Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkersättning!!  (läst 3005 gånger)

miafialia

• Södermanland
Mjölkersättning!!
« skrivet: 18 jun-11 kl 18:50 »
Hejsan vårat sto fölade inatt fölet hade en infektion o har fått veterinärvård nu har vi mjölkat ur henne o gett fölet ca 1 1/2 dl i timmen! vi har prövat att få fölet att dia innan vi gett flaskan hon försöker med det fungerar inte riktigt o hon blir trött o går o lägger sig!
om det nu skulle vara så att hon inte börjar att dia av sig själv så blir det svårt att mjölka ur större mängder på stoet! finns det någon bra mjölkersättning man kan köpa o stödge isåfall????

tacksamm för svar!!!

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Mjölkersättning!!
« Svar #1 skrivet: 18 jun-11 kl 20:09 »
Ha lite is i magen och diskutera situationen med veterinär som kanske vet var man kan få tag i sto mjölk där ni bor ( då inte rå mjölk). Jag förmodar ni lyckats med råmjölken

Fölungen har som du skriver en infektion och är helt naturligt trött "det viktigaste är att den får i sig mjölk" Jobba som ni gör men bli inte stressade om den inte orkar dia det kommer om fölet svarar på behandlingen.

Jag hade försökt att ge ett ordentligt mål /att fölet blir mätt/ alltså mer än 1 1/2 dl nu när så många timmar gått. Det kan också vara att inte fölet har hunnit bli tillräckligt hungrigt mellan målen,,men det ser ju bara ni som är på plats

Själv brukar jag mjölka ur oftare ( av flera anledningar ) än jag ger till fölet ( c.a var annan timma) så att jag samlar på mig mjölk i flaskan och fyller på gammal och ny mjölk i en annan flaska.
Din föl unge får ju nu behandling för infektionen så för mig hade andra problem varit sekundära det får man ta tag i sedan   
Själv har vi ordnat så att någon sover i stallet och ger fölungen när den vaknar.. I bland är det en timma ibland två ibland bara 1/2 tim. Det är också viktigt att den kommer upp på benen

Det är väldigt svårt att hjälpa så här på ett forum och ett väldigt pyssel men jag önskar er ett riktigt lycka till     MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

miafialia

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-11 kl 20:39 »
tack för ditt svar  :) veterinären sondade henne nu idag på morgonen o efter det har vi lyckats att få i henne över 6 dl som vi mjölkat ur själva o nu har hon tom varit o tagit tag i stoets spene men hon har inte drukit än!

men det är nog som du säger att man får ha lite is i magen!! hon var undertemp på morgonen men sen har hon varit bra i temp hela dagen :) så bara det är ju ett bra tecken att hon inte blivit sämre iaf!

enligt vet så brukar 20% klara sådan infektioner men vet sa att hon var en fighter o jag ska kämpa på med!

tack för hjälpen ;D

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-11 kl 21:10 »
Vad glad jag blir för er skull.   
Jag har själv haft en sådan fighter som nu 12 år senare går fälttävlan.
Ännu en gång Lycka till och uppdatera gärna vad som händer
                 MvH Cokett

miafialia

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 jun-11 kl 13:46 »
Nu har lillhästen klarat sig utan flaskan sedan 23 igår o stoets juver är mjukt så hon tuttar nog på bra nu ;D bara hålla tummarna att hon inte dyker på någon mer infektion!!! hon studsar omkring o busar o jag fick brotta ner henne när hon skulle få medicin ;)
så kämpaglöden är det inget fel på!

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-11 kl 13:52 »
  ;D  ;D Underbart

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser