Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker tips på växter  (läst 3650 gånger)

Frithioff

Söker tips på växter
« skrivet: 21 jun-11 kl 08:51 »
Hej.
Jag har ett nybildat intresse för trädgård och odling och då främst för "nyttoväxter" i form av bär och frukt.
Det som finns idag är lite körsbärsträd, äppelträd, hallonbuskar, vinbär och rabarber.
Det jag vill uppnå är en trädgård med mycket frukt och bär av alla de sorter och då gärna ovanliga sorter.
Det ligger i Zon 2-3.

Så vad har ni för tips till mig? Vad finns det mer man kan odla utöver allt det vanliga?

Jan lindgren

SV: Söker tips på växter
« Svar #1 skrivet: 21 jun-11 kl 11:14 »
Hej!
Har du tittat i Handboken?
www.pfaf.org har en del intressanta tips.
MVH
Jan

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 21 jun-11 kl 11:23 »
Vill du ha C-vitaminbomber så kan jag rekommendera havtorn.
Jag försöker få till en häck här men de är tämligen otämjbara. Sägs innehålla 7 ggr så mycket C-vitamin som citrus och smakar mer exotiskt.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 12:24 »
ToA,
Det där med C-vitamin i apelsiner och citron är nog mer en marknadsföringsgrej som ligger kvar.
Vill du ha riktiga C-vitaminbomber som fungerar bra i Sverige är både nypon och svarta vinbär mer innehållsrika än havtorn.
Havtorn har dock en rätt spännande smak och innehåller säkerligen massa nyttigt.
Märkligt att vi har så lite nyponproduktion i Sverige. Jag undrar vad det beror på?
Har du mycket problem med rotskott på havtornen föressten? Är lite sugen på att sätta, men tror inte jag har någon given plats för dem där jag kan hålla styr på rotskotten.

Frithioff,
Några tips till TS är liten rosenkvitten (Chaenomeles japonica), saskatoon/bärhäggmispel (Amelanchier alnifolia), svart aronia/liten aronia/slånaronia (Aronia melanocarpa, Aronia x prunifolia mfl.), honungsbär/blåbärstry (Lonicera caerulea var. kamkatcha), surkörsbär (Prunus cerasus) .. osv.
För mer info se Jan Lindgrens tips. Där hittar du också mer information om det jag tipsat om.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 21 jun-11 kl 14:36 »
Hej!
Tyskarna har plockat fram en nyponsort med extremt hög C-vitaminhalt. Minnet är kort men jag tror den heter PiRo3. Jag har naturligtvis satt den i Denningarum. Balsgård har också ett antal kloner med extra hög C-vitaminhalt men jag tror inte att de släppt någon sort på marknaden.
MVH
Jan

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 21 jun-11 kl 18:11 »
Citera
Har du mycket problem med rotskott på havtornen föressten?

Om jag har problem med rotskott?!!?? Skämtare där. De växer ut på gatan och upp genom asfalten. Jag funderar skarpt på att avveckla den där häcken, kanske sälja på rot. ::)
De första 8-9 åren stod de stilla, tuktades av hare & rådjur, men sen.........!
Rätt djevfliga att skörda då även "tama" havtorn stix. Dock finns det knep och hunden plockar dem gärna.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #6 skrivet: 23 jun-11 kl 12:35 »
Krusbärsbuskar särskilt om man får tag i en gamla sort som är "hårig", Mitt nyköp för i år blev en Aronia. Supernyttiga bär som innehåller en massa antidoxidanter
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 17:10 »
Tänk på mjöldaggsresistensen med äldre krusbär bara. Lär vara anledningen till att så många äldre sorter försvunnit från marknaden.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #8 skrivet: 25 jun-11 kl 19:36 »
Tja det är ju lite knepigt med äldre krusbär men om man har tid att sköta dem rätt funkar det bra mot mjöldaggen.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 25 jun-11 kl 20:37 »
-Vresrosor ger både mängder av blommor till en ljuvlig rosensaft och nypon till nyponsaft. Plocka bara hälften av blombladen så får du nypon på blomman också.
-Fläder ger blommor till saft och om du har tur med mognaden (och låter blommorna sitta kvar) får du en mycket god saft, full med antioxidanter.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser