välj lite större maskor. Tänk på att de drar REJÄLT i grejerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser