Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vitkindad gås/kanada gås  (läst 5153 gånger)

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
vitkindad gås/kanada gås
« skrivet: 16 jun-11 kl 21:35 »
En vän till mig hittade nu ikväll en gåsunge som låg på vägen... den har ett hål i ryggen som är ca 0,5 cm djupt men inte stort...
Vi tro att de kan vara en vitkindad gås... men har läst nu att kanadagås å vitkindad gås ser lika ut...

Folk säger att dom sett vitkindad gås i området..men min kopis såg inte till någon...

Den var kall å slö när den hittades men nu med lite värme så har den blive piggare...

Nu till frågan...

Vad ska man göra med den?

Om man ska försöka få den så pass stor så man kan släppa den, vad matar man den med?

Å om man ska ta bort den ska man då anmäla de till någon?

Den är helt dunig så den är inte gammal...


Är van vid ankor å gäss.. å skulle de vara nån av mina djur som hade såret så är de ett sår som skulle läka...
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #1 skrivet: 16 jun-11 kl 22:38 »
Jag skulle ha avlivat den för att göra slut på dess lidande. Jag har svårt att förstå varför man ska försöka ingripa i naturen, särskilt när det är en fågel som det finns hur många som helst av här. Hade det varit en kungsörnsunge hade det liksom varit en annan femma... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #2 skrivet: 16 jun-11 kl 22:59 »
Hej

Om man tar hand om en gås tills den är flygfärdig,dvs att den klara flyga mer än 50 meter hemma på gårn,då är det inte säkert att den vill ge sig iväg. Den tappar förmågan att söka föda naturligt eftersom den ej har en vuxen gås som visar vart maten finns eller vilken sort. Den kommer att dö av svält eller bli dödad av något rovdjur. Jag förstår att du vill rädda den - men lidandet blir värre istället så om jag vore dig skulle jag tänka på gåsens bästa - avliva den.

Ibland när vill vill djuren väl sätter vi våra känslor i deras liv ist för tvärtom.. :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #3 skrivet: 16 jun-11 kl 23:10 »
Det är inte omöjligt att rädda vilda djur om du vill. Har själv folk i närheten som jobbat under mycket lång tid med att rädda berguven. Prova att ringa till dessa t.ex och be om råd, det finns många som värnar om våra fåglar.

http://www.fagelcentralen.se/omoss.htm

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #4 skrivet: 16 jun-11 kl 23:22 »
Ligger ju nått i de ni säger... men de min kompis vill veta är vad lagen säger.. om de är någon som vet vad de finns för lag på att hjälpa en vild gås tills den är vuxen...

och om lagen säger nej så undrar hon om hon måste anmäla de till någon när nån tar bort den...

å om lagen säger ja så undrar hon om hur hon ska föda upp den bäst....


Men jag förstår er tanke... men även min väns... för kan man slippa ta bort ett djur så skulle jag välja att avstå.. för de är aldrig trevligt...

Sen anser jag att alla varelser lider av att bli jagad, biten,ensam,mobbad, inlåst,m,m  men vem är de som beslutar att varelsen vill dö för de... inte jag iaf...
Utan jag vill nog bara ha svar på om någon vet om vad man kan mata den med eller vem man kan ringa som tar över de hela...

Min kompis sa även att nu när den är pigg så kanske man kunde åka tillbaka med den å se om föräldrarna hämtar den... för kan ju vara så att ett rovdjur skrämt iväg dom å dom tro att ungen är död.

Tack LasseDalom för ditt svar ;D


Ni får såklart svara med avlivning..men då ska de vara lagen som säger de... vill inte veta vad folk anser personligen för de kommer inte min vän vilja lyssna på.
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #5 skrivet: 16 jun-11 kl 23:26 »
lagen säger att  du bara får ha den i 48 timmar sen ska den tillbaka till det vilja eller så får man hitta en viltvårdare som kan fortsätta behandlingen.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #6 skrivet: 16 jun-11 kl 23:28 »
Ibland när vill vill djuren väl sätter vi våra känslor i deras liv ist för tvärtom.. :-\

Och du menar att vi inte gör det när vi uttalar detta ständiga återkommande råd: avliva.
Som jag ser det handlar detta troligen till stor del om att skydda oss från våra känslor. Men vad vet vi om deras lidande? Något kanske, men vad som är ett större eller mindre lidande för ett djur i den ena eller andra situatiuonen, vad vet vi om det? Kanske med ett tamdjur som man har bra kontakt med att man kan veta mer om detta. Men med ett vilt djur som man just tagit hand om?

Om man inte vill ingripa i naturens gång kan man istället låta bli att ta hand om den, eller sätta tillbaka den där man fann den. Å andra sidan tycker jag inte det är fel att försöka ta hand om skadade djur, om man vet vad man gör.

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #7 skrivet: 16 jun-11 kl 23:38 »
Ja de är just så min vän säger.. hon vill ta hand om den bara hon gör de på rätt sätt... så därför vill hon ha råd på hur hon ska göra... sen om de är så att den ska avlivas så vägra hon göra de, utan de får någon annan göra...

Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #8 skrivet: 17 jun-11 kl 10:38 »
För att svara på skötseln..... ta hand om den som vilken gås/ankunge som helst. Ge den vanlig kycklingstart och ge den värme så växer den upp bra. bara bättre om din kompis även har andra gäss så att den har några kompisar att gå med antingen nu eller i framtiden.  hade jag varit i din kompis situation så hade jag garanterat tagit hand om den  ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #9 skrivet: 17 jun-11 kl 11:06 »
jag tog hand om en vild gässling(grågås), jag hade den ihop med mina ankungar och sen när den  blev större så gjorde ja som så att den fick gå ute med dom andra, men när det kom ett gäng vilda gäss flygande över här så bestämde den sig för att följa med :) den hade inga som helst problem att hänga med dom andra så långe vi såg den :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #10 skrivet: 17 jun-11 kl 11:29 »
ja jag har hört att gäss ofta knyter band till övergivna ungar=) känns skönt att de finns hopp för den lille...  ;D

Fundera på att släppa den i morgon när det gått 48 timmar.

Åka till de ställe vi hitta den på och se om föräldrarna kommer å hämtar den.

Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Kista

  • Gäst
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #11 skrivet: 17 jun-11 kl 23:58 »
ja jag har hört att gäss ofta knyter band till övergivna ungar=) känns skönt att de finns hopp för den lille...  ;D

Fundera på att släppa den i morgon när det gått 48 timmar.

Åka till de ställe vi hitta den på och se om föräldrarna kommer å hämtar den.
ja kommer inte föräldrarna är den lämnad till döden  ::)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #12 skrivet: 18 jun-11 kl 12:21 »
Det är massor med vilda fågelungar som dör en naturlig död varje år. Alla ungar kan inte överleva. Man kan inte rädda allihop och försöker man så blir det ohållbart. Beslutet tycker jag bör baseras på något annat än att rädda liv. Förslagsvis: vad är eller känns mest meningsfullt? Att ingripa eller inte ingripa i naturens gång? Svaret är inte givet. Det får tas av den enskilda människan i den enskilda situationen (inklusive hur man ska förhålla sig till vad lagen säger).

LillSkruttet

  • Inlägg: 210
    • Jämtland
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #13 skrivet: 18 jun-11 kl 15:05 »
Min vän har nu släppt ut den vid sjön som låg där den hittades...å de fanns gäss där....
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

torparen

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #14 skrivet: 18 jun-11 kl 23:55 »
det var nog ingen bra idé :(
en sån liten gässling kan inte överleva utan skydd och värme.
Jag hittade själv en grågässling för några år sedan och eftersom jag då inte hade några djur så lämnade jag den till en gård i Kungälv som tar hand om övergivna fågelungar.
Hade jag haft djur då så hade jag så klart behålligt den, ingen fråga. För det första så vet ju inte gässlingen att den är "vild" och den som du pratade om verkade ju ha hämtat sig. Synd.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: vitkindad gås/kanada gås
« Svar #15 skrivet: 16 aug-11 kl 20:51 »
Ofta är det svårt att veta om man hittar rätt föräldrar. Vissa fåglar dödar andras ungar, eller ungar dödar andra, bortkomna ungar (t ex gräsand). Andra (som ejder, skrak) tar gärna hand om så många ungar som möjligt.

Gåsungar blir lätt angripna av andra djur, kråkfåglar och rovfåglar. De kan picka på ungar t om flyga iväg med dem och tappa dem... Risken är så klart större när de är små, och om de av någon anledning kommit bort ifrån sin föräldrar. Gäss brukar vara bra på att passa sina ungar.

I det här fallet kan det ha gått bra att introducera ungen i flocken igen. Bäst så klart om man kunnat få klart för sig att föräldrarna var där.

Det är ganska svårt att se skillnad på Vitkindade och Kanadgäss när de är dunungar. Man kan kanske utesluta den ena arten beroende på vilka vuxna fåglar man ser på platsen. Fanns båda där så kan man utgå ifrån att ungen vet vilka som är sina.

Personligen tycker jag att man ska utgå ifrån vilka förutsättningar man har att lyckas så bra som möjligt när man hittar ett skadat vilt, djur. Förutom lagen, 48 timmar utan tillstånd, så bör man kunna låta bli att göra ungen tam, ha mycket tillgång till vatten när det gäller en gås, ha mycket tid att sköta den, kunna ge den sjukvård som behövs osv. Det är förvisso inte alla viltrehabiliterare som har bra förutsättningar för alla arter heller, även om man har tillstånd. Men det blir upp till dem att ta ställning till.

Händer det igen finns en lista med av myndigheter godkända viltrehabiliterare här:
http://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Jakt-rovdjur-och-vilt/Vilt/Rad-om-vilda-djur/Skadade-vilda-djur/Kontaktuppgifter-till-viltrehabiliterare/

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser