Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför behöva fråga markägare om lov för att sätta upp fågelholkar?  (läst 60371 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Om man vill sätta upp fågelholkar rent allmänt , varför inte binda fast dom med rep?
Kan inte fatta spikandet heller .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

hustran

Varför inte helt enkelt fråga markägaren? Själv skulle jag inte ha ngt. emot det men veta var och hur.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Ja självklart om det är möjligt så gör man ju det .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Humle

• Västerbotten
Varför inte helt enkelt fråga markägaren? Själv skulle jag inte ha ngt. emot det men veta var och hur.
Så jobbigt att ta reda på vem som äger marken tycker jag. Speciellt när det gäller en sådan skitsak. Jag har gjort som Travelerhorses skrev och helt enkelt hängt upp dem med rep.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Misse

• nr 9424
Jag skulle vilja påstå att markägaren ganska sällan har kunskap om vad som finns på platsen. Väldigt många är tyvärr helt ointresserade.
Word!
Min erfarenhet också.

Speciellt när det gäller spyBolagen skogsBolagen :P

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Neiklot

• Gäst
Att skylla på "det är så krångligt att ta reda på" är ganska dåligt.

När ni är på/runt den aktuella marken så fråga första bästa person som ni möter eller knacka på hos någon som bor på eller i närheten av marken.

Det borde väl vara det lättaste..

Nu har jag inte så mycket mark (tomt/4000kvm  ;)) men skulle bli ganska irriterad om någon hade satt upp holkar utan att fråga.

Inte för att det gör något, men brist på folkvett och hyffs är en bra inkörsport för dåliga relationer...

Kira

• Småland
Så jobbigt att ta reda på vem som äger marken tycker jag. Speciellt när det gäller en sådan skitsak. Jag har gjort som Travelerhorses skrev och helt enkelt hängt upp dem med rep.
Ja, vem äger egentligen naturen och vem visar respekt för vem?
Vet du att man som skogsägare inte får fälla träd med fågelbon i. Då du olovandes går in på andras marker och sätter upp holkar gör du faktiskt intrång i en annan människans näringsverksamhet. Kanske hade han/hon tänkt lövfälla en del av de träden du satt upp holkar i...Kanske denna människa (eller bolag) struntar i detta och fäller träden ändå, då har du ju verkligen gjort fåglarna en otjänst.

Ta med en holk och lite bilder på dina uppsättningar och åk runt och presentera dig, kanske kan du hitta något möte där du kan bli inbjuden hålla föredrag om fåglar och om din verksamhet. Och för att göra dig attraktivt: TA BETALT, folk är i allmänhet skeptiska till det som är gratis. Titta på vad holkarna kostar på tex Granngården och ge skogsägarna ett erbjudande på x antal holkar uppsatta för x kr. Du kan göra detta helt vitt, genom att ta upp kostnader och inkomst som hobbyverksamhet. Som tidigare sagts i tråden satsa på att göra folk glada och vem vet det kanske är en affärside som kan löna sig att driva företag på.

Humle

• Västerbotten
Vet du att man som skogsägare inte får fälla träd med fågelbon i.
Tillåt mig att le, efter att ha planterat skog under många somrar både åt skogsbolag och privatpersoner har jag på nära håll sett hur avverkningar följer lagen.

Neiklot

• Gäst
Det finns alltid dom som följer lagen och dom som inte följer den.

Och det gäller inte bara skogsavverkning utan även uppsättande av fågelholkar på annans mark som ett ex. ;)

Humle

• Västerbotten
Jag lovar att hålla er underrättade om det helvete jag ställt till med för markägare där jag bor :D.

Kira

• Småland
Jag lovar att hålla er underrättade om det helvete jag ställt till med för markägare där jag bor :D.

Du verkar ju mest vara förbannad att någon annan äger träden och skogen inte du, eller hur?
Lägg ut lite bilder på dina holkar, vi är kanske många här som skulle kunna tänka oss köpa holkar av dig.
Är dina holkar fria från skruv/spik?

Neiklot

• Gäst
Du verkar ju mest vara förbannad att någon annan äger träden och skogen inte du, eller hur?
Lägg ut lite bilder på dina holkar, vi är kanske många här som skulle kunna tänka oss köpa holkar av dig.
Är dina holkar fria från skruv/spik?

Om det hade funnits en "Gilla-knapp" så hade jag tryckt på den.

Kira

• Småland
Oj hörde nyss på rapport att fågelholkar används för mellanlagring av knark, det är väl inte dina holkar, Humle, som de har hittat ;)

hustran

Humle

• Västerbotten
Vadå mina holkar? Är väl markägaren som ansvarar för holkarna?  :-*

Neiklot

• Gäst
Vadå mina holkar? Är väl markägaren som ansvarar för holkarna?  :-*

Så om man dumpar en skrotbil på din tomt, så är ansvaret ditt?

Eller en brädhög.. eller gödselstack eller vad som?

Nja..

timjan86

• Västergötland
Fast mycket skog idag verkar ju ägas av stora företag som håller på med skatteplanering och då blir det, antar jag, svårt att fråga någon.

Andelen bolagsägd skogsmark i Sverige är konstant och hålls konstant genom att bolag bara får köpa skog av andra bolag, dock har antalet bolag blivit färre så det enskilda bolaget håller mer mark.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Imp

Givetvis skulle det liberala idiotiska avundsjukeargumentet komma upp. Jag är som sagt delägare i en sådär 50ha. Några mer liberala fördomar?

timjan86

• Västergötland
Så om man dumpar en skrotbil på din tomt, så är ansvaret ditt?

Eller en brädhög.. eller gödselstack eller vad som?

Nja..

Tråkigt nog skulle en skrotbil, brädhög eller gödselstack vara markägarens ansvar... Svensk lag säger att du kan polisanmäla nedskräpning, men om du vill ha bort skräpet måste du göra det själv om inte någon blir dömd för det. Enda undantaget är om något av skräpet är miljöfarligt, då är det Länsstyrelsens? problem, (vet inte vem som sitter på ansvaret nu, men staten iaf). Men annars kan du som markägare tyvärr inte få hjälp att bli av med det vilket är jättejobbigt för markägare som bor längs populära "dumpningsleder" eller nära soptippar... >:(

Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Juniperus

• Gäst
Alla har vi rätt att försköna vår omgivning, jag uppmuntrar starkt sådana intiativ. Det bor människor i Sverige människor som har en relation till sin omgivning, ska man behöva stå o se på utan att handla när produktionskogen tar över. Det finns andra värden att värna om i skogen än de ekonomiska.

Man behöver inte äga mark och kapital för att handla, mina händer är inte bakbundna och kommer aldrig att bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 4 användare (1 dolda)
pikaräng, Bender, Tallefjant

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser