Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av häst  (läst 30324 gånger)

Nina W

• Värmland
SV: Val av häst
« Svar #20 skrivet: 30 jun-11 kl 10:20 »
Tävlingshästarna står i regel på samma fodersorter året om och får inte gå på bete. Då dom åker på tävling har dom med sig en stor matsäck i form av hö eller hösilage hemifrån. Kan man inte ta med tillräckligt så blandar man det egna höet med hör från tävlingsplatsen så att det inte ska bli en tvär omställning. Det kan mycket väl stämma att fjordingar inte är mer drabbade av fång än andra. Finns det statestik över vilka raser som är mest drabbade?

Ingrid68

• -
« Svar #21 skrivet: 30 jun-11 kl 13:07 »
Sant att fjordingen generellt känslig för fång. Om den är känsligare än andra hästar vill jag inte spekulera i då vi endast har haft en fjording med fång av alla 15 vi har haft (hade turridning).
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 30 jun-11 kl 21:55 »
Oftast är det kanske ändå lättare att tillskottsfodra en svårfödd häst än att begränsa maten till en lättfödd häst på bete. En häst som av dietskäl inte kan gå på betesmarkerna halva året skulle vi ha väldigt svårt att ha härhemma. Just nu har vi dock det omvända problemet, hästarna står pga värmen och bromsarna i skuggan halva dygnet och äter inte. Och tillskottsfodra får vi inte göra där de går nu. Skulle kunna flytta de till en annan hage, men där de går nu är det krav på att det ska vara betat så de får gå kvar i det längsta...

Mycket pyssel med hästar på sommaren tycker jag, mycket mer än på vintern!

Självhushåll till nytta och nöje

Kira

• Småland
« Svar #23 skrivet: 01 jul-11 kl 09:33 »
Tips på utbildad häst på foder.

http://ackordhast.se/index.html

bondobjekt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 18 aug-11 kl 17:28 »
Tål en ardenner att man tar en tur med rockarden i trav eller ska de bara lunka?
/J

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 18 aug-11 kl 18:10 »
Det har ej med rasen att göra utan med konditionen på djuret .
Självklart kan en ardenner oxå springa .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #26 skrivet: 18 aug-11 kl 19:10 »
En barbacka galopp i snön på en ardenner är helt underbart ;D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

bondobjekt

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 aug-11 kl 19:13 »
Tänkte mest om de har lätt för att gå sönder om man någon dag skulle känna för rekreation. Kan inte så mycket om hästar än men jobbar på det. ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 18 aug-11 kl 21:06 »
Knappast , en ardenner är en tålig häst .
Helt underbara hästar tycker jag , snälla och mysiga på alla sätt .
Vet dom som tränad dom i dressyr o lättare western oxå .

Min gamla häst en 800kilos ardenner korsning går nu på gamla dagar o hoppar blåbärs hoppning med en tonåring *s*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 18 aug-11 kl 22:34 »
Knappast , en ardenner är en tålig häst .
Helt underbara hästar tycker jag , snälla och mysiga på alla sätt .
Vet dom som tränad dom i dressyr o lättare western oxå .

Min gamla häst en 800kilos ardenner korsning går nu på gamla dagar o hoppar blåbärs hoppning med en tonåring *s*
Va 800kg det är ingen ardenner det är en större Norsksvensk  ju ju  både smidigare och smartare :) har aldrig hört talas om en ardenner son kan söka vag på mosse.

pogikai

• Övriga världen
« Svar #30 skrivet: 19 aug-11 kl 03:55 »
Sätt fjordingen på efterbete, De håller hobbingarna kring koblagorna borta
Alltså på ren svenska. De betar ner gräset runt koskiten.
En Fjording med gröna solglasögon går bra att sätta på en grusbacke. Skämt.  Motion motion motion, den ska inte stå i hagen hela dagarna. Inga jättelass. Kör 2 gånger istället.
« Senast ändrad: 19 aug-11 kl 04:05 av pogikai »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 19 aug-11 kl 13:17 »
Va 800kg det är ingen ardenner det är en större Norsksvensk  ju ju  både smidigare och smartare :) har aldrig hört talas om en ardenner son kan söka vag på mosse.

Han var en ardenner/fjording korsning 800kilo o 150 hög  ;D

bondobjekt

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 19 aug-11 kl 13:20 »
Trodde slåtter var så tungdraget. Klarar en ardenner av det ensam? Eller två Nordsvenskar?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #33 skrivet: 19 aug-11 kl 14:23 »
Gillar ardenner skarp såklart!

Men det gäller ju att kunna hästpsykologi för när de inte vill som man själv då har man stora problem ;-)

Fördelar: stora rejäla hästar som kan dra tungt, oftast stabila i psyket (pga storleken avlar man helst på individer med bra temperament) och så har de underbart vackra rumpor och stora gosig huvuden ;D. Friska, sprallar sällan runt i hagen och skadar sig. Kan nog skriva tusen positiva saker men det har nog inte direkt med rasen att göra. Billiga i inköp (tyvärr), kan få en fullt frisk inkörd /inriden för ca 25 000 -30 000kr.

Nackdeler: Dyrt; äter mer, större selar, grimmor mm, oftast svårt att hitta hovslagare som tar sig an ardenner (tråkigt men sant).
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 19 aug-11 kl 15:51 »
Trodde slåtter var så tungdraget. Klarar en ardenner av det ensam? Eller två Nordsvenskar?
Du kan köra slåtter maskin med fjording inga som häst problem  men du kan inte köra lika länge som med en stor ardenner eller en Nodvensk  sen beror det ju på hur stor kniv du har på maskinen  du kan ju inte hjärna köra enbent med en par maskin då blir det tungt . Å sen vill det till att du har en stadig häst  så det inte bär å sta för dej.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 19 aug-11 kl 16:50 »
Du kan köra slåtter maskin med fjording inga som häst problem  men du kan inte köra lika länge som med en stor ardenner eller en Nodvensk  sen beror det ju på hur stor kniv du har på maskinen  du kan ju inte hjärna köra enbent med en par maskin då blir det tungt . Å sen vill det till att du har en stadig häst  så det inte bär å sta för dej.

Eller en för lätt häst som ska hoppa igång allt som tar emot.
Växte upp med en stor ardennermärr som lutade sig framåt innan den började gå. Då rasslar det igång lugnt & stilla, oavsett vad som är bakom. Slåttermaskin, värmlandsåk, plog eller snöplog.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Cirrus

« Svar #36 skrivet: 21 aug-11 kl 23:05 »
Highland ponny.
Stark , bra temperament och kan användas till det mesta.
Tänker köra in min " lillpojk " till hösten, sen finns det många roliga arbetsuppgifter för honom.

Nina_enn

• Skåne
    • Kärra gård
« Svar #37 skrivet: 22 aug-11 kl 21:23 »
Nu må jag vara tråkig men jag hoppas att  ingen här tänker ha sin häst själv och utan andra hästar i sin omgivning?
Bor på liten gård. Föder upp hopphästar  och har ett stort djurintresse. Andra djur på gården är hundar, katter, höns och myskankor.

http://lifeatafarm.wordpress.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 23 aug-11 kl 11:26 »
Nu må jag vara tråkig men jag hoppas att  ingen här tänker ha sin häst själv och utan andra hästar i sin omgivning?

Det håller jag med om ! Hästar ska inte gå själva .

pålle

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 23 aug-11 kl 12:00 »
Nu måste ja opponera mig det står inget i lagen att det är ett måste bara bör går bra med anat liknade djur  så i princip skulle det räcka med mänskan och hästen bara det är tillräckligt mycket tid för att det ska va ok  eller ett får men vist tycker ja att dom ska ha sällskap av varan det blir ju ett bättre umgängen för dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser