Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förökning av plommonträd?  (läst 12984 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Förökning av plommonträd?
« skrivet: 20 jun-11 kl 14:33 »
Mina grannar har ett plommonträd som har gula, goda frukter.
Själv har jag bara en massa krikon i trädgården.

Nu har jag fått två skott av mina grannar, jag gissar att det är rotskott...
En vän sa till mig att det inte alls kommer att växa upp gula, goda plommon från mina skott som jag har fått :o

Nu är frågan: Odlar jag bara nya krikonträd, från rotskotten, eller hur kommer det att bli??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Jan lindgren

SV: Förökning av plommonträd?
« Svar #1 skrivet: 20 jun-11 kl 15:51 »
Hej!
Du får odla upp skotten och se. Är dina grannars plommon rotäkta så blir det samma goda plommon. Är trädet ympat så blir rotskotten något helt annat.
 Nästa vinter/tidig vår så tar du några kvistar från din grannes träd. Förvara kvistarna nedgrävda eller i kylskåpet. När dina krikon börjar grönska så ympar du in kvistarna på krikonen med hjälp av barkympar. Jag tror att barkympar är enklast för en nybörjare.
MVH
Jan

kurt

« Svar #2 skrivet: 20 jun-11 kl 17:21 »
Det kan som sagt vara rotäkta, om du kan fotografera eller beskriva ursprungsträdet så kan man se om det t ex är ett starkväxande  allmänt gulplommon som är rotäkta.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-11 kl 20:29 »
Jag ska vid tillfälle smyga mig in i grannens trädgård med kameran ;D ;D
Barkympning låter ju perfekt, jag har ju massor med krikonträd som jag är hur trött som helst på!!! ;D

Jag får återkomma till våren om hur jag ska göra.. Nu hoppas vi bara att de små skotten överlever som jag har satt! Det är inte bara naturliga fiender som dom har. Den stora hemska åkgräsklipparen finns ju också ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kurt

« Svar #4 skrivet: 22 jun-11 kl 03:57 »
Om rotskotten sitter i gräsmattan och konkurrerar med gräset så kommer de dö även utan att bli överköra av gräsklipparen.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 jun-11 kl 12:15 »
Du menar att jag ska gräva upp runt rotskottet så att det får behålla mer näring till sig själv??

kurt

« Svar #6 skrivet: 22 jun-11 kl 20:23 »
Ja konkurrens från gräsmattan är en av de vanligaste skälen till att unga fruktträd stannar i växten eller t o m dör. Dessutom utgör, som du också påpekar,  förekomsten av gräs i närheten av stammen en risk både för skada med gräsklippare och framför allt trimmer (det är många träd som barkats med grästrimmer!)

Abigail

« Svar #7 skrivet: 23 jun-11 kl 11:22 »
Jag känner bara till ett plommon som är rotäkta och det heter ungefär "gammalt nordiskt gulplommon". Jag är lycklig ägare till ett sådant. Din grannes plommon är ju gula så chansen är stor att det är ett sådant du har fått.

Är det någon som vet om det finns det fler rotäkta plommon?

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, wazi, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser