Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växter att plantera i hönsgården?  (läst 16599 gånger)

Mammut

• Gäst
Växter att plantera i hönsgården?
« skrivet: 19 aug-06 kl 00:12 »
 :) Har ni förslag på växter som man kan plantera i hönsgården? Sådana som hönsen gillar men inte äter upp  :P!

Brännbols ompla.

• Uppland
    • Ullis Blogg
Re:Växter att plantera i hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-06 kl 09:53 »
Haha! Önskedröm....  :P

Det skulle ju då vara något snabbväxande.... Men dom är duktiga på att äta upp allt!
I min gård har jag fläder. Den har jag fått näta in för det gick på bara någon timme så hade dom ätid upp bladen så långt upp dom kunde! Bara hoppas att den växer på sig nu!

Annars är väl buskar ganska så bra! Bara dom hinner etablera sig och att man ger gräs och annat gått varje dag så ska dom klara sig!

//Ullis

Delar gård med mina hundar, katter, höns, kaniner, dotter och sambo :)
(dobermann, huskatt, holländsk dvärg, sachsegold, hermelin, dvärgvädur)

_matte_

« Svar #2 skrivet: 19 aug-06 kl 10:50 »
ORMBUNKAR!!
har  såna själv och är jättenöjd, dom "förökar sig"  snabbt och bildar en "djungel" där det blir ganska mycket småkryp.
det funkar bra som skydd mot både värme och rovdjur.  
 plus att  hönsen äter inte på dem.
//matte
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 19 aug-06 kl 12:20 »
Svartvinbärsbuske - har stått i 9 år! NU är den uppäten/stendöd och hönsen sitter på de grova grenarna.

En stor buske parkolvon - (brukar finnas i kommunplanteringar bl.a., fast jag har INTE tagit min där;O)) växer som bara den... och de svarta bären (äts av bl.a. sidensvansar) är INTE giftiga och busken är jättesnygg och ger bra skugga.

Ölandstok... växer också bra, fast den blir bladfattigare och bladfattigare längre ned.

Jag har gjort som så, att när buskarna planterades i gården (för 8 år sedan) slog jag ned små stolpar och satte nät runtom. Detta gjorde att buskarna hann rota sig ordentligt. Hade jag bytt när runt ölandstoken, så hade den sett bättre ut nu. (Ska fixa det!)

Tilläggas bör, att jag har mest makadam (tror jag det heter) i min gård = ganska stenhårt, så buskarna har varit duktiga som kunnat tränga igenom med sina rötter.
Men, som sagt, vinbärsbusken har nu tackade för sig!

:)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 aug-06 kl 12:22 »
Ormbunkar låter också bra.

Det ska jag prova med.
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
« Svar #5 skrivet: 19 aug-06 kl 14:12 »
Vinbärsbuskar är favoriten bland mian höns. Har flyttbara utegårdar jag sätter ut runt olika bärbuskar varje år. I fjol var det vinbären som fick omvårdnad av hönsen. Och i år har det blivit så otroligt mycket bär på dem, och växt har de med, rejält.

Provade med mina taniga stackare till hallonbuskar i år, men så fort de får chansen så smiter hönsen till vinbären, så hallonen får inte mycket hjälp av dem inte....

Tänkte mig att hallonen skulle bli lika fina, ogräsfria och bärrika som vinbären blev efter hönsens sprättande och gödslande...

Men icke, eller hm, de har vuxit till sig lite efter den här sommaren så kanske, vi får se nästa år, om det komemr mer bär eller inte...

men vinbär som sagt, det är poppis, de äter bären längst ner och jag får de som de inte når. Däremot verkar det vara röda som gäller, de svarta nobbar de...

Men ormbunkar ska jag nog fixa åt dem, det lät som en bra ide..

Anders Plogen

• -
« Svar #6 skrivet: 24 mar-07 kl 13:28 »

Sibirisk ärtbuske, eller Häckkaragan som den väl egentligen heter är en fantastisk hönsväxt. Tålig och snabbväxande. Rätt snygg faktiskt. Producerar mängder med frön som den "sprätter iväg" på hösten. Det blir bra med hönsmat på några sådana buskar. Dessutom tror jag att de är kvävefixerande, d.v.s. att de är självförsörjande på kväve och inte behöver gödslas så mycket...

Lena A

« Svar #7 skrivet: 24 mar-07 kl 16:58 »
Sibirisk ärtbuske?  ??? Gillar att den är tålig och snabbväxande.

Var får man tag i en sådan?  ??? :-\

Ormbunke har jag också i utegården. Andra buskar och gräs försvinner på nolltid. ;)

Anders Plogen

• -
« Svar #8 skrivet: 24 mar-07 kl 17:07 »

Finns i närmsta plantskola. Antagligen är den billig också, eftersom den är så lättodlad.

Lena A

« Svar #9 skrivet: 24 mar-07 kl 18:29 »
Tack!  :)

Sia

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 24 mar-07 kl 23:52 »
Sibirisk ärtbuske!
Det var väl sånna som ALLA skulle ha häck av runt tomten på åttitalet ??? Eller var det bara häromkring?
Dom sticker iväg som fasen och blir långa och gängliga om man inte klipper dom varje år, och dom bör planteras så att man slipper gå emot dem för som är taggiga som tusan  ;D men säkert suveräna som gömsle och matproducent i hönsgården, det är nog enda rätta stället att placera dom  ;)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lena A

« Svar #11 skrivet: 25 mar-07 kl 11:12 »
Min (hönsens  ;)) utegård är ganska liten, ca 4-5 m per sida i en kvadrat, så jag kan inte ha enorma odlingar där.

Vi bor i Småland så marken är stenig och dessutom numera hårt packad och krafsad av hönsben. Inte mycket växer med andra ord. Hur ormbunkarna blir i år vet jag inte, men de blev jättestora förra året och jag var tvungen att klippa ner dem efter hand.

Jag satte upp kompostgaller för att avgränsa en del av utegården förra året så att gräset till viss del kunde växa i fred för hönsen. Det gjorde det också men så fort jag tog bort gallret var gräset borta på några timmar.  :-\ Hönorna hade åtminstone roligt under den tiden.  :)

Jag vill gärna ge hönorna möjlighet att krafsa och ha något att göra i utegården, så det var därför jag tänkte på buskar eller annat som kan hålla dem sysselsatta en längre tid.

Jag ska kolla sibirisk ärtbuske - jag tror jag vet vilken du menar, Sia - (när sätter man den?) och kanske avgränsa en del av utegården igen, så gräs där och därefter släppa hönorna loss även om det bara blir för någon timme, som de kan roa sig på gräsfläcken.  ;D
« Senast ändrad: 25 mar-07 kl 11:18 av Lena A »

Anna

• -
« Svar #12 skrivet: 25 mar-07 kl 15:00 »
Ni som har ormbunke i hönsgården - har ni köpt och planterat, tagit i skogen eller fanns ormbunken där redan när ni gjorde hönsgården?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sia

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 25 mar-07 kl 15:37 »
Ni som har ormbunke i hönsgården - har ni köpt och planterat, tagit i skogen eller fanns ormbunken där redan när ni gjorde hönsgården?
Man får inte ta dom i skogen (men det kanske går om man frågar markägaren??), men det finns strutbräken att köpa i handelsträgårn.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Florina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 mar-07 kl 15:49 »
jag hade prunkande ormbunkar i den då nybyggda hönsgården! kan bara säga att de aldrig får en chans att ens att komma upp lite, utan hönsen älskar att käka ormbunkar ;D

Lena A

« Svar #15 skrivet: 25 mar-07 kl 19:24 »
Ormbunkarna fanns i hönsgården. Hönsen gillar dem inte, men det blir i alla fall litet grönska. De växer fort och jag klipper ner dem efter hand. Nu hoppas jag att jag inte klippt ner för mycket.  :-\

Sinus

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 mar-07 kl 12:33 »
Bra ideér! Trots att hönsen oftast går fritt så hinner inget komma upp i hönsgården. Ska prova ormbunke och ölandstok - har en buske som skjuter upp skott överallt...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Växter att plantera i hönsgården?
« Svar #17 skrivet: 21 okt-08 kl 04:06 »
Många och täta buskar i hönsgården måste vara en bra idé om man vill ha glada höns - när vi släpper ut våra brukar de hålla sig undan från öppna ytor och i stället springa in i buskarna och krafsa. Dessutom gillar de att hålla sig nära husväggar eller under altanen, så de verkar ha ett behov av att känna sig tryggt omgärdade. Vilket känns naturligt - djungelhönan levde väl inte på öppna stäpper utan i djungeln, och dessutom är väl tätt buskage det enda naturliga skyddet från rovfåglar.

Jag hittade här om veckan en ca 0,5 m hög och 1 m vid enbuske på tomten, som jag drog upp med spettet och omplanterade i hönsgården. Dagen efter var busken omkullvällt, eftersom hönsen hade spekat bort jorden kring rötterna. Då planterade jag den en gång till, men lade den här gången stora stenar över rötterna. Sen dess har den stått stadigt, och verkar dessutom ta sig. Hönsen rör den inte.

Vidare har jag klippt av några grenar på ett par decimeter från en björnbärsbuske och kilat ner dem i jorden i hönsgården där det varit möjligt. De verkar börja vissna nu, och jag vet inte ens om man kan sprida björnbärsbuskar på det sättet. Det kanske är för sent på året för det i all fall. Men de får åtminstone vara ifred för hönsen, som jag dock har sett äta bären ibland.

Hur gör ni som planterar ormbunkar? De verkar inte ha några rötter att tala om; drar man bara upp dem och trycker ner dem igen? Vi har sådana som växer vilt på tomten, vilket väl inte kan vara olagligt att dra upp. Är det för sent på året för det dock? De börjar vissna nu.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
SV: Re:Växter att plantera i hönsgården?
« Svar #18 skrivet: 21 okt-08 kl 10:10 »
Sibirisk ärtbuske!
Det var väl sånna som ALLA skulle ha häck av runt tomten på åttitalet ??? Eller var det bara häromkring?
Dom sticker iväg som fasen och blir långa och gängliga om man inte klipper dom varje år, och dom bör planteras så att man slipper gå emot dem för som är taggiga som tusan  ;D men säkert suveräna som gömsle och matproducent i hönsgården, det är nog enda rätta stället att placera dom  ;)

Jag vet vilken buske du tänker på. Taggig som attan och pladen smakar syrligt. Den var även väldigt populär att plantera vid skolor. Det är dock inte Sibirisk ärtbuske, den är inte taggig och har inte samma växtsätt. Jag har en uppstammad S Ä i trädgården. Kan inte komma på namnet på den taggiga rackarn just nu bara.
På bilden är det S Ä.
« Senast ändrad: 21 okt-08 kl 10:12 av katie »
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
SV: Växter att plantera i hönsgården?
« Svar #19 skrivet: 21 okt-08 kl 10:16 »
Växter som jag gärna använder i hönsgården är bärbuskar (vinbär, hallon, aronia, björnbär mm), fruktträd, prydnadsbuskar som inte är giftiga. Det är alltid roligt med mer än bara djurens färgprakt.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 2 användare
evaranke@yahoo.se, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser