Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av häst  (läst 30354 gånger)

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Val av häst
« Svar #100 skrivet: 02 sep-11 kl 11:20 »
Jag vet att oxen länge användes i jordbruk. Jag vet allt det där. Jag menar att stora hästar är inte alltid bra somd et skrevs i ett annat inlägg av en annan person här så blir dragpunkten högre, vilket kan leda till att det blir svårare för hästen att dra om den är större.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

pålle

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 02 sep-11 kl 12:01 »
Jag vet att oxen länge användes i jordbruk. Jag vet allt det där. Jag menar att stora hästar är inte alltid bra somd et skrevs i ett annat inlägg av en annan person här så blir dragpunkten högre, vilket kan leda till att det blir svårare för hästen att dra om den är större.
Tja det där tror ja inte på så länge drag linjen är rak. så spelar det inte någon roll hur stor hästen är det borde du ju också veta då .
« Senast ändrad: 02 sep-11 kl 12:35 av pålle »

JonasWess

• Närke
« Svar #102 skrivet: 02 sep-11 kl 13:40 »
Okej Pålle. Du har din uppfattning & jag min.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

pålle

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 02 sep-11 kl 13:43 »
Okej Pålle. Du har din uppfattning & jag min.
Japp samt mångårig erfaren het .

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #104 skrivet: 02 sep-11 kl 13:43 »
Intressant, får jag låna detta till en omröstning?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 02 sep-11 kl 13:50 »
Intressant, får jag låna detta till en omröstning?
Tja för mej får du det förstår bar inte nyttan   kan du förklara?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #106 skrivet: 02 sep-11 kl 13:53 »
Jo, vore intressant att se hur måna tycker som dig resp. J. eftersom det är så skillda åsikter.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 02 sep-11 kl 14:04 »
Jo, vore intressant att se hur måna tycker som dig resp. J. eftersom det är så skillda åsikter.
De står dig fritt  i alla fall från min sida.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #108 skrivet: 02 sep-11 kl 14:24 »

Större är inte det samma som högre, det kan va tyngre också. Eller längre.................bredare.
Hur som haver så har det blivit mycke stressigare & knävligare i jordbruket sen bönderna började köra med häst.
På den tiden de tog oxarna till torget i stan, då tog det sån tid, så de första tre nätterna kunde de sova hemma.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #109 skrivet: 02 sep-11 kl 16:05 »
Fast det är ju rätt många professionella skogskörare som använder sig av ardenner. Även om de kanske oftare används till jordbrukssysslor. Där verkar det å andra sidan vara ovanligare att man kör med nordsvensk, om man ser till de som helt valt bort traktorn och gör allt med häst?

Återigen, rätt häst på rätt plats. Ardennern gör sig säkerligen på en riktigt tung leråker. I skogen behöver man nåt smidigare. På island var ju terrängen sådan att hästarna användes i huvudsak som rid och bärdjur...
Självhushåll till nytta och nöje

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #110 skrivet: 02 sep-11 kl 16:11 »
Min erfarenhet av just nordsvensk är att dom har ett tuffare psyke och kräver att få arbeta hela tiden annars blir dom jobbiga . Ardennern däremot är lixom nöjdare av sin natur , lugnare och stressar inte upp sej över att stå ett tag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #111 skrivet: 02 sep-11 kl 16:27 »
Ja hur är det med detta egentligen? Har ingen erfarenhet av ardenner men delar delvis samma erfarenhet av nordsvensk. Har haft en sådan, men det fungerade inte för oss. Däremot för en som vill använda hästen lite mer och till mer krävande sysslor så är ju en sådan perfekt. Den nordsvensk vi har kvar däremot är lugnare och "klarar av" att användas mer sparsamt. Däremot märks det såklart att hon uppskattar att ha saker att göra.

Tror nog ändå att det är viktigare att hitta rätt individ oavsett ras. För mig är det nästan än viktigare vem jag köper häst av, att det är en kunnig och ärlig person som kan ge en sann bild av hästen så jag kan avgöra om den passar mig eller ej. Så mitt bästa tips till trådstartaren är nog att leta upp rätt person som kan hjälpa dig att hitta en riktigt bra häst som passar dig och dina förutsättningar.

Min erfarenhet av just nordsvensk är att dom har ett tuffare psyke och kräver att få arbeta hela tiden annars blir dom jobbiga . Ardennern däremot är lixom nöjdare av sin natur , lugnare och stressar inte upp sej över att stå ett tag .
« Senast ändrad: 02 sep-11 kl 16:31 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

pålle

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 02 sep-11 kl 16:31 »
Sen är det ju inte alltid det beror på hästen utan kusken att hästen blir som den blir.

JonasWess

• Närke
« Svar #113 skrivet: 02 sep-11 kl 16:37 »
Ja du får använda det om Du vill.

Jag tycker ju ändå att hästar oavsett ras ska motioneras & arbetas varje dag oavsett vad det är för häst.

Hästar behöver ju hålla igång för att hålla sina muskler i topptrim, precis som människor behöver det med för att inte bli lata & feta. En person eller häst som bara står/sitter får ju inga muskler & tappar mycke muskelmassa på detta snabbt.

Jag har tränat hästar i så många år att jag aldrig skulle låta en häst stå mer än 1-2 dagar för vila, sedan ordentligt igång igen.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #114 skrivet: 02 sep-11 kl 17:09 »
 ??? har jag missat en pågående dissuktion om regelbunden motion av häst?

Måste läsa slarvigt, men jag antar att de flesta här inne är såpass kloka att dem inser vikten av regelbunden motion av häst  :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

pålle

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 02 sep-11 kl 17:18 »
  Kan inte va lätt att va tråd skapare   ;D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #116 skrivet: 02 sep-11 kl 17:23 »
Tror knappast att det är storleken på häst som är det viktiga för ett bra resultat.

http://www.smp.se/nyheter/tingsryd/sallsynt-ekipage-vann-brons(2915336).gm

Bengt var även med i SM i plöjning http://www.vmplojning.se/index.asp?s=88

Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #117 skrivet: 02 sep-11 kl 18:11 »
Jag har hellre än låg och kompakt häst än en hög o lång , dom mindre håller bättre tycker jag .
Hemfling är inne just på detta i sina böcker för den som är intresserad .
En bra kondition är jag nöjd med , supertrimmade muskler är inte min grej o det är knappast nån i moderna sverige som arbetar sina hästar så mkt i bruk som tex galoppörer o travare .
Det är inte praktiskt att tänka så .
En jord-skogsbruks häst har ju olika tunga arbetsmoment menar jag , en del dagar softare o en del dagar tyngre o det ska dom klara av .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lejonella

« Svar #118 skrivet: 02 sep-11 kl 20:24 »
Valet av häst till företaget borde väl vara avhängigt av vad du önskar få ut av hästen. Ardennern är stor och kräver mycket utrymme men är kanske lugnare än nordisen. (Skillnader finns dock mellan den traditionella nordsvenska hästen och den nordsvenska travaren, som har ett rörligare temperament). Norsk fjordhäst är en utmärkt häst/ponny som kan användas till både ridning och körning, och som gärna jobbar i skogen. Mankhöjden ligger mellan i40-150 cm ca, och är en lättare typ men väl stark och arbetsvillig allroundhäst. Lättfödd och relativt lättjobbad häst. Ett gott alternativ!

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser