Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av häst  (läst 30466 gånger)

Neiklot

• Gäst
Val av häst
« skrivet: 18 jun-11 kl 17:47 »
Hej!

Jo, jag funderar på att skaffa en häst till företaget.

Jag har mest varit inne på nordsvensk, dels för att jag mest varit i kontakt med dom.
Men det finns ju även andra hästar, som ardenner t.ex!

Så hjälp, tack!

Lite för/nackdelar med både nordsvensk och ardenner.

Jag uppfattar ardennern som lugnare. :)

/Neiklot

12342345

• Gäst
SV: Val av häst
« Svar #1 skrivet: 18 jun-11 kl 17:54 »
Nackdelen med en ardenner kan väl vara just storleken. Tar stor plats i stall och transport (tänker främst på vikten vid det senare), att hitta hovslagare kan vara svårt. Sen har jag hört att hovkvaliten kan vara sämre på ardenner, men det är inget som jag har kunskap eller erfarenhet av. Det är väl det lilla jag vet på rak arm  :-[

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-11 kl 18:10 »
Vad ska du använda den till och vilka egenskaper är viktiga?

Sen ska man nog inte fundera alltför mycket på just rasen, det finns ju väldigt stor spridning mellan olika individer  :)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-11 kl 18:14 »
Ardennern är en bra häst, men den är stor och äter massor av mat och hovis kommer att hata dig  ;D

Mest prisvärt tror jag en kallblodstravare kan vara om du hittar rätt individ.

En lugn häst är inte alltid bra, en häst med mycket humör ger ju inte upp lika lätt när det är tungt... men kräver lite mera lirkande i gengäld.

Annars finns det massor med fina och trevliga ponnyer, ett ponnypar drar lika mycket som en stor häst.

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jun-11 kl 18:15 »

Mjo, jag är inte så rasbunden, men det är kul att veta! :-)

Den ska användas till följande:

Hemma: Slåtter (dragning av slåtterbalk, räffsa mm), lite andra jordbruksjobb. Utkörning av timmer/ved. Det mesta egentligen som jag annars använder en traktor till. (jag gillar inte traktor!).

Åt andra: Utöver ovanstående: gräsklippning, snöplogning... tja..
Vad jag nu kan komma på och vad kunden vill att jag ska göra. :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-11 kl 18:58 »
Tror du redan har ett humm om vad du söker  8)  om du nu har erfarenhet av hästar. Men det är inte lätt
   Själv hade jag letat psyke i alla raser.    Allt från halvblod till stora tunga raser eller en salig blandning.    En nästan ett ton tung nervig Ardenner framför ett arbets redskap är lika oförutsägbar som ett  fullblod ( eller vise versa   :-[  ) men långsammare i starten sen händer det grejer vill jag lovar  ;D
Önskar dig lycka till och hoppas du  hittar rätt individ
                                                                                       Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jun-11 kl 19:08 »

Jag vet väl också egentligen vad jag söker.. men det är som du skriver - "Det är inte lätt".

:)

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-11 kl 20:16 »
Rätt individ är ju viktigast.  Jag har en kallblodstravare som fungerar väldigt bra till både arbetskörning och "nöjeskörning" (tävling i dressyr- och hinderkörning). Fjordingar brukar också vara trevliga.

ardennerfrälst

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 19 jun-11 kl 07:23 »
...mitt allraförsta inlägg....

Jag går också i köpa-arbetshäst-tankar. Har dock bestämt mig för ardennern, och koncentrerar mig på att hitta rätt individ. En liten ardenner, 155-160, sto, som ska jobba främst i skogen. Jag skulle önska att någon kunde hjälpa mig att ranka kriterierne så att det absolut viktigsta står överst: hovkvalitet, lynne, ålder, härstammning, hovbrosk, etc Tacksam för hjälp. Sen kommer jag ev. att behöva hjälp att köra in henne. Är det bäst att lämna bort hende tills allt är klart, eller skulle ni föredra att jag hittar någon i närheten, som tipsar mig då och då? Många funderingar. Tacksam för alla synpunkter.

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 19 jun-11 kl 07:44 »
Hej

En väl inkörd ardenner med några års erfarenhet som är den lugn och trygg så kan du ta vilket uppdrag som helst med den :) Ardennern är råstark,urstark. Provat lättare hästar men föredragit tyngre modell, haft tung häst i 20 år,12 med en särskild - kan varmt rekommendera ardenner. Dom är i regel lättfödda. På minus sidan kommer hovslagaren - det är dyrare att sko en ardenner om du hittar nån som är villig att göra det samt vikten när du kör den i transport. Att hyra en transport som du får lasta en vuxen ardenner i kan bli svårt,de flesta är "ner-reggade" för att kunna dras med b-kort.

Att köpa en unghäst 2-3 år (ca 10-15.000) och lämna den på inkörning kostar lika mkt som att köpa en färdig ardenner. Jag lämnade en ardenner på inkörning och prislappen hamnade i runda tal på 15.000 + ruskigt många mil i bensinkostnad.
Ang hovbroskförbening; välj en avkomma efter hingst som är friförklarad,ston är sällan röntgade. Hingst i avel röntgades vartannat år tidigare,vet ej vad som gäller nu.

Ifall du inte "måste" köpa häst kan jag rekommendera ta kontakt med Ackordshäst stiftelsen,de annonserar i ATL när det finns lediga hästar. De lämnar ut inkörda hästar på foder,du betalar mellan 2500-3500/år. De har både nordisar och ardenner som är inkörda,du kan nog dra kostnaden då du har företag och ha den så länge du betalar....

Lycka till :)
« Senast ändrad: 19 jun-11 kl 07:59 av zeina66 »
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 19 jun-11 kl 13:05 »
Min erfarenhet av nordisar är att dom har ett skarpare lynne , ardennern är fogliga o snällare .
Har haft problem just med nordisarna om dom inte fått jobba hårt var dag då blir dom jobbiga . Men det är ju som sagt en individ du ska hitta.
Men jag själv har ju Tinkerhästar nu , har haft ardenner o nordisar tidigare .
Kolla på en bra tinker av tung modell , toppenhästar som äter hälften så mkt som en ardenner , har bra hovar och är mkt vackra att se på .
Mkt trevliga och inteligenta hästar .
På alla arbetshästar ska du leta efter skabb mugg o rasp . Inget du vill ta med hem .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pogikai

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 20 jun-11 kl 05:27 »
Hej
Jag ser att du bor i Växjötrakten
Så här gjorde jag. Börjes i Tingsryd hyrde under vinterhalvåret ut sina dragarhästar som används på sommaren i företaget. Körning av vagnar o dyligt. Stora starka o väl inkörda. Jag hade ett ardenersto under en hel vinter. Den största jag någonsin sett  :o. Hon hette Lyra. Det kostade inte ett öre . Endast foder och naturligtvis stall och bevis på god omvårnad. Om de fortfarande lämnar ut foderhästar vet jag inte, Men fråga går ju. Då får du ju känna PÅ vad det rör sig om. Varför hovslagaren skulle hata dej förstår jag inte. Jag hade Bengt Karlsson i Drakamåla. 0477-22072 , han med shire-hästarna, om han fortfarande är verksam vet jag inte, Ardenern är stor och sjunker gärna ner, om det är blött i skogen. Nordsvensken, tycker JAG är mer lämpad, lättare, smidigare. Om du inte tänker lasta jättelass så varför inte välja en fjording. Stark, uthållig och lättfödd. Kolla med Blenda o Arne Horwitz på Sindarve gård Gottland. http://www.sindarve.nu/ Det de inte vet om fjordingar är inte värt att veta. De kan säkert hänvisa till bra hästköp. http://www.fjordhastforeningen.se/annonser/annonser_direkt.php
lycka till

lycka till
« Senast ändrad: 20 jun-11 kl 07:02 av pogikai »

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #12 skrivet: 20 jun-11 kl 07:03 »
Har kört häst på sommar och vinter åt Börjes ganska många år under 90-talet.

Att alla är väl inkörda kan jag inte skriva under på, det är olika på olika individer.

Lyra träffade jag på en hel del när hon var ung, och såg henne lite under inkörning, trevlig häst, men STOR!

Själv föredrog jag de lite lynnigare med mer egen vilja och temperament, de brukade dock vara kvar på deras egen lösdrift under vinterhalvåret.

Det finns ett flertal hovslagare i Tingsryd med omnejd som klarar av ardenner.
Börjes äldsta barnbarn är numera utbildad hovslagare.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

tomtefrej

« Svar #13 skrivet: 26 jun-11 kl 13:03 »
Först och främst lynne. Kolla många. Nu finns det gott om arbetshästar så nu går det välja å vraka. Jag skulle nog hålla mig till de raser som vi har avlat på i Sverige först och främst.  Ardennder. Nordsvensk. Fjording. Gottlandsruss. Bara att välja storlek efter behov. Dessa har avlas på i hundra år i Sverige Så där kan du kolla stammen. Min favorit är nordsvensk, och det där med att dom måste jobba jämt för att hålla ner humöret det är bara ett dåligt ryckte. För det har då inte jag märkt något av, på mina 35 år. LYCKA TILL.

Lindelöw

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 30 jun-11 kl 01:05 »
Hej, jag funderar också på att skaffa ett par hästar för att köra i skogen med. Eftersom jag själv är kort vill jag ha en liten ras som tex fjording. Men som barn hade vi en fjording som lätt fick fång. Hur är det med gotlandsrussen, får de också lätt fång? Tinkerhästen ser ju också väldigt vacker ut och de är tydligen ej så stora alltid.
Nu har jag köpt min skogsgård. Kommer att fälla varenda granelände, gallra fram lövet och sätta ädellöv. Inser att jag måste ta itu med huset innan jag hinner med skog och djur.
Om jag dessutom hittar just dig här, blev jag glad för det är svårt att dra lakan ensam.

Nina W

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 30 jun-11 kl 01:50 »
Kolla upp Nordlandshäst. Det är en norsk ras som är släkt med islandshästarna men som inte har fem gångarter. Jag har hört om några som är bra körhästar, men det finns å andra sidan islänningar som är det också.
« Senast ändrad: 30 jun-11 kl 01:54 av Nina W »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 30 jun-11 kl 07:13 »
Det är jättelätt att skaffa fång på vilken häst som helst, det är bara att ge dom för mycket mat och för lite motion. Russ är inget undantag.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ingrid68

• -
« Svar #17 skrivet: 30 jun-11 kl 08:12 »
Glöm inte att titta på fjordingarna. Har haft många fjordingsbekanta genom åren både för körning och ridning och har bara finfin erfarenhet. Visst kan de vara envisa som synden men samtidigt använder man den den envisheten till något positivt och kreativt så är det bara en fördel.
En annan fördel är ju onekligen att du föder minst två fjordingar på en ardenner och som någon skrev: de tar mindre plats i transporten och stallet.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Nina W

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 30 jun-11 kl 09:02 »
Det jag har emot fjordingar är att dom är extremt lättfödda. Hade jag en så skulle det bli ett evigt kcal-räknande för att hålla vikten nede utan att häststackarn är så hungrig att han blir olycklig och desperat. Och typ, nu har han betat två timmar så nu måste jag hämta in honom! Fång beror inte bara på för mycket mat i förhållande till jobb. Har för mig att det finns en annan tråd här om fång. Det handlar om en obalans i magens tarmflora. På våren är det viktigt att fortsätta ge den hö då den släpps på bete av den orsaken, och fruset klöver på hösten kan också vara en utlösande orsak.
« Senast ändrad: 30 jun-11 kl 09:08 av Nina W »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 30 jun-11 kl 09:17 »
Citera
Det handlar om en obalans i magens tarmflora

Men fortfarande är väl inte fjordingen mer utsatt än andra raser.

Egentligen är det då konstigt att högpresterande tävlingshästar som äter kopiösä mängder kraftfoder och utsätts för mycket miljöbyten och stress, inte får fång?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser