Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt ålder  (läst 7048 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Slakt ålder
« Svar #20 skrivet: 20 jun-11 kl 22:11 »
Baserar du det på burlevande kaniner? Av dom kaniner jag har slaktat som gått ute på bete har i alla fall hälften haft synlig mask i inälvorna. Men en "normal" förekomst av inälvsmask hämmar ju inte tillväxten märkbart.  :)

/Sara

Märkligt! Jag har slaktat många kaniner och aldrig sett mask, oavsett burkanin eller beteskanin.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 20 jun-11 kl 22:42 »
Märkligt! Jag har slaktat många kaniner och aldrig sett mask, oavsett burkanin eller beteskanin.

Jag har slaktat en burkanin (som fick gräs) som var full med springmask. Det är inte så ovanligt som många tror, så det första jag misstänker vid dåligt hull lr aggresivitet vid matning är mask. Äter ett djur växter kan det få mask.
//Lina

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 21 jun-11 kl 17:59 »
Ren NZ bör vid 16 veckors ålder väga ca 3,3 kg levande. Ca 1,75 slaktad vikt.
Låter som inavel vilket kan försämra viktökningen. kan också vara inkorsat någon annan ras.
Mask tror jag inte på alls eftersom det är sällsynt på kaniner.
Gösta

Jag funderar också på om det kan vara något annat inblandat, inavel är det inte från vårat håll iaf, jag köpte fyra honor och en hane från olika gårdar med härstamnings bevis. Tycker inte att det borde vara inavel på dom då.
Alexandra

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare
Tur-Johan, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser