Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av häst  (läst 30337 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Val av häst
« Svar #40 skrivet: 23 aug-11 kl 14:25 »
Hästar är flockdjur , visst säjer lagen att det går bra om hästen går med tex en ko eller ett får .
MEN hästar mår bäst tillsammans med sina artfränder , dom kliar varandra , står huvud mot svans med varandra o viftar bort flugor o vaktar varandra när den ena sover osv osv .
En ensammen häst vågar ju aldrig lägga sej o sova när ingen vaktar den .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 aug-11 kl 14:49 »
Hästar är flockdjur , visst säjer lagen att det går bra om hästen går med tex en ko eller ett får .
MEN hästar mår bäst tillsammans med sina artfränder , dom kliar varandra , står huvud mot svans med varandra o viftar bort flugor o vaktar varandra när den ena sover osv osv .
En ensammen häst vågar ju aldrig lägga sej o sova när ingen vaktar den .
Sant i mycket men om gobben eller kärniga kliar tillräckligt så är det inom lagen  å  vist sover den trygge pållen bara han får ligga utan för husse eller mattes fönster . ;D

calle336

• Västmanland
« Svar #42 skrivet: 23 aug-11 kl 14:57 »
Vi har en ardenner som är 1.68 i manken och på ca 950 kg och han går med 2 små fjällnära kor. de trivs bra med varandra. Han ligger ofta på backen. Det gör han även när han är i hagen ensam.
Och vi har en kanon hovis till våran. Hon är 1,60 lång å fixar benji galant. Hon har stöd som hon ställer hoven på så de går hur bra som hellst.
Så det är ganska individberoende på både ardennern och hovslagaren. Hon tycker benji är mkt trevligare att ha å göra med än många små hästar

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #43 skrivet: 23 aug-11 kl 17:21 »
Vi har en ardenner som är 1.68 i manken och på ca 950 kg och han går med 2 små fjällnära kor. de trivs bra med varandra. Han ligger ofta på backen. Det gör han även när han är i hagen ensam.
Och vi har en kanon hovis till våran. Hon är 1,60 lång å fixar benji galant. Hon har stöd som hon ställer hoven på så de går hur bra som hellst.
Så det är ganska individberoende på både ardennern och hovslagaren. Hon tycker benji är mkt trevligare att ha å göra med än många små hästar

Nu kom jag att tänka på min morbror Hovslagaren. Inte så lång men en stöddig bit, f.d. brottare i de tyngre klasserna.
Såg honom lägga en bakhov på en ardenner mellan knäna. När hästen lyfte den andra hoven bara stötte han hästen lätt med armbågen: -Hör du, inte harja mä smen! Å så snickrade han vidare 8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pålle

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 aug-11 kl 17:32 »
Nu kom jag att tänka på min morbror Hovslagaren. Inte så lång men en stöddig bit, f.d. brottare i de tyngre klasserna.
Såg honom lägga en bakhov på en ardenner mellan knäna. När hästen lyfte den andra hoven bara stötte han hästen lätt med armbågen: -Hör du, inte harja mä smen! Å så snickrade han vidare 8)
Bli lir mera ot men samma här ja miss en hovslagare som blev kickad i huvudet av en broddad ardenner  men så var han en elak jävel  villket fall så sluta historien mes att gubben fick silver plåt i huvudet och slutade som hov slagare  då var ja 5år och märren var en mycket snäll madam som hette suli som ja kunde gör ad ja ville med så slut på ot :)

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #45 skrivet: 29 aug-11 kl 22:06 »
Själv anser jag att det gränsar till djurplågeri att ha en ensam häst.   :(
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #46 skrivet: 29 aug-11 kl 22:12 »
Jag håller med Nina där .
Jag jobbar ju med hästar som andra inte klarar o sen kallar för galna mm mm
Många av dom hästarna behöver bara gå med kompisar och lugna ner sej i en flock ett tag sen är dom hur trevliga som helst .

Men jag slår ännu ett slag för tinkerhästen , stark smidig inteligent och vacker .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #47 skrivet: 30 aug-11 kl 12:15 »
Själv anser jag att det gränsar till djurplågeri att ha en ensam häst.   :(

Den som har en ensam häst kan ju flirta lite med pålle så är inte hästen ensam så länge till!  ;D ;D ;D

:-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #48 skrivet: 30 aug-11 kl 16:12 »
Ja det finns ju många bra arbetshästar/ponnier. Beror lite på vad man ska använda dom till & i vilket omfång & arbetsbehov.

Hästar...

Nordsvensk: En arbetshäst från Sverige. 150 cm- 160 cm, men inte välja ur travstam utan ur arbetstam då.
Jutsk häst: En arbetshäst från Danmark. 157- 163 cm.
Dölehäst: En arbetshäst från Norge. ca 152 cm.
Finsk Kallblod: En arbetshäst från Finland. ca 157 cm.
Clydesdale: En väldigt hög arbetshäst från Skottland. 168 cm & uppåt.
Shire: En väldigt hög arbetshäst från England. 173 cm & uppåt.
Norikerhäst: En arbetshäst från Österrike. 163- 173 cm i mankhöjd.
Percheron: Extrem stor arbetshäst från Frankrike. 168 i genomsnitt.
Italiensk Kallblod: stor arbetshäst från Italien. 152- 163 cm.
Ardenner: Extrem stor arbetshäst från Belgien. 160 & däröver.
Boulognesare: Extrem stor arbetshäst från Franrike. ca 168 cm.
Bretagnare: Extrem stor arbetshäst från Franrike. ca 152- 163 cm.
Normandisk Cob: En arbetshäst från Frankrike. 160- 168 cm.
Brabanthäst: Extremstor arbetshäst från Belgien. 168- 173 cm.
Poitevin: Extremstor arbetshäst från Frankrike. 163- 168 cm.

Arbetsponnier...

Haflinger: En liten arbetsponny från Österrike. upp till 140 cm.
Fjordhäst: En stor ponny från Norge. Allmänt mellan 132- 142 cm.
Gotlandsruss: En liten arbetsponny. ca 110- 120 cm.
Dales. En arbetsponny från Norra England. ca 147 cm.

Dessa för att bara nämna någon av alla raser som finns!

Det finns lagar som säger att hästar inte ska gå ensamma då dom är flockdjur & söker trygghet hos varandra. Eftersom jag hållit på med hästar från 11 års ålder, jobbat & haft egen häst så vet jag detta.

PS. Hästen på bilden är en Shire häst. DS.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #49 skrivet: 31 aug-11 kl 21:18 »
Gotlandsrusset får vara upp till 130 och är oftast 120-130. Väldigt sällan så små som 110, min gammeltant var 117 och räknades som liten.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #50 skrivet: 31 aug-11 kl 21:32 »
Vi kans tryka det där  med mankmåttet på finnhäst också eftersom det är otroligt varierande, från B-ponny till JÄTTEstora hästar!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JonasWess

• Närke
« Svar #51 skrivet: 31 aug-11 kl 22:39 »
Kanske kan vara så men både Russ & Finnhästen, men strandarden säger så här, sedan finns det ju alltid individer som är mindre & större.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #52 skrivet: 31 aug-11 kl 22:47 »
Snälla Jonas, vilken standard då? Det är inget som gäller för finnshästen att det kan finnas indvider som är större eller mindre, utan standarden är den variationen i storlek ;)
« Senast ändrad: 31 aug-11 kl 22:49 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 31 aug-11 kl 22:56 »
Äsch... det brukar ju vara så det står i böcker... Att en viss ras ska vara si eller så hög...

Sen missas det nog, i finnhästens fall, att det finns mängder med olika inriktningar. Därmed varierar även storleken kanske ovanligt mycket...

Men på ridskolan jag red när jag var liten fanns en New Forest som nog var närmare 160...

Ang ämnets rubrik, så förespråkar jag Shetlandsponnyn! Väldigt mycket häst i nätt och behändigt format. Urstarka är de också, och smarta (kanske en smula väl så smarta för en del...:P) Lättfödd är ytterligare ett plus. Och, som med lättfödda raser gäller det att ha koll på fodret, och motionera. Men jag håller inte med att det skulle vara värre med en lättfödd häst. Däremot har det sina nackdelar att ha lättfödda och svårfödda hästar tillsammans, och tillgodose allas behov...

JonasWess

• Närke
« Svar #54 skrivet: 31 aug-11 kl 23:15 »
Finns rasstandard på ALLA djur som är renrasiga hur dom ska se ut, mankhöjd m.m. & sånt med om dom ska ställas, vara enligt rasstandard & så.

Ja oavsett...så finns det många bra raser som lämpar sig för olika arbetsförhållanden, arbetsstyrka & sånt, men där kan man även kolla på hästar som kanske inte är superstora, men väldigt starka & inte äter lika mycket som dom största.

New Forest på 160 cm det måste vara den största jag har hört talas om för låter extremt osannolikt att den skulle vara renrasig.

pålle

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 31 aug-11 kl 23:20 »
Finns rasstandard på ALLA djur som är renrasiga hur dom ska se ut, mankhöjd m.m. & sånt med om dom ska ställas, vara enligt rasstandard & så.

Ja oavsett...så finns det många bra raser som lämpar sig för olika arbetsförhållanden, arbetsstyrka & sånt, men där kan man även kolla på hästar som kanske inte är superstora, men väldigt starka & inte äter lika mycket som dom största.

New Forest på 160 cm det måste vara den största jag har hört talas om för låter extremt osannolikt att den skulle vara renrasig.
Var för det?. Den störst nordis ja sett var 175 och den mista 146 så sett så det finns variabler så det förslår
« Senast ändrad: 31 aug-11 kl 23:42 av pålle »

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #56 skrivet: 31 aug-11 kl 23:29 »
Jag tycker rasstandarden av hästar barkar iväg. Om man kollar på godkända tinkrar i sverige i dag och för bara 10 år sedan är det en stor skillnad.
Nu mera ser tinkrarna ut som små fläckiga tävlingsponnier med antydan till hovskägg.

Rasstandarden är nog inte så mycket att gå på, det bästa är att gå på extriö,r individ och kolla upp ärftliga sjukdomar som hovbroskförbening om man ska kolla på tyngre hästar.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

JonasWess

• Närke
« Svar #57 skrivet: 31 aug-11 kl 23:34 »
Ja alla hästraser har ju avvikande hästindivider men som sagt rasstandarden säger något annat. Ja nog om det egentligen för det spelar egentligen ingen roll så länge det är en frisk & bra häst.

Men det jag ville få fram med det jag skrev om dom olika raserna är att allmänt så är raserna i de mankhöjder jag skrev.

Sedan håller jag med om Neinor om..."Det bästa är att gå på extriör, individ och kolla upp ärftliga sjukdomar som hovbroskförbening om man ska kolla på tyngre hästar."

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 31 aug-11 kl 23:35 »
Jag tycker rasstandarden av hästar barkar iväg. Om man kollar på godkända tinkrar i sverige i dag och för bara 10 år sedan är det en stor skillnad.
Nu mera ser tinkrarna ut som små fläckiga tävlingsponnier med antydan till hovskägg.

Rasstandarden är nog inte så mycket att gå på, det bästa är att gå på extriö,r individ och kolla upp ärftliga sjukdomar som hovbroskförbening om man ska kolla på tyngre hästar.
Tinker är väll ingen ras  den består ju utav flera raser således är det en kornig inget annat  det var ju hästar som börderna rata där med den enda häst gipsys kunde komma över om ja kommer i håg historien rätt .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #59 skrivet: 31 aug-11 kl 23:46 »
Tinker är väll ingen ras  den består ju utav flera raser således är det en kornig inget annat  det var ju hästar som börderna rata där med den enda häst gipsys kunde komma över om ja kommer i håg historien rätt .

Japp du har så rätt Pålle Tinker är ingen ras det är en typ av häst som ska enl gamla sättet rastypas men dom har sabbat allt i sverige nu .
Dom har börjat hävda att tinkern är en ras och om det föds ett helfärgat föl som ser helt fel ut så godkänns den ändå som tinker pga att den har tinkerföräldrar .
Läste på ett annat lands rasstandard om tinker deras kriterier var tagna från Irland där stod det att tinkern skulle ha ett böljande hovskägg från knät o ner över hoven och att avvikelser från den befjädringen skulle inte avlas på .

I sverige ser dom flesta ut som nordistravare med fläckar .
Min ena tinker som är mkt rastypisk efter den gamla standarden på irland :Tonto

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser