Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Axilur katt, hur ofta?  (läst 12821 gånger)

Lena A

Axilur katt, hur ofta?
« skrivet: 19 aug-06 kl 18:13 »
Hur ofta bör man ge sin utekatt Axilur mot mask? Jag antar att det är annorlunda beroende på årstiden.

Till de som minns vår nykomling, som i februari/mars hade problem med diarré, och till er som jag fick bra råd av här på forumet - Tommi mår utmärkt nu och verkar trivas bra hos oss. Han är en hittekatt och man vet ju inte vad han varit med om, så jag gläds åt att kunna ge honom ett bra hem
 ;D

Efter pärsen att bli av med diarré/öronskabb gav vi honom så småningom Axilur i juni. Nu undrar jag alltså, när vi bör ge honom nästa dos.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Axilur katt, hur ofta?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-06 kl 19:23 »
Står det inte någonstans på förpackningen?  ???
Why be normal when you can be yourself?

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 20 aug-06 kl 09:12 »
Två gånger om året brukar vara lagom med "maskilur". Jag kör jul och midsommar, för att ha något att "hänga upp" minnet på. Min vet. tipsade om att använda något annat maskmedel efter några behandlingar för att masken inte ska bli immun, men det glömmer jag ständigt och djuren mår bra ändå. Ja, inte masken då förstås...  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-06 kl 13:59 »
När det börjar krypa små vita maskar ur rumpan på katten :P ... eller när han börjar magra.
Hur ofta detta blir beror förstås på hur mycket möss och fåglar och andra små djur han vräker i sej. Mina pälsmonster brukar få avmaskning 3-4 ggr om året.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

jenni

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-06 kl 17:08 »
regel för utekatt är en gång i kvartalet, för innekatt en gång per år..

Anthea

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 aug-06 kl 17:44 »
Min veterinär berättade att det kommer att bli recept på avmaskningsmedel, tror det var från nästa år, och att det också ska bli restriktioner på användandet (i form av avföringsprover innan utskrivning?). Förmodar att det beror på just risken för resistens.

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 20 aug-06 kl 18:31 »
regel för utekatt är en gång i kvartalet, för innekatt en gång per år..

Hemmets hushållstigrar är både ute och inne, så vi kör med en kompromiss...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lena A

« Svar #7 skrivet: 20 aug-06 kl 18:44 »
Spraka, nej det står inte på förpackningen. Om det hade gjort det, hade jag  inte behövt fråga här på forumet.

Ni andra, tack för svar. Jag kör med en gång i kvartalet, så blir det nog bra till att börja med  :)

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 29 aug-06 kl 00:09 »
Olika sorters avmaskningsmedel...

Min katta brukar få bandmask, det ær dom små vita bansstumparna som kryper ut dærbak.
Droncit ær den enda sorten som garanterat tar kål på alla sorters bandmask, så det får hon ibland och ibland Axilur.

Jag tycker på ett sætt att det låter bra att avmaskningmedel ska
receptbelæggas och att det ska krævas avføringprov.
Men det finns ett MEN och det ær att en del folk inte kommer att ha råd då, eller att dom tycker att det blir før besværligt att stænga
in en utekatt før att tvinga den att skita på låda!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 30 aug-06 kl 13:10 »
Min veterinär berättade att det kommer att bli recept på avmaskningsmedel, tror det var från nästa år, och att det också ska bli restriktioner på användandet (i form av avföringsprover innan utskrivning?). Förmodar att det beror på just risken för resistens.

Jättebra, jag gillar inte den slentrianmässiga läkemedelsaanvändningen varken på djur eller människor.
Snacka om att bita sej i svansen......... ::)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Alba

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 06 sep-06 kl 21:15 »
Jag har också för mig att det står hur ofta man ska ge Axilur, ca 2 ggr per år, men nu när jag tittar står det faktiskt inte.

Konstigt med tanke på att det är receptfritt.
Annars är Fass en bra källa när man slarvat bort bipacksedeln till diverse mediciner (eller vill läsa lite mer än vad står på den!).

http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp?UserTypeID=1

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 06 sep-06 kl 22:10 »
Eller är det en bra idé, som jag tidigare sagt, att ge avmaskningen när man upptäcker att någon/några av katterna har mask. Är man rädd för att parasiterna ska bli resistenta mot Axilur finns det ju många olika receptfria avmaskningspreparat.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 maj-07 kl 00:26 »
Maskmedel ska EJ ges på rutin, endast vid BEHOV- dvs när man ser maskar/ägg i kräk eller avföring eller i kattens rumpa. Annars finns risk för resistens *har hört*. Vuxna friska djur lider inte av att ha mask. Det är eg mest för vår egen kräsmagade skull som eländet medicineras bort ;D

/Dandelia

Lena A

« Svar #13 skrivet: 07 maj-07 kl 08:13 »
Jag har också hört, sedan jag ställde min fråga här, att man inte ska ge förrän det behövs, dvs. då man ser att katten har mask.

Jag gav min katt Axilur för en månad sedan och kommer inte att ge honom regelbundet av den här anledningen. Som Dandelia säger, så länge de inte lider av det så bör man avvakta.

samsam1

• -
« Svar #14 skrivet: 07 maj-07 kl 08:22 »
Hej. Idag rekomenderar veterinärererna att avmaska katt "när det är synliga parasiter i ändtarmsöppningen".  Dom vanligaste ser ut som små risgryn, bara något plattare. Rundmasken kräks dom i regel upp, så då ser man när det är dax att avmaska. . Våra kära råttjägare har mycket parasiter, dom överförs av möss och råttor till viss del även av fåglar. Detta gäller vuxna kattor.Kattungar behandlas som tidigare enligt bruksanvisningen. En frisk vuxen katt klarar av att leva med parasiter.
MVH
samsam1
Bättre att vara ute på hal isoch ha det glatt, än att gå i lera och sörja.
Vi har en Drevrar två Dansk-svensk gårdshund fyra honkattor. Vätmlänska skogsfår och pälsfår.

Hällmansro

« Svar #15 skrivet: 09 maj-07 kl 20:36 »
Jag har träffat en försäljare för Husses. De har någon örthistoria som är ett bra maskmedel säger dom.

Är det någon som vet?

Minns inte vilken ört, men det var tydligen bra - enligt försäljaren : vad skulle han annars säga...........

Jag tänkte att det kan ju vara ett alternativ, om det är något att ha.
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

LiLo

• "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
« Svar #16 skrivet: 15 maj-07 kl 08:40 »
Axilur är det avmaskningsmedel som påstås fått vissa maskar resistenta, men också det som tar dom allra flesta sorters mask.. Det viktiga är ju att ge ordentlig dos  (hellre för mycket än för lite, det är viktigt).
Axilur ska ges tre dagar i följd och sedan en omgång till efter 2 veckor.

Vill man slippa ge så många gånger (för katten älskar ju inte direkt att bli avmaskad!) kan man använda Banminth katt + Droncit  för att få med så många sorter som möjligt. Dessa ges en dag och sedan ytterligare endag 2 veckor senare.

Det är slarv med avmaskningsrutinerna som skapat viss resistens.
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 aug-07 kl 21:13 »
Men om man har en utekatt som gräver ner sin bajs på alla möjliga ställen så har man ju inte en aning om ifall det är mask däri eller inte. Det får nog bli i förebyggande syfte i alla fall...

/A

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 21 aug-07 kl 08:23 »
2 ggr om året till utekatt. Och då är det bra om man varierar. Drontal .vet är också ett bra maskmedel som man endast ger 1 tablett av, engångsdos. Den tar springmask,rundmask, bandmask och spolmask, de vanligaste maskarna som djur får när de går ute. Speciellt bandmask om de äter kadaver.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Margit

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 aug-07 kl 15:35 »
Jag fick också rekommendationen eller snarare besked om att hundar och katter INTE ska avmaskas på rutin utan endast vid maskangrepp  (av min veterinär för en månad sedan).

Om hunden eller katten får glanslös och dålig päls, kräks eller blir "bukiga" samt om man ser maskar i avföring eller analöppning - då är det dags att avmaska!  ;) (Även om man själv för "känslans skull" gärna gör det ett par ggr/år)
« Senast ändrad: 21 aug-07 kl 15:36 av Margit »

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser