Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Axilur katt, hur ofta?  (läst 12828 gånger)

Lena A

Re:Axilur katt, hur ofta?
« Svar #20 skrivet: 21 aug-07 kl 17:37 »
Jag fick också rekommendationen eller snarare besked om att hundar och katter INTE ska avmaskas på rutin utan endast vid maskangrepp  (av min veterinär för en månad sedan).

Om hunden eller katten får glanslös och dålig päls, kräks eller blir "bukiga" samt om man ser maskar i avföring eller analöppning - då är det dags att avmaska!  ;) (Även om man själv för "känslans skull" gärna gör det ett par ggr/år)

Lustigt att du säger det här, Margit, för det du säger är precis det rådet jag fick av min veterinär idag.  ;) En annan veterinär har också gett mig rådet att inte avmaska min katt innan jag ser mask i avföringen eller i analöppningen.

Själv vet jag inte om jag vill vänta med avmaskningen tills jag ser maskarna  :-\, så jag funderar på att avmaska honom innan vintern och sedan kanske framåt vårkanten. Axilur använde jag senast, nu rådde mig veterinären att använda Drontal.
« Senast ändrad: 21 aug-07 kl 17:38 av Lena A »

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 21 aug-07 kl 18:32 »
Lustigt att du säger det här, Margit, för det du säger är precis det rådet jag fick av min veterinär idag.  ;) En annan veterinär har också gett mig rådet att inte avmaska min katt innan jag ser mask i avföringen eller i analöppningen.

Själv vet jag inte om jag vill vänta med avmaskningen tills jag ser maskarna  :-\, så jag funderar på att avmaska honom innan vintern och sedan kanske framåt vårkanten. Axilur använde jag senast, nu rådde mig veterinären att använda Drontal.

Nej...bara tanken på inälvsmask är otäck  :o för något år sedan hittade jag ett "gummiband" på badrumsgolvet (katten har sin låda där), plötsligt rörde det på sig och det visade sig vara en c:a 15 cm lång bandmask från katten...blä!!
Jag förstår om man avmaskar sina husdjur regelbundet trots att det saknas tecken på mask, jag ska försöka låta bli :-[...för jag tänker på det där med resistens. Överdriven användning av penicillin som man har satt in "för säkerhets skull" har ju lett till att vi nu har MRSA i Sverige t. ex.
Jag har märkt bland doktorerna där jag jobbar, att de faktiskt avvaktar med antibiotika i större utsträckning nu än för bara några år sedan. Drontal tror jag är ett ganska brett avmaskningsmedel som tar de flesta inälvsparasiter? Men jag är inte riktigt säker...det kan ju vara bra att ha avmaskningsmedel hemma om inte annat, så att du snabbt kan ge det om du ser att missen har mask...? Fast jag har full förståelse för hur du tänker ;)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #22 skrivet: 21 aug-07 kl 20:02 »
Vi har nio katter på vår lilla gård och dom äter mycket möss och fåglar, vilket gör att vi måste avmaska då och då. I snitt blir det kanske 3 gånger om året. Oftast avmaskar vi bara katter när vi ser mask i rumpan men nån gång om året tar vi allihop, för vad jag förstår smittar dom varann oxå. Vi använder omväxlande Drontal och Axilur men jag har aldrig hört att man ska upprepa behandlingen som LiLo menar. Jag brukar alltid  läsa information om alla läkemedel men detta har jag missat!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser